Het is 18 jul 2025 12:22

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Dezelfde (Petzval) maar dan anders...
 Dezelfde (Petzval) maar dan anders...
BerichtGeplaatst: 05 jan 2015 01:48 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Niet de beste uit de serie. Deze is gewoon gemaakt om te zien wat de oude Petzval lens doet bij sterk tegenlicht. Het witte vlak is de softbox. Verbazend wat de lens presteert. Het scherpstelpunt ligt niet helemaal (of helemaal niet...) goed, omdat ik deze vanuit de hand gemaakt heb. Ik vind de plaat toch wel passen in Portretten, en ben benieuwd of jullie dat ook vinden.
.
Fotografie
.
Bedankt voor het kijken en de reacties, Henk

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 06 jan 2015 03:00 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ondanks dat de scherpte op het plukje haar ligt ipv het oog stoort me in het geheel niet. Vind t een prachtfoto, lekker dromerig .
Hoe kom je in vredesnaam aan zo'n lens?

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 06 jan 2015 13:02 
Lid
Fotografie

Sandra-S schreef:
Ondanks dat de scherpte op het plukje haar ligt ipv het oog stoort me in het geheel niet. Vind t een prachtfoto, lekker dromerig .
Hoe kom je in vredesnaam aan zo'n lens?

Ik ben het met je eens, daarom heb ik hem ook geplaatst.
Ik heb deze lens overgenomen van een vriend (collodion-Alex...) die hem overtollig had. Maar als je interesse hebt staan er ook wel op ebay of soms marktplaats, tis alleen dat je dan goed moet uitkijken of de zaak wel compleet is. Omdat de achterste lensdelen in vatting erop geschroefd zijn, is er soms wel eens mee 'gerotzooid'.
Twee keer per jaar is er in de Boxx in Nieuwegein een fotograficabeurs, en eens per jaar een openlucht fotograficabeurs in Doesburg. Op die beurzen tientallen handelaren met zoals ik het noem 'ouwe meuk' waaronder enkele handelaren (meestal uit België of Frankrijk) met deze oude lenzen. Je moet er dan op tijd bij zijn, want er zijn verzamelaars die dan in alle vroegte proberen er de goede lenzen uit te halen.
Ik had het geluk samen met Alex een prachtige houten camera mét dito lens te kunnen scoren, maar uiteindelijk vond ik het werken met zo'n camera te bewerkelijk. Nu, deze lens op digitale camera, krijg ik ook wat ik wil maken, alleen moet ik eigenlijk nog wat diafragmeren. De diafragmastops heb ik inmiddels ook in mijn bezit. Happy met deze lens!
Kijk ook eens bij Lomography die firma biedt 'nieuwe' Petzvallenzen aan voor Nikon en Canon vatting, speciaal afgestemd op kleinbeeld dus digitaal.

BerichtGeplaatst: 09 jan 2015 02:01 
Lid
Fotografie

leuk dat je dit deelt Henk! ik heb je bericht op mijn pc bewaard voor als het van pas komt. Kan me goed voorstellen dat je hier blij mee bent. :proost

BerichtGeplaatst: 09 jan 2015 10:20 
Lid
Fotografie

Deze heeft voor mij niet de sfeer die de andere wel heeft. :)
Het licht vind ik hier niet mooi, en de kleur overall en de dof vind ik ook niet zo mooi.
Het kleurverschil met de hand vind ik storend.
:)

BerichtGeplaatst: 12 jan 2015 01:40 
Lid
Fotografie

Gemini schreef:
Deze heeft voor mij niet de sfeer die de andere wel heeft. :)
Het licht vind ik hier niet mooi, en de kleur overall en de dof vind ik ook niet zo mooi.
Het kleurverschil met de hand vind ik storend.
:)

Zie mijn toelichting bij de foto, je hebt gelijk. Ik zal overigens eens proberen de hand donkerder te maken en zien wat het effect is. Bedankt voor je reactie.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp