Heel erg bedankt iedereen voor jullie eerlijke, maar ook bemoedigende woorden
@Frans: Klanten zullen idd helemaal anders naar foto's kijken. Het is steeds zo dat je hoe dan ook een sfeer probeert te creëren in je fotografie. Hoe langer hoe meer, voel je natuurlijk wel dat heel wat mensen daarop af komen. Ze houden er van of ze houden er niet van. Daarbij komt dat klanten zoals hierboven gezegd, meestal, de kennis van de fotografie niet in die mate onder de knie hebben. Dus technische kant lijkt dan ondergeschikt.
Dit is voor mij nog altijd één van de redenen om hier te posten. Kritiek houdt me alert, doet me bijleren, zorgt ervoor dat ik zwakkere (technische zaken) wil proberen op te krikken.
@Nuelle: Bedankt! Ik heb altijd veel aan jouw woorden, dat weet je
Het is idd zo dat dat me soms onzeker maakt. Onzekerheid maakt me soms voorzichtig, wat niet altijd iets negatiefs hoeft te zijn. Sommige dagen voel ik me gesterkt door bepaalde platen die ik vastleg, andere dagen voel ik me in zekere zin een knoeier... Haha!
Maar idd, zoals je zelf zegt, iedereen gaat die periode wel door. Vooral als je de ambitie hebt verder te gaan en te willen groeien. De echte "groeispurt" komt voor mij misschien pas binnen een paar jaar, als de drukste periode met m'n kindjes wat achter de rug is.
Wat betreft de foto's. Ik kan me vinden in je opmerking over het jasje

Had ik nog niet eens echt opgemerkt. Kun je gaan denken hé, hoe anders je naar een foto van je eigen kind kijkt
Leuke kijkers heeft ze zeker. Ze is voorlopig ook erg ongedwongen voor de lens. Ik hoop dat ik dat zo kan houden
@dark shadow: Bedankt!
@Henry: Precies. Voor klanten hangt sowieso de emotionele waarde aan een foto vast. Die vinden ze (meestal)het belangrijkst. Dat mijn foto's er goed uitzien, dat hoor ik uiteraard graag wanneer ik ze lever. Maar,dat een kind/hond/paard afgebeeld staat, zoals zij het kennen met hun specifieke karaktertrekken. Dat vind ik nog steeds het mooiste compliment om te krijgen. "it is echt hoe mijn hond is" hoor ik dan. Dat vind ik steeds zo fijn...
De kwaliteit van de foto's die hier verschijnen, is idd hoog. Ik vind het gewoon altijd spannend te horen wat medefotografen van mijn werk vinden. En ja, de meningen zijn verdeeld. Maar dat is gewoon ook goed! Uit elke commentaar leer ik wet iets