Nuelle schreef:
Aha. Dank voor je uitleg. Dan denk ik dat ik mijzelf eerst moet gaan verdiepen in deze vorm van fotografie voordat ik hem kan waarderen.
Je bedoeld dus dat alle huid met deze techniek deze kleur krijgt?
Nee, dat hoeft niet altijd. Zoek eens op google op collodion, op Alex Timmermans, dan zie je een bepaalde toning. Er zijn er maar weinig die werken op mijn manier, met belichten op multigrade papier. Op analoogforum.nl is er nog iemand. Collodionfotografie is, (veel) meer nog dan zoals ik doe, bezig zijn met een ambachtelijk fotografieproces. Er komen steeds meer beoefenaars, als tegenwicht misschien wel voor de knal-maar-raak-digitale-fotografie ('want het kost toch niks'...) Een collodionfotograaf kan bij nauwgezet werken komen tot een productie van ongeveer vier platen op een avond. Omdat ik de lichtgevoelige plaat zelf niet hoef te gieten en kan volstaan met het plaatsen van een fotopapier in de cassette, kan mijn productie wel hoger liggen. Maar ik moet wel ook elke foto na het belichten ontwikkelen, fixeren en spoelen, en vervolgens thuis inscannen en omkeren in Photoshop. De liefhebbers willen niet anders...
En overdag ben ik bezig met opdrachtfotografie, met natuurlijk digitale camera's....
groeten, Henk