__Erik__ schreef:
Snap niet zo goed wat nu je probleem met die daglichtlampen is? Zijn ze te fel? Kun je die niet dimmen, dan? Of? Moet je sluitertijd omhoog of omlaag?
Hier vind ik het licht iets te laag staan, waardoor net het haar van je broer bovenop buiten het licht valt.
Lens levert wel een héérlijk sfeerbeeld op

Erik, die Petzval lens heeft geen sluiter. En de Cambo technische camera uiteraard ook niet. De daglichtlampen met Octagon box 1200 watt leveren op hun laagste stand nog altijd een tijd beneden de seconde, dat kan ik met het handje (lensdop eraf en erop) niet secuur belichten. Ik wil dus uitkomen op ongeveer 3 seconden, dat is te tellen (eenentwintig, tweeentwingig, drieentwintig...) en zo lang kan het model wel onbeweeglijk zitten. De collodionfotografen hebben hetzelfde probleem, met dien verstande dat hun lichtgevoeligheid ergens rond de 1 iso zit. Het fotopapier schommelt tussen 3 en 6 iso. Ik heb nu moeten diafragmeren tot F11 en dat wil ik niet omdat dan het Petzval effect grotendeels wegvalt.
Het licht... hoofdlicht linksvoor schuin boven model, invullicht rechts hoofdhoogte.
Ergo... ik ga terug naar flitsen, daar heb ik eerder al goede resultaten mee gehaald. Alles is beschikbaar in onze studio dus dat is het probleem niet (Ik heb een studio samen met Alex Timmermans / collodionfotograaf)
groeten, jij en de anderen bedankt voor de reacties
Henk