#1 en #2 vind ik wel leuk. Vooral de tweede dan.
Eerste is lekker van kleurtjes. Handjes zijn wel wat "stijf" en de haren zou ik wat styleren.
Tweede is een aangenaam sfeerbeeld. Jammer van de witte gympies.
Heb je een smartphone of tablet Martina?
In de androidwinkel kan je veel gratis goede apps vinden die inzicht geven in DOF en welke diafragma´s daarbij horen.
In #4 heb je bv gekozen voor een 1.8 maar weet dat dit van zo dichtbij nauw luistert. Wat is nu de meerwaarde om die haren onscherp te hebben? Daar had je beter 2.8 genomen of zelfs 4. Je foto zou er enkel beter op worden. Je krijgt er gratis 2 cm DOF bij en dat is exact wat deze foto nodig heeft.
Als je dat DOF programmatje erbij haalt dan zal je zien dat 2.8 op die afstand geen afbreuk doet aan de COC (circle of confusion) in de achtergrond.
https://en.wikipedia.org/wiki/Circle_of_confusionSimpel gezegd. Er is geen reden om de DOF te beperken met het idee dat de achtergrond er onscherper op zou worden. Dat is niet zo.
Sorry als dit wat hard overkomt. Maar ik zie dat je talent hebt en wil jou van die 1.8 wegtrekken als daar geen reden toe is. Je werk zal er drastisch op vooruit gaan. En het is dat waar ik jou wil toe aanzetten.