Klopt wat Frans zegt.
Als je alleen flitsers gebruikt in een shoot, dan zal elke flitser een lichtbundel leveren met een lichttemperatuur van ongeveer 5000 graden Kelvin. Ik schrijf "ongeveer", want kleine verschillen zijn mogelijk. Deze kleine verschillen zul je op de foto niet terugzien. Je moet om een kleurzweem te vermijden wel de witbalans van je camera instellen op "flitslicht".
Als je een combinatie van lichtbronnen gaat gebruiken, dan heb je als je niks doet een "probleem". Je gebruikt voor een shoot bijvoorbeeld een flitser en omdat je nog een lichtbron nodig hebt (maar geen tweede flitser hebt) een bureaulamp. De flitser gebruik je bijvoorbeeld als hoofdlicht. De bureaulamp gebruik je bijvoorbeeld om het model van de andere kant te belichten om de donkere kant van het gezicht wat op te lichten.
De flitser zal een lichtbundel verspreiden van licht met een lichttemperatuur van 5000 graden Kelvin (= wit flitslicht).
De bureaulamp zal een lichtbundel verspreiden van licht met een lichttemperatuur van 2800 graden Kelvin (=oranje-geel licht).
Als je nu de witbalans van je camera instelt op "flitslicht", dan zul je mooi wit licht zien van de kant waar de flitser staat opgesteld en oranje-geel licht van de kant waar de bureaulamp staat opgesteld.
Hoe kun je dit probleem van twee verschillende lichtbronnen, die elk licht met een verschillende kleurtemperatuur verspreiden oplossen? Juist, door het inzetten van een kleurenfilter/gelfilter. Je neemt een oranje gelfilter en plaatst dit op de flitskop van je flitser. De flitser zal door het aangebrachte gelfilter nu dus ook oranje licht verspreiden, net als het bureaulampje.
Als je nu de witbalans van je camera instelt op "Bulb", dan zal de camera de oranje kleur van het licht afkomstig van de bureaulamp maar ook van de flitser met gelfilter corrigeren. Het resultaat is dus dat je een foto hebt zonder kleurzweem.
De Nikon flitsers werden vroeger (en ik verwacht nu nog steeds) geleverd met de volgende accessoires:
- een kleine standaard (voor dit verhaal niet zo interessant)
- een diffusser (voor dit verhaal niet zo interessant)
- een oranje gelfilter (voor dit verhaal wel interessant)
- een groen gelfilter (voor dit verhaal we interessant)
Als jouw flitser ook die gelfilters heeft (feitelijk zijn dit niks meer en minder als kleine stukjes gekleurd plastic), dan kun je eenvoudig thuis een test uitvoeren. Wat heb je nodig?
- een TL buis (bijvoorbeeld in de keuken wil men nog wel eens een TL-buis hebben)
- een bureaulamp met zo'n peertje van 25Watt of 40Watt
- een flitser, met een groen en oranje filtertje (stukje plastic)
Zet de witbalans van je camera op "flitslicht".
Maak een foto van een situatie waarbij je licht van de TL-buis en flitser in je foto hebt. Zorg dat er wel een afstandje zit tussen de TL-buis en je flitser (bijvoorbeeld 2-3meter)
Je zult zien dat het licht afkomstig van de TL-buis een groene kleur heeft. Het licht afkomstig van je flitser is wit.
Plaats het groene gelfilter voor je flitser.
Maak nu een foto zonder iets aan de witbalans aan te passen.
Zowel het licht van de TL-buis als van de flitser zal een groene gloed hebben.
Zet nu de witbalans van je camera op "TL-licht".
Maak een foto en je zult zien dat je camera het licht van zowel de TL-buis als van je flitser met groen filter heeft gecompenseerd.
Plaats nu in diezelfde scene je bureaulamp en je zult zien dat je dan altijd een kleurzweem in je foto hebt zitten. Je kunt immers maar 1 gelfilter plaatsen voor je flitser: een groene of een oranje. Vervolgens moet je een witbalans kiezen in je camera: Bulb of TL-licht of Flitslicht.
Hoe dan ook, je blijft zitten met een kleurzweem, welk het best zichtbaar is rond de plek van die lichtbron.
Als voorbeeld van de problemen waar je tegenaan gaat lopen als je met verschillende soorten lichtbronnen door elkaar gaat werken (dus flitsers, bouwlampen, bureaulampen, etc.), wil ik de
foto noemen die Ferry recent heeft gemaakt. Het maakt niet uit hoe je sleutelt aan de foto, je krijgt (doordat er verschillende lichtbronnen werden gebruikt, elk met zijn eigen kleurtemperatuur) de kleurzwemen niet goed uit de foto. Het enige wat resteert is de boel omzetten naar z/w of elke andere duotoon-kleur óf gewoon de foto opnieuw maken. Maar dan wel met veel minder lichtbronnen die een verschillende kleurtemperatuur hebben.