Het is 30 jul 2025 09:01

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Terug geweest
 Terug geweest
BerichtGeplaatst: 29 aug 2015 16:45 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Een nieuwe poging
Fotografie

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Terug geweest
BerichtGeplaatst: 29 aug 2015 16:49 
Lid
Fotografie

Mooi portret met een goede scherpte en belichting :up
Heb je een iris-verbetering uitgevoerd?(gewoon uit nieuwsgierigheid)

Gr. NikonP90

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Terug geweest
BerichtGeplaatst: 29 aug 2015 16:53 
Lid
Fotografie

Noops....puur natuur van het model
Dank u voor de reactie

Terug geweest
BerichtGeplaatst: 30 aug 2015 00:07 
Lid
Fotografie

Sorry, vind het niet mooi.
Schaduwen vallen zeer hard af in het gelaat.

Terug geweest
BerichtGeplaatst: 30 aug 2015 00:41 
Lid
Fotografie

Xafke, mijn foto is geen "hard licht" omdat het verschil tussen schaduw en belichte zone niet volgens een haarfijne dunne lijn is; hard licht is er als er wel een haarfijne dunne lijn is tussen schaduwzone en belichte zone. Mijn foto bezit contrastrijk licht

bestudeer dit eens : viewtopic.php?f=96&t=27875&hilit=hard+licht

Hieronder zie je een voorbeeld van nog sterker contrastrijk licht,......is nochtans van een bekende fotograaf : "Frank Doorhof"

Fotografie

Terug geweest
BerichtGeplaatst: 30 aug 2015 01:12 
Lid
Fotografie

Het is hard licht (zie schaduwprojectie van bh bandje als referentie of de projectie op de wand)
Ik zal het anders formuleren:
Het licht in het gelaat vind ik niet zo mooi in zijn geheel.

En iets als "contrastrijk licht" bestaat niet. Licht kan enkel hard of zacht zijn (van relatief grote of kleine bron) en een zekere intensiteit hebben. In extremis kan licht ook nog gepolariseerd zijn, beschikken over een afwijkend spectrum of ook niet convergerend zijn.

Het licht kan wel contrastrijk vallen zo je wil. Dat is dan gewoon hard licht dat valt op een profiel of textuur dat voor hoge contrasten zorgt zoals in dit gelaat.

Terug geweest
BerichtGeplaatst: 30 aug 2015 01:33 
Lid
Fotografie

Dat je het licht niet mooi vind in het gelaat, daar discussieer ik niet over.....dat is smaak en elkeen heeft een andere smaak.

Maar dat mijn foto geen hard licht heeft, daar gaat het over. Aan het bh-bandje zie je niet of het hard licht is of niet omdat het te dicht bij de huid is maar in het gezicht zie je heel duidelijk.
Bovendien zijn het geen bh-bandjes maar heel duidelijk bandjes van het kleed, ook hierin was je foutief in de terminologie

In het artikel in de "shoot" hadden ze het ook over schaduw in het gezicht (dat zijn dezelfde omstandigheden, niet het bh-bandje), maar als je niet wil horen naar uitleg over dezelfde omstandigheden, dan discussieer ik niet meer over hard licht.

Terug geweest
BerichtGeplaatst: 30 aug 2015 08:53 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
Over hard of zacht zal ik me maar niet mengen. je foto is niet verkeerd, maar heeft zeker verbeterpuntjes. Het licht had voor mij iets meer van boven mogen komen voor een mooier en natuurlijker effect. Nu komt het min of meer van opzij. Ik vermoed ( maar kan het mis hebben) dat je wel een redelijk grote diffussor gebruikt hebt, maar dat die ook redelijk ver weg stond. Voor zon natuurlijk portret had het voormij heel dichtbij mogen staan (max 1 meter) dan krijg je een minder fel licht op haar borstpartij bv , maar een mooier verloop. De schaduw achter haar hoofd had dan ook wat zachter geweest. De blik van je model is wel mooi dromerig.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Terug geweest
BerichtGeplaatst: 30 aug 2015 10:26 
Lid
Fotografie

Ik vermoed dat ik zeker ben dat de softbox op 1m van het gezicht stond
Dank u voor de reactie

Terug geweest
BerichtGeplaatst: 30 aug 2015 13:03 
Lid
Fotografie

Deze is het voor mij niet omdat ik de verschillen tussen schaduw en enorm fel licht niet prettig vindt kijken.

Arno

Terug geweest
BerichtGeplaatst: 30 aug 2015 20:52 
Lid
Fotografie

Magow zeg (vlaamse uitdrukking voor: hoe kan dat nou?)

Je hebt gelijk, het bandje is van het kleed en geen BH bandje. Dat is idd een historische ramp dat ik veroorzaakt heb. Mijn excuus, ik zet volgende keer een extra bril op ;)

Maar de essentie is dat het lintje een schaduw projecteert op de huid, nabij haar rechteroksel. Je ziet dat de afstand tussen lintje en huid ongeveer tussen 2 a 3 cm is.
De te verwachten schaduw op die afstand (bij zacht licht) voor dergelijk dun lintje is heel wat anders dan bij het harde licht dat je nu hebt. Je ziet de schaduw duidelijk afgetekend en dat kan enkel hard licht. Zo is er ook harde slagschuduw op de wand. Je kan zelfs de schaduw zien van haar haartjes. Enkel hard licht kan dit.
Had je met een fill gewerkt dan kan je de schaduw zelfs elimineren en met zachte grijsachtige tonen werken.
En eigenlijk is naar mijn inziens wat hier ontbreekt, een juist geplaatste fill.

Moet wel toegeven dat het nog harder kan door de lichtbron verder te plaatsen en/of eventueel te verkleinen. Zo zal een barebulp, snoot,... snoeihard zijn.

Probeer het gerust eens uit.
Zet een softbox, paraplu, whatever big size licht op 1 meter van je model en je zal GEEN schaduw zien achter dat lintje. De projectie op de muur zal ook een veel breder overgang hebben van helder naar donker.

Maar pas op!! Je kan een zachte lichtbron al snel hard maken door het iets verder van je model op te stellen. De relative omvang van de lichtbron maakt veel uit maar ook zijn relative afstand tot het model.
Zo is de zon gigantisch groot en eigenlijk een zachte lichtbron dichtbij. Probleem is dat hij zo extreem van van ons staat dat hij hard licht projecteert op aarde en zijn omvang (die hem zacht maakt) niets meer uitmaakt.

Maar los van deze was ik sowieso eens van plan een soort technische analyse te maken rond dit onderwerp. Beetje ala berekenen van COC bv. Ik heb al een basisidee. Je motiveert me om er sneller werk van te maken. Nu nog de tijd ervoor vinden.

Terug geweest
BerichtGeplaatst: 30 aug 2015 20:57 
Lid
Fotografie

West-vlaamse uitdrukking..... :rof :rof .....sorry :blush