Harry schreef:
Wat ik eigenlijk bedoel is: je kunt de dingen wel ontwijken die je niet kunt, maar dan zul je ook nooit iets bijleren...gr Harry
Velen grijpen vaak naar een camera die een hoge iso waarde aan kan zonder dat dit gepaard gaat met veel ruis, terwijl het leren omgaan met een flitser niet zo ingewikkeld is. Een flitser is ook goedkoop (goedkoper dan die nieuwe body), je hebt er jaren plezier van én omdat het weinig gebruikt wordt ook nog eens "zo goed als nieuw" tweedehands aan te schaffen.
Velen maken vervolgens de fout om te denken dat je vervolgens meerdere flitsers nodig hebt om een mooi resultaat te realiseren (hoofdlicht, haarlichtje, achtergrond goed uitlichten, beetje licht van de andere kant), maar ook hier geldt: Minder = Meer. Met 1 flitser kun je gewoon hele mooie flitsfoto's maken.
Persoonlijk ben ik van mening dat je zo snel als mogelijk van de automatische flitsmodes af moet, omdat je in de automatische flitsmodes niet weet hoeveel licht de camera "verordend" om te af te geven. Juist het uitgebalanceerd flitsen op het onderwerp en te spelen met het licht van de achtergrond kan je hele mooie foto's opleveren in "moeilijke lichtsituaties". Flitser wel eventjes loskoppelen ban de hot shoe en een goedkoop draadloos trigger setje aanschaffen. Camera in de ene hand en flitser in de andere hand. Game on!
@Herrias, succes! Een wit tissue wil ook nog wel eens helpen, maar ik denk dat een plastic bekertje betere resultaten geeft.