Het is 24 apr 2024 15:52


►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur ~~Plaatjes~~(up-date)
 ~~Plaatjes~~(up-date)
BerichtGeplaatst: 31 okt 2015 17:36 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6892
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
1.Fotografie

2. Fotografie

update
3. Fotografie

Twee opnames waar ik dus gebruik heb gemaakt van de lichtbron "zon" en een externe flitser. Totaal nieuw terrein voor mij, dus brandt maar los met de op- en aanmerkingen.


Laatst bijgewerkt door ArtenCo op 31 okt 2015 19:35, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 ~~Plaatjes~~(up-date)
BerichtGeplaatst: 31 okt 2015 17:40 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik weet niet of je dit effect bewust hebt willen bereiken, maar anders:
- achtergrondje in nr 1 vind ik ietsje te donker, het licht op je zoon is oké :up
- achtergrondje in nr 2 vind ik er mooi in zitten en het licht in nr 2 is ietsje te fel, komt voor mij ietsje te veel van voor en is ietsje te laag. De zon van achter laat hem heel mooi loskomen.

De exif zit niet meer in je foto's. Kun je deze nog wel achterhalen?
Heb je de foto's in Manual mode (camera en flitser) geschoten of met iets meer of minder automatische ondersteuning van de camera en flitser?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ~~Plaatjes~~(up-date)
BerichtGeplaatst: 31 okt 2015 18:06 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 19202
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Kan niet anders dan volgen, vind in #1 de slagschaduw niet mooi in z'n hals, in #2 vind ik veel te hard geflitst, mag voor mij een stuk subtieler :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ~~Plaatjes~~(up-date)
BerichtGeplaatst: 31 okt 2015 19:34 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6892
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Henry; ik heb dit nu zo bewust gedaan. Tijdens de opname liep de achtergrond al helemaal dicht. Ik heb nog even gekeken naar de exif in beide opnames.
_Erik_ ben het helemaal met je eens dat het licht wel wat subtieler kan, dat ga ik de komende tijd proberen te ontdekken....Van je fouten kun je leren!

foto1;
witbalans; flash F5 ISO 200 en 1/200. Flitser stond gezien vanuit de fotograaf, links van mij op de grond. Ik schat op 1,5 meter.

foto 2
witbalans; auto F5 ISO 200 en 1/200 bij -0,67. Flitser vermoedelijk op dezelfde plek, links op de grond.

Als ik me goed herinner stond de flitser op Manuele stand. F2,8 / 70 mm/ 1/1 . Het is jammer dat ik dat niet meer kan aflezen uit de gegevens.

Uit de ander topic heb ik inmiddels wat aanwijzingen gekregen van onder andere Henry en _Erik_ en Aafke. Bedankt mannen. Ik ga daar van de week eens voor zitten. Morgen een dagje op pad: eerst als iedereen nog slaapt naar de schaatsbaan en vervolgens door naar A'dam voor een bezoekje aan het fotomuseum en de kroeg!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ~~Plaatjes~~(up-date)
BerichtGeplaatst: 31 okt 2015 19:46 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49105
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hel licht in foto 1 komt van links t.o.v. de camera en ongeveer ooghoogte van je model.
De achtergrondverlichting is afhankelijk van het natuurlijke licht.
Als je dat meet en je camera op -2 stops belicht heb je een mooi belichte achtergrond.
D kracht van de flitser bepaalt dan de belichting van je model.

In 2 en 3 staat de flitser rechts laag.

Vind dat effect goed passen bij Halloween. Maar in zijn algemeenheid niet zo mooi.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ~~Plaatjes~~(up-date)
BerichtGeplaatst: 31 okt 2015 19:51 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 616
Woonplaats: AMERSFOORT
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Het lijkt wel alsof ik de sluiter zie op foto 2 en 3. Zie onder op de boom maar ook op de trui in de zelfde horizontale lijn. Gebeurt mij ook vaak op vol vermogen van de flitser. Hoe sterker de flitser flitst hoe langer de flitsduur. Hij moet even op kracht komen zeg maar.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ~~Plaatjes~~(up-date)
BerichtGeplaatst: 31 okt 2015 20:21 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6892
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Provorm schreef:
Het lijkt wel alsof ik de sluiter zie op foto 2 en 3. Zie onder op de boom maar ook op de trui in de zelfde horizontale lijn. Gebeurt mij ook vaak op vol vermogen van de flitser. Hoe sterker de flitser flitst hoe langer de flitsduur. Hij moet even op kracht komen zeg maar.



1/1 is volgens mij volle kracht! Althans daar ga ik even vanuit. Heb absoluut onvoldoende kennis van het werken met flitser...Ik moet de kracht van het flitsen gewoon nog allemaal ontdekken.
Zo weet ook niet hoe ik nu de witbalans moet instellen? Zet je die op auto of stel je die in op flash... en als je externe flitser gebruikt wat doe je dan met je witbalans?

Frans; je hebt gelijk. Ik herinner me nu dat ik de flitser in mijn hand hield. Dus inderdaad van links en op ooghoogte. Dat meten ga ik de volgende keer zeker doen!

In de tweede opname kan het zijn wat Provorm aangeeft. Kan het ook zijn omdat de flitser te laag stond, stond op de grond terwijl het model bijna 1,60 cm is?

Wellicht zijn het wel heel voor de hand liggende vragen maar ik heb niemand in mijn omgeving die van dit iets af weet. Dus met wat antwoorden van jullie ben ik heel blij.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ~~Plaatjes~~(up-date)
BerichtGeplaatst: 31 okt 2015 20:42 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik denk ook dat je synctijd hier een technisch probleem is.
Mijn canon kan theoretisch 1/300ste aan dacht ik maar in de praktijk loop ik dan ook tegen dat probleem aan soms dat er een balk in beeld komt.
De reden is te zoeken bij mijn triggers die een kleine extra vertraging inlassen.
Daarom werk ik op 1/160ste en daar heb ik geen problemen mee.

Over de fotos:
Is goed geprobeerd doch nog niet in juiste balans. En dat is net de kunst bij flitsen in die setup. Je moet balans vinden tussen het achtergrondlicht binnen laten en met de juiste kracht inflitsen.
Ook de plaatsing van je flits kan best hoger.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ~~Plaatjes~~(up-date)
BerichtGeplaatst: 31 okt 2015 21:03 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 616
Woonplaats: AMERSFOORT
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Ik belicht als eerste de achtergrond en blijf dus onder de synctijd zitten. Dan komt daar een diafragmawaarde uit. Afhankelijk van de afstand flitser en onderwerp, maar ook of ik een paraplutje gebruik stel ik de sterkte van mijn flitser in. Witbalans heb ik altijd op flitslicht. Nooit op de automaat want door de simpele trigger weet mijn camera niet dat ik ga flitsen. Ik weet niet hoe dat met geavanceerde triggers werkt.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ~~Plaatjes~~(up-date)
BerichtGeplaatst: 31 okt 2015 21:27 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49105
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
En als je een beetje ervaring opbouwt leer je snel hoe hard je de flitser moet laten werken.
Tot die tijd is het een kwestie van wat proefshots maken.

PS de hoeveelheid licht van de flitser neemt af met het kwadraat van de afstand.

Dus twee keer verder weg is vier keer minder licht.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ~~Plaatjes~~(up-date)
BerichtGeplaatst: 31 okt 2015 21:37 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Verder weg levert je harder licht. Dichterbij levert je zachter licht op.
Het lijkt dus alsof je een keuze hebt zonder consequenties. Maar in de praktijk zit aan alles een voordeel en een nadeel...


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ~~Plaatjes~~(up-date)
BerichtGeplaatst: 31 okt 2015 21:45 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49105
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ken je deze trouwens http://strobist.blogspot.nl/2006/03/lighting-101.html


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ~~Plaatjes~~(up-date)
BerichtGeplaatst: 31 okt 2015 21:51 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Die blogspot is al genoemd in een ander topic. Voor volhouders is er naast de 101 ook nog de 102 blogspot.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ~~Plaatjes~~(up-date)
BerichtGeplaatst: 01 nov 2015 00:22 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 3242
Woonplaats: Den Haag en HvH
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik vind dat je niet moet flitsen bij dit soort fotografie maar dat is een kwestie van smaak :)

xafke schreef:
Ik denk ook dat je synctijd hier een technisch probleem is.
Mijn canon kan theoretisch 1/300ste aan dacht ik maar in de praktijk loop ik dan ook tegen dat probleem aan soms dat er een balk in beeld komt.
De reden is te zoeken bij mijn triggers die een kleine extra vertraging inlassen.
Daarom werk ik op 1/160ste en daar heb ik geen problemen mee.


Jouw Canon kan alle sluitertijden aan als je gaat flitsen alleen moet je dan stroboscopisch gaan flitsen om een zwarte balk onderin te voorkomen en dat komt niet door de triggers maar door de gordijn die te snel dicht gaat zodat er onderin geen licht op de censor komt. Staat vast wel ergens gedetailleerd op Youtube uitgelegd.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ~~Plaatjes~~(up-date)
BerichtGeplaatst: 01 nov 2015 10:02 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6892
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Haha, mijn Canon is toch echt Nikon......

Ik zou wel strobistisch willen flisten maar moet toch eerst weten wat de flitser doet en hoe ik er het beste mee kan werken. Mijn focus ligt de komende tijd op het leren kennen van de flitser.
Nu heb ik maar wat "gedaan" zonder er bewust van te zijn welk effect dit heeft. Achteraf weet ik al een paar foutjes te benoemen die ik gemaakt heb. Geeft niet dat is ook een manier van leren.
Ik ben blij met alle tips van de forumleden en verwijzingen naar blogs. Dit ga ik zeker bekijken en hoop daarmee weer een stukje wijzer te worden. Bovendien heb ik in gedachten een workshop strobist fotografie, maar dan wil ik eerst weten hoe de flitser werkt etc....


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ~~Plaatjes~~(up-date)
BerichtGeplaatst: 01 nov 2015 12:02 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik zou zeker eerst de informatie op Internet bekijken voordat je aan de workshop begint. Het voordeel is dat je dan je flitser een beetje kent en ervaring hebt opgedaan met het fotograferen met een flitser. Probeer dan niet alleen de automatische modes, maar probeer ook de manual stand van zowel de camera als de flitser. De informatie die je dan krijgt via de workshop zul je veel beter begrijpen. Voorwaarde is dan wel dat je het ook leuk moet vinden om zelf dingen uit te zoeken, want doe je dit liever in groepsverband, dan kan ik me voorstellen dat deze aanpak je best wel tegen kan staan.

Voordeel van dit forum is dat er een aantal mensen zitten die best veel ervaring hebben met flitsfotografie en je daar best wel wat wegwijs in willen maken, al dan niet via verbetertips n.a.v. een foto.

Wat ik al eerder schreef: alleen in de manual mode weet je precies wat de camera doet en wat de flitser doet (mits beiden op Manual mode zijn ingesteld).


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 46 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed