Het is 09 aug 2025 23:09

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Self Portrait on a cloudy day.
 Self Portrait on a cloudy day.
BerichtGeplaatst: 07 feb 2014 15:26 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Hierbij dan mijn eerste foto op dit forum!
Het is een simpele self-portrait die ik vandaag gemaakt heb. Ik zou eigenlijk vandaag lekker naar buiten gaan met me camera, maar helaas. Regen, regen en nog eens regen. Dus wat doe je dan? Lekker in je out of the bed look, met make-up nog half onder je oog foto's maken! Je moet toch wat hé? :P

Fotografie

Het andere oog heb ik er bewust afgecropped, aangezien die heel donker belicht was en eigenlijk alleen maar afleidend was. Ik zie dat er nog een heel kleine mini randje te zien is bovenaan, maar dat los ik later wel op. :)

Jammer dat Flickr er alsnog voor zorgt dat er vlekken in het zwarte gedeelte zijn!

Update:
Even spelen in Photoshop. Versie twee.

Fotografie

Laatst bijgewerkt door ChanCake op 07 feb 2014 19:41, in totaal 3 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 07 feb 2014 17:23 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De kleuren van nr 2 spreken mij niet aan. Teveel groen wat voor mij geen functie heeft.
Foto 1 en 2 bevatten nog allerlei zichtbare sporen van je bewerking :S
Restanten van je make-up vallen me niet een zo op, maar restanten van wat eens nagellak was wel.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 07 feb 2014 18:37 
Lid
Fotografie

Dank je voor je reactie!

Zoals ik al zei, ik heb niks aan mezelf gedaan voor de rest qua looks, dus restanten van me nagellak horen daar ook bij. Dat is wie ik ben! :P Het bladert af en dan na een dagje of twee, als het mezelf begint te storen, besluit ik weer eens het opnieuw te doen. Foto's van mensen hoeven geen perfectie uit te stralen, dat bestaat namelijk niet. Ikzelf houd er wel een beetje van om ook gewoon te zijn wie ik ben, dan eerst alles aan mezelf op te knappen! :up

Op foto 1 zijn de zichtbare sporen van de bewerking waarschijnlijk in het zwarte gedeelte aan de rechterkant. Helaas heb ik dit niet opgemerkt. In die foto is namelijk voor de rest niks bewerkt apart van dat ik de foto donkerder qua belichting heb gemaakt, omdat me slaapkamer redelijk zichbaar was op de achtergrond. Ik zag de streep erachter later pas.

Mag ik vragen waar je groen ziet in foto twee? :) Ik zie dit namelijk over het hoofd, behalve misschien in het zwarte gedeelte? Wat ik hier heb gedaan is de levendigheid naar beneden gedaan, waardoor alles een stuk bleker overkomt. Daarna een zachter effect erover heen, waardoor me huid lichter en minder plekjes vertoont. Over de strepen in de achtergrond waarin je allemaal vage kleuren ziet ben ik me van bewust. Heb geprobeerd dit op te lossen, maar kon niet goed uitvinden hoe. Tips zijn daarover dus altijd welkom!

BerichtGeplaatst: 07 feb 2014 19:27 
Lid
Fotografie

graag je aandacht voor
viewtopic.php?f=20&t=58113&hilit=hyperlink
en je actie om de hyperlinks te verwijderen. ook de links naar facebook moeten er uit. om je topic te bewerken kun je op de knop bewerken klikken die onder elk topic staat.

BerichtGeplaatst: 07 feb 2014 19:43 
Lid
Fotografie

Vergeleken met je huid in foto 1 lijkt je huid in foto 2 voor mij erg geel/groen. :)

BerichtGeplaatst: 07 feb 2014 19:49 
Lid
Fotografie

Oké dan!

Ik begrijp nu denk ik wat je bedoelt. Op mijn monitor van mijn laptop is het gewoon bleek/zwart/wit achtig, maar ik heb net even op de Apple gekeken en daar is hij inderdaad een andere kleur. Inderdaad een beetje meer richting de sepia/geel achtig.

Helaas ga ik voor verschil per monitor niks veranderen, aangezien ik hier gewoonweg (helaas!) niks aan kan doen.

Toch bedankt voor de reactie, haha! Ik begreep het al niet. :rof

BerichtGeplaatst: 07 feb 2014 22:53 
Lid
Fotografie

Los van de kleuren in de tweede, vind ik de halo's in het donker niet echt het kijkplezier bevorderen, de eerste (los van de bewerkingsvlekken) is wel over de rand van verscherpen, zie een heleboel muizentrappen in je haar, compo en model vind ik mooi :upc

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 07 feb 2014 23:03 
Lid
Fotografie

Thanks voor je reactie, Erik! :)

Die halo's inderdaad. Enige tips hoe ik die het beste weg kan krijgen? Gewoon invullen met één kleur? Ik heb het zelf namelijk geprobeerd met de "blur" tool en ook de blur effecten. Dit werkt helaas niet. Ben zeker nog geen ster in bewerking, daarom ook graag tips hierover! :D

Over de muizentrappetjes, die zie ik ook in de kleine versies in me haar. Op de vergrote versies niet. Al op het vergrootglasje geklikt links boven in de foto's en dan op het "fullscreen" knopje? Weet niet of je iets anders bedoelt. :)

BerichtGeplaatst: 07 feb 2014 23:25 
Lid
Fotografie

Laat mij het zo stellen ...
* het is je eerste foto....maar niet je beste
Als fotograaf evolueert je dat is het doel
Maar als menselijke visie evolueer je ook

Een oog die onderbelicht is knip je af....misschien kan het soms een goed resultaat geven, maar hier vind ik het niet goed

Inderdaad...er zit een zweem over je foto dit wilt zeggen dat je foto niet "kleurecht " is .....
Ook dat is niet goed (hier is het geen grafische kunst)

Verder trekt je grote ring nogal fel de aandacht en dat is niet gewenst bij een portret.....de ogen zijn net het belangrijkste aandachtspunt

Tot hier beperk ik mijn opmerkingen

Veel moed en doorzetting wens ik je toe om tot mooie foto's te komen

BerichtGeplaatst: 08 feb 2014 12:39 
Lid
Fotografie

toch is het een foto die mij vasthoud, vind het wel wat hebben

BerichtGeplaatst: 08 feb 2014 13:00 
Lid
Fotografie

Dank je voor de reactie beide! :)

Ik apprecieer de kritieken heel erg, want dan krijg je toch een andere kijk op de foto. Wat ik alleen heel jammer vind is dat er kritieken zijn, maar geen tips. Hoe had je het liever willen zien? Wat had er anders gemoeten dat de foto in jou idee wel geslaagd had geweest?

Het zou fijn zijn dat wanneer er kritiek gegeven word er ook een duidelijk uitleg gegeven word waarom, want anders kan ik er niks mee. Bijv. AJL. Je vind het afgecropped oog niet goed werken in deze foto, maar waarom vertel je niet? ;) Hoezo vind je het niet goed? Waarom had die er wel op gemoeten? Of dan bijv. Erik. De halo's zijn zeker niet mooi, dat weet ik. Maar heeft iemand (jij of een ander) dan ook tips hoe je dat op kan lossen? Begrijp me niet verkeerd. Ik ben hier gekomen voor beoordeling op me foto's, maar ook zeker om tips, tricks en uitleg over hoe & wat. Graag zou ik dus ook weten waarom je iets vind en wat jijzelf dan anders had gedaan. Dan krijg ik zelf ook meer inzicht in de foto.

@Martijn1: Dank je wel. Vind het een leuk compliment! Mag ik vragen waarom het je vasthoud? Vind het ook leuk om te weten waarom mensen juist een foto interessant vinden! :D

BerichtGeplaatst: 08 feb 2014 13:03 
Lid
Fotografie

Opbouw en pose goed, bij de tweede is er door de bewerking teveel kringvorming opgetreden waardoor deze minder overkomt :)

BerichtGeplaatst: 08 feb 2014 13:23 
Lid
Fotografie

De blik het dromerige het zachte het afwijkende het model de ring :D

BerichtGeplaatst: 08 feb 2014 13:45 
Lid
Fotografie

Je hebt ongeveer 20% van de donkere tonen laten verdwijnen.
Dat geeft een foto met een zeer beperkte contrastomvang.
Of iemand dat mooi vind is persoonlijk.
Ik vind het effect op zich mooi maar te veel van het goede.

Bij de bewerking naar foto 2 is de kleur verschoven. De huid is nu geel en de haren groenachtig geel. Groen wordt in een portret door weinigen mooi gevonden.

De ronde strepen zijn een gevolg van banding. De kleurtonen verlopen zo snel dat een 8-bits foto dat niet meer kan bijbenen. Je ziet het vaak bij het gebruik van graduele filters. Een gedeeltelijke oplossing bereik je door het bewerken in 16-bits mode. Bij de omzetting naar 8-bits zie je dan ook vaak een mooier verloop.

Kleuren kun je meten. Zie http://efpe-arts.nl/Foto/Kleurencontrast.pdf
Hoe te meten staat op eind artikel.

BerichtGeplaatst: 08 feb 2014 14:07 
Lid
Fotografie

Mijn vrouw kan er met haar hoofd niet bij wat een jonge vrouw ertoe beweegt bewust een niet erg flateus portret van zichzelf te publiceren. :D
Ik daarentegen vind het qua opzet wel geslaagd maar ik vind hem een beetje flets.

Groeten, Johannes.

BerichtGeplaatst: 10 feb 2014 20:56 
Lid
Fotografie

nog iets aan mijn comment gehad?

BerichtGeplaatst: 10 feb 2014 22:31 
Lid

Over de techniek is genoeg gezegd, maar wil nog even zeggen dat ik je pose en blik wel tof vond

BerichtGeplaatst: 11 feb 2014 15:31 
Lid
Fotografie

Hey allemaal!

Nog bedankt voor de reacties. Ja, Frans! Heb zeker nog wat aan je comment gehad, ben blij dat je uitleg gaf erover en tips. Daar kan ik wat mee. :)

Greengrass: Tja, een vrouw hoeft toch niet altijd als een poppetje erop te staan, toch? ;) Zo zijn we in het "echt" ook niet. :P Het fletse kan, ja omdat er heel erg met de belichting is gespeeld in de nabewerking. Je moet er van houden denk ik.

PPP: Dank je wel! Leuk om te weten :D

BerichtGeplaatst: 15 feb 2014 14:16 
Lid
Fotografie

Ik vind hem NIET niet erg flatteus. Ik vind het juist wel wat hebben als je jezelf niet persé als poppetje wil zien. Daar over gesproken: wat moet dit zelfportret over jou zeggen? Waarom bv. de ring, een erg opvallend element in de foto?
Of is het per ongeluk meer een foto van jezelf dan een zelfportret?
Over de bewerking: volgens mij zit er te veel rood in de eerste foto en te veel groen in de tweede. Als je er tussen gaat zitten zit je goed denk ik. Verder doet de foto niet echt modern aan, daarom zou ik misschien meer voor een vierkantere crop gaan dan voor een hele wijde (probeer eens 5x7 bv).

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp