Het jammere van het plaatsen van zo'n serie, is dat je het gevaar loopt dat de een of andere foto onderbelicht blijft in de beoordelingen, daar ze allen voor mij op eerste blik alle fotografische vlakken (qua belichting, compositie, houding, en nabewerking) geen steken laten vallen. Is dus vaak een kwestie van smaak, en zelfs van je eigen stemming welke je op het moment van beoordelen het meest aansprekende vindt.
Foto een is voor mij de meest natuurlijke, met een tikje arrogante houding in het naar achtergeheven hoofd. Ogen zijn krachtig, en warm van kleur. Schaduw op de linkerneusvleugel, en de linkergedeelte van het gezicht geven net wat meer diepte en kracht.
Foto twee, is een krachtige en intense blik van het model, goede scherpte op ogen, en mond, neus net iets te soft bij tweede blik. Ook bij tweede blik van mijn oog op het blauwe schouderbandje. Oogt niet aangenaam, onscherpte erop oogt wat blokkerig. Zou deze er zelf dus af hebben gecropt.
Foto drie, een plaat met veel spanning, speel van schaduwen en licht zetten de spanningboog in, mooi zijn de lichte accenten die de lichtere schaduwen zetten op de borst/hals, en onder de neus. Ook hier weer krachtig contact met de ogen van het model. Omzetting naar zwartwit is fris en aangenaam.
Foto vier was op eerste blik mijn favoriet, en ook bij tweede blik blijft deze dat. Erg fijn en sterk uitgelicht, het haar met licht van achteren doet het fijn oplichten, en geeft haar nek ook een fijne penseelstreek licht. Ogen lichten op, en hebben hier de meeste intense kleur (al vermoed ik dat ze van natuur donkerder zijn, zoals bij de eerste foto). Hemd komt hier goed en detaileert over, en is een aanvullend accent.
Foto vijf is de meest speelse als compositie, veel negatieve ruimte, waarbij houding van model op die ruimte inspeelt.
Opsommend, bijna een perfecte serie, kan hier alleen maar van genieten, maar dus bij tweede aanschouwing, valt voor mij dus de tweede foto af, vanwege de onscherpte op de neus, en het bandje wat niet aangenaam oogt.
Voor de rest van de serie geldt: