Het is 19 apr 2024 04:15

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur Portret Poging Twee
 Portret Poging Twee
BerichtGeplaatst: 16 jan 2016 10:32 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 621
Woonplaats: Den Haag
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Uit dezelfde shoot heb ik een andere foto gepakt...eentje die ik met minder verschillende lampen had geschoten. Deze heb ik vervolgens wat nabewerkt met een paar vers geleerde technieken met dit als resultaat:

Fotografie

EXIF:
1/13 SEC - F/9.0 - ISO 400


Ik hoor graag jullie bevindingen :)

Update:

Fotografie


Laatst bijgewerkt door Ferry op 08 feb 2016 18:22, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Portret Poging Twee
BerichtGeplaatst: 16 jan 2016 10:52 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4511
Woonplaats: Earth
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Voor mij teveel nutteloze ruimte naast je model, ook te rood, en teveel catch lights in de ogen...

Maar doe zeker verder in je zoektocht !

DD. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Portret Poging Twee
BerichtGeplaatst: 16 jan 2016 10:56 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 26216
Woonplaats: Aarle Rixtel
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
heb hem even binnen gehaald beetje kleur correctie op toegepast in levels.
zo goed mogelijk op een klein bestand.
Fotografie


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Portret Poging Twee
BerichtGeplaatst: 16 jan 2016 10:57 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Voor mij te rood en die van wim is te geel.
Ik ga met DD mee dat de ruimte om je model weinig extra brengt, dus daar valt ook nog wat winst te behalen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Portret Poging Twee
BerichtGeplaatst: 16 jan 2016 11:04 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 26216
Woonplaats: Aarle Rixtel
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
klopt henry door het teveel ophalen kreeg ik groen en rood zo even snel niet goed.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Portret Poging Twee
BerichtGeplaatst: 16 jan 2016 13:59 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4949
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Het maakt het er niet gemakkelijker op met de verschillende kleuren licht.
Ik heb je foto ook even bewerkt en heb het volgende gedaan voor zover dat mogelijk is op zo'n klein fotootje. :D

Huidkleur aangepast.
Links en rechts een stukje weggehaald.
Onder een stukje bijgemaakt voor de verhouding.
Een lichtpuntje uit de ogen gehaald
De foto iets lichter gemaakt.

Het dient alleen als voorbeeld.

Ik raad je aan om alleen de flitsers of alleen de lampen te gebruiken.

Fotografie


Laatst bijgewerkt door Ahum op 18 jan 2016 11:21, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Portret Poging Twee
BerichtGeplaatst: 16 jan 2016 16:18 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Voor mij tot op heden de beste :up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Portret Poging Twee
BerichtGeplaatst: 16 jan 2016 17:19 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49080
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De bewerkingen van Wim en Ahum laten zien dat de kleuren niet jofel zijn.
Drie of vier catchlights per oog zul je niet zo gauw tegenkomen.

Zou zeggen, niet volharden in het kwaad, maar gewoon opnieuw beginnen met de gegeven tips.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Portret Poging Twee
BerichtGeplaatst: 16 jan 2016 20:16 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik volg Daniel.
Afwerking van ahum is in de goede richting.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Portret Poging Twee
BerichtGeplaatst: 16 jan 2016 22:52 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 621
Woonplaats: Den Haag
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hoi :)

Bedankt voor de edits. Zelf vind ik die van Wim veel te wit, en die van Ahum weer te geel/groen.
Zelf ben ik het er wel mee eens dat mijn versie te rood is. Bij deze heb ik een update in de OP gezet :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Portret Poging Twee
BerichtGeplaatst: 18 jan 2016 11:21 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4949
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ferry schreef:
Hoi :)

Bedankt voor de edits. Zelf vind ik die van Wim veel te wit, en die van Ahum weer te geel/groen.
Zelf ben ik het er wel mee eens dat mijn versie te rood is. Bij deze heb ik een update in de OP gezet :)



Ook in je update zit teveel rood.

In mijn voorbeeld zit geen groen, misschien iets te verzadigd, dat is mogelijk, maar aan te passen. Ik zet er nog een voorbeeld bij waarbij de verzadiging is terug genomen,hoe dan ook het zijn verschillende kleuren licht. :dk

Fotografie


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Portret Poging Twee
BerichtGeplaatst: 18 jan 2016 23:01 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Als je met gemende lichtbronnen werkt icm flitsen dan zou ik aanbevelen om gels te kopen om het licht van uw flits aan te passen naar de omgeving.
Zoek eens op CTO gels. Zeer handig in dergelijke situaties. En is niet duur. Hooguit een paar euro.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Portret Poging Twee
BerichtGeplaatst: 18 jan 2016 23:43 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Xafke's opmerking is de oplossing voor je probleem, niet het gesleutel in/met photoshop. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Portret Poging Twee
BerichtGeplaatst: 19 jan 2016 08:25 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1025
Woonplaats: Hank
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Wat ik niet goed begrijp ( achteraf geneuzel, maar goed misschien voor een volgende shoot) : je zet hier een neutraal portret neer en je wilt dat ook nog eens neutraal bewerken, maar vervolgens zet je er veel lampen op en ook nog eens gemengd licht, dus het doel ontgaat me volledig. wil je een gewoon mooi portret dan is een softbox gewoon genoeg. Mensen willen vaak veel te moeilijk en zetten zoveel licht neer dat het een ratjetoe wordt

Ps: ik heb even je andere foto gekeken en zag je set up. Wat een batterij aan materiaal zeg. En dat in een vrij kleine ruimte . Valt me nog mee dat je deze fotos er uit gehaald hebt :) . Veel te veel zooi. Je moest eens weten hoeveel echt goede beroepsfotografen werken met 1 lamp en een reflectieschermpje. Ik zou daar veel mee gaan experimenteren en dan met name invalshoek en afstand reflector tot model . Als je een softbox hebt bij voorkeur die gebruiken, omdat je het licht iets beter kunt "sturen" dan met een plu. En al die gewone lampen: weglaten voorlopig


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Portret Poging Twee
BerichtGeplaatst: 19 jan 2016 10:11 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb er nog eens over nagedacht en het beste wat je kunt doen is je oude foto's laten voor wat het is en een nieuwe serie produceren met de tips die je gekregen hebt: 1 model en 1 flitser. Wellicht gelijk al 1 reflectiescherm gebruiken, maar dit kan ook in de volgende fase. Als je iemand weet te vinden die het reflectiescherm voor je wilt bedienen, dan ben je helemaal spekkoper, maar zonder reflectiescherm kan het dus ook heel goed. Het gaat om het leren, toch? Omdat ik vaak niemand heb die een reflectiescherm wilt vasthouden, schiet ik mijn portretjes met 1 flitser op statief.

Kijk eens naar het volgend filmpje: 1 flitser, 1 reflectiescherm. Vergeet het haarlichtje. In plaats daarvan gebruik je gewoon een licht gekleurd achtergrondje.





Duidelijk toch? Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt.
  • Schaf een triggersetje aan of een lange kabel met hotshoe connector voor op je camera. Ik heb een goedkoop triggersetje van Ebay gekocht. Werkt uitstekend.
  • Begin met een losse flitser en plaats deze op een statief (op 45 graden en hoger dan je model). Als je een plastic diffuser voor flitskop kunt plaatsen (wat uit de flitskop komt), doe dit dan. Dit werkt ook goed, anders wellicht een gebogen wit A4-tje er voor of plastic bekertje omheen als diffuser.
Model op de juiste plek en knallen maar....
Moeilijkheid: als je "op de automaat schiet", weet je vaak niet hoeveel licht de flitser elke keer afgeeft. Tip: flitser op manual is dan een optie, maak testopnames met variabele lichtoutput. Als je eenmaal de juiste hoeveelheid lichtoutput hebt ingesteld, dan weet je dat de flitser elke keer exact die lichthoeveelheid zal afgeven. Let wel op de sync. snelheid van je camera.

Volgende stap, want portretfotografie bevalt:
  • Gebruik een reflectiescherm. Als reflectiescherm een stuk wit piepschuim wat de buren net bij het grof vuil hebben weggegooid heel erg goed. Als je dit niet kunt vinden, dan heeft de bouwmarkt wel wat liggen. Je kunt ook in 1x een goed (vaak ook duur) reflectiescherm kopen, zeker als je denkt dat je er vaak gebruik van gaat maken. Hoe groter, hoe beter.
  • Koop een softbox of paraplu. Ik heb paraplu's uit China laten komen voor bijna niks. Licht wat door een softbox of paraplu komt is wel wat zachter dan wanneer het rechtstreeks van de flitser af komt. Hoe groter de softbox of paraplu: hoe beter. Let er wel op dat je het apparaat ook moet kunnen opstellen in je ruimte...
    De kwaliteit van de paraplu's uit China is wat minder en er zit geen stoffen hoes omheen maar een plastic hoesje. Als je er echt heel veel gebruik gaat maken van de paraplu of softbox, dan kun je ook in 1 keer een goede (dure) kopen. Zorg er wel voor dat je standaard wel in staat is om het zooitje goed te dragen en dat je het goed kunt uitrichten.
Met goede spullen werkt het allemaal fijner. Goede spullen kosten alleen veel geld. Met weinig spullen en goedkope spullen kan het ook. Je moet er alleen iets meer moeite voor doen.

Tot slot hier een linkje naar een post van iemand op een ander forum die het resultaat wilde laten zien van een portretfoto met 1 flitser. De tip helemaal onderin van Leon om het resultaat wat te verzachten is wellicht iets om ook mee te nemen.

Veel plezier!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Portret Poging Twee
BerichtGeplaatst: 19 jan 2016 13:17 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 13045
Woonplaats: Portugal
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Goede tips hier, ik denk dat dit ook handig is voor anderen. :up

Ik kan alleen maar onderschrijve wat al eerder is genoemd door Daniel en PPP begin simpel. Als ik in de studio fotografeer gebruik ik ook zelden meer dan een lichtbron. De kunst van fotografie is oa het leren zien van licht.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Portret Poging Twee
BerichtGeplaatst: 19 jan 2016 18:59 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hmmm. Ik ben het eens dat je best start met 1 lamp. Maar ik ben het niet eens dat dit de enige weg is naar top beelden.
In hollywood, top fashion,glamour,.. halen ze er een batterij lampen bij waar je niet goed van wordt. 10 en meer lampen zijn zeer normaal. Zoals jullie weten maak ik ook gebruik van veel flitsen.
Mijn inziens is het allemaal een kwestie van opbouwen. one at a time.
Dat neemt niet weg dat je ook topfotos kan maken met 1 licht maar je zal niet de effecten kunnen produceren wat ik doe met 8 flitskoppen.
We zitten niet meer in het jaar 1800 waar ze maar 1 flits hadden. Is mijn inziens een idee waar we van af moeten.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Portret Poging Twee
BerichtGeplaatst: 19 jan 2016 21:41 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49080
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Xafke volgens mij ontgaat je de clou af en toe volledig.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Portret Poging Twee
BerichtGeplaatst: 19 jan 2016 21:53 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1025
Woonplaats: Hank
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
xafke schreef:
Hmmm. Ik ben het eens dat je best start met 1 lamp. Maar ik ben het niet eens dat dit de enige weg is naar top beelden.
In hollywood, top fashion,glamour,.. halen ze er een batterij lampen bij waar je niet goed van wordt. 10 en meer lampen zijn zeer normaal. Zoals jullie weten maak ik ook gebruik van veel flitsen.
Mijn inziens is het allemaal een kwestie van opbouwen. one at a time.
Dat neemt niet weg dat je ook topfotos kan maken met 1 licht maar je zal niet de effecten kunnen produceren wat ik doe met 8 flitskoppen.
We zitten niet meer in het jaar 1800 waar ze maar 1 flits hadden. Is mijn inziens een idee waar we van af moeten.

8 flitskoppen voor een portretje??? :blush :wacko


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Portret Poging Twee
BerichtGeplaatst: 19 jan 2016 23:13 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Zoek maar eens op YouTube filmpjes van Joe McNally. Hij promoot Nikon, dus daar moet je wel tegen kunnen :P. Bijvoorbeeld deze.

Feitelijk geldt: The sky is the limit... maar dit geeft geen garantie op succes. Met name voor dit soort situaties geldt: Minder = Meer.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 50 gasten



cron

Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed