Het is 08 jun 2025 10:45

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Broer op Petzval
 Broer op Petzval
BerichtGeplaatst: 21 feb 2015 00:15 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Fotografie
.
Broer Peter in de studio, Cambo met Petzval E.Suter Basel F3.75 180mm op fotopapier Adox, scanned V700 en inverted PS. Ik heb problemen met de lichtintensiteit van de daglichtlampen 1200 Watt, en moet iets verzinnen om 'fatsoenlijke' tijden van enkele seconden te krijgen.... Óf minder licht, of weer gaan flitsen zodat ik meer controle over het licht krijg.
In elk geval bedankt voor het kijken en evt comments, Henk

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Broer op Petzval
BerichtGeplaatst: 21 feb 2015 01:10 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Snap niet zo goed wat nu je probleem met die daglichtlampen is? Zijn ze te fel? Kun je die niet dimmen, dan? Of? Moet je sluitertijd omhoog of omlaag?

Hier vind ik het licht iets te laag staan, waardoor net het haar van je broer bovenop buiten het licht valt.

Lens levert wel een héérlijk sfeerbeeld op :good2

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Broer op Petzval
BerichtGeplaatst: 21 feb 2015 01:13 
Lid
Fotografie

Een mooi portret, achtergrond en bewerking. Ook ik begrijp niet zo goed wat je bedoeld met bijvoorbeeld 'fatsoenlijke' tijden. Heb je een lichtmeter? Dan weet je toch alles al?

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Broer op Petzval
BerichtGeplaatst: 21 feb 2015 01:41 
Lid
Fotografie

Mooi portret en wat Erik al heeft aangegeven, lekker scherp!

Broer op Petzval
BerichtGeplaatst: 22 feb 2015 04:39 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
__Erik__ schreef:
Snap niet zo goed wat nu je probleem met die daglichtlampen is? Zijn ze te fel? Kun je die niet dimmen, dan? Of? Moet je sluitertijd omhoog of omlaag?

Hier vind ik het licht iets te laag staan, waardoor net het haar van je broer bovenop buiten het licht valt.

Lens levert wel een héérlijk sfeerbeeld op :good2

Erik, die Petzval lens heeft geen sluiter. En de Cambo technische camera uiteraard ook niet. De daglichtlampen met Octagon box 1200 watt leveren op hun laagste stand nog altijd een tijd beneden de seconde, dat kan ik met het handje (lensdop eraf en erop) niet secuur belichten. Ik wil dus uitkomen op ongeveer 3 seconden, dat is te tellen (eenentwintig, tweeentwingig, drieentwintig...) en zo lang kan het model wel onbeweeglijk zitten. De collodionfotografen hebben hetzelfde probleem, met dien verstande dat hun lichtgevoeligheid ergens rond de 1 iso zit. Het fotopapier schommelt tussen 3 en 6 iso. Ik heb nu moeten diafragmeren tot F11 en dat wil ik niet omdat dan het Petzval effect grotendeels wegvalt.

Het licht... hoofdlicht linksvoor schuin boven model, invullicht rechts hoofdhoogte.

Ergo... ik ga terug naar flitsen, daar heb ik eerder al goede resultaten mee gehaald. Alles is beschikbaar in onze studio dus dat is het probleem niet (Ik heb een studio samen met Alex Timmermans / collodionfotograaf)

groeten, jij en de anderen bedankt voor de reacties
Henk

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp