Het is 12 aug 2025 14:41

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Familie Shoot
 Familie Shoot
BerichtGeplaatst: 25 apr 2009 15:44 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Vorig weekend een shoot gehad met kinderen. De ouders hadden ons gevraagd om foto's van hun kinderen te maken voor bij oma aan de muur. Hier het resultaat:
Fotografie
en
Fotografie
en
Fotografie

Nadat we deze week de foto's gemaild hadden om te vragen hoe ze het resultaat vonden.
Kregen we wat op zijn zacht gezegd een vreemde reactie terug.

Volgens ons is er niks mis mee of missen we iets?

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Familie Shoot
BerichtGeplaatst: 25 apr 2009 15:49 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik vind het licht niet zo lekker. Had van mij iets meer naar voren gemogen omdat je nu nogal harde schaduwen ziet op de gezichten. Vooral bij foto 1.

Wel lekker scherp en leuke koppies.

Wat was de reactie van de ouders?

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Familie Shoot
BerichtGeplaatst: 25 apr 2009 18:05 
Lid
Fotografie

Leuke serie

Profiel op dit foto forum
 Familie Shoot
BerichtGeplaatst: 25 apr 2009 18:24 
Lid

het licht is inderdaad niet zo lekker. Schaduw aan de zijkanten van de gezichten. Ook is de lichtbron aan de zijkant nogal duidelijk aanwezig.. Volgende keer misschien iets meer schuin van voren

Familie Shoot
BerichtGeplaatst: 25 apr 2009 18:36 
Lid
Fotografie

Zijn 3 leuke en spontaan ogende foto's. Het enige minpuntje is voor mij ook het licht...

Familie Shoot
BerichtGeplaatst: 25 apr 2009 20:12 
Lid
Fotografie

@ Wendy, Ze schrijft "een beetje suf, maar dat past wel bij jullie" Ik reageerde of het ik goed begreep dat ze vind dat we suffe foto's maken of dat haar kinderen er suffig op staan.. en dat ik de reactie wat raar vind.
Ze reageerde met: "Ach raar je bent zelf in de war.maar. Voor de rest wel aardig af en toe"
Al met al wat vreemde communicatie. Het is voor ons immers ook maar een hobby daar zou ik toch rekening mee houden...
En dan nog: als ik in de werksfeer op deze manier wordt aangesproken zal ik ala minuut het hele boeltje deleten en ze meedelen dat ze het voortaan zèlf mogen doen.

Qua licht hebben jullie wel een punt de schaduwen zijn wat te scherp. Maar ik wil niet dat de foto's te vlak worden. De softbox rechts toch iets meer van voren denk ik... Zoals gesuggereerd

Familie Shoot
BerichtGeplaatst: 25 apr 2009 20:19 
Lid
Fotografie

Dat is zeker een rare reactie. :S
Een hele rare zelfs...

Familie Shoot
BerichtGeplaatst: 25 apr 2009 20:23 
Lid
Fotografie

Wat zou jij doen?
De foto's afgeven en het daarbij laten of het hele boeltje deleten en de € 25 euro (kosten materieel, papier, inkt, onze tijd en inspanning, sessie duurde ongeveer 2,5 uur) terug geven?

Familie Shoot
BerichtGeplaatst: 25 apr 2009 20:26 
Lid
Fotografie

Hoe is het contact tot stand gekomen?
Zijn het kennissen of hebben ze je op een andere manier gevonden?

Ik zou de eer denk ik aan mezelf houden en zeggen: "Nou, dan zoek je maar iemand die niet zo suf is" en de 25 euro teruggeven.

Familie Shoot
BerichtGeplaatst: 25 apr 2009 20:39 
Lid
Fotografie

Hele rare reactie inderdaad en ik vind de reactie zoals Wendy voorstelt ook wel een hele goeie!
Het hangt er iid af hoe het contact tot stand is gekomen. Hebben ze vooraf iets van een portfolio of portret werk van je gezien? Misschien dat de verwachting van hun zijde dan wat anders was geweest.

Even mbt de foto's:
Het licht kan mijn inziens ook wel wat beter, maar, wat ik persoonlijk storender vind is het kleedje waar ze op zitten:
Ik zou voor een geheel effen achtergrond hebben gekozen, of het kleed zo neergelegd hebben dat je niet de vouw over de rand zou zien.

Ook zou ik liever kleding zonder teksten zien (leidt af).
Ook de haarband stoort mij: de afbeelding is niet goed te zien en komt zodoende heel rommelig over. Als ik de shirt-teksten en haarbandplaatjes weg denk, en het kleedje strak eronder voorstel, het licht iets beter afgestemd dan vind ik het super foto's.

Familie Shoot
BerichtGeplaatst: 25 apr 2009 20:40 
Lid
Fotografie

Ik heb het over het kleedje en een effen ACHTERgrond, ik bedoel natuurlijk het kleedje zo leggen dat het meer een effen ONDERgrond is! Achtergrond was natuurlijk al effen. Sorry...!

Familie Shoot
BerichtGeplaatst: 25 apr 2009 21:30 
Lid
Fotografie

Zodra mijn vrouw commentaar heeft op de kleding die ik gestreken heb, weet ze dat ze het in vervolg zelf mag doen als ze 's avonds laat thuiskomt van d'r werk....
Rare reactie?
Ik bedoel dat die mensen dan maar lekker hun kinderen zelf mogen fotograferen....
Maar goed, weet niet wat je hebt afgesproken en hoeveel tijd je erin gestoken hebt.
Mensen willen vaak voor een dubbeltje op de 1e rang zitten en hebben snel wat te klagen. In geval van vrienden of kennissen wordt het wat moeilijker....
Het licht en de schaduwen was ook het 1e wat mij opviel...

Familie Shoot
BerichtGeplaatst: 26 apr 2009 01:42 
Lid

Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook zeker betere foto's van je gewend ben.
Maar om zo te reageren.....
Lekker het geld terug geven en alles deleten.
Maar het nadeel is wel, dat je de foto's al gemaild hebt en ze die nu dus alsnog hebben.
In plaats dat ze vertellen wat ze niet goed vinden, maar dit kunnen ze dus duidelijk niet onderbouwen.

Ikzelf vind de foto's iets te krap gekaderd.
Het licht valt niet helemaal lekker en op foto 1 is er geen interactie tussen broer en zus.
misschien dat een iets andere pose deze wat levendiger gemaakt had.

Bij foto 3 stoort het mij dat je nog net een klein stukje deken aan de linkerkant ziet.
Maar ik neem aan dat je er wel meer genomen hebt.

Het is goed dat mensen eerlijk zijn, daar kan je alleen maar van leren, maar deze mensen zijn niet eerlijk, die zijn lomp.

Familie Shoot
BerichtGeplaatst: 26 apr 2009 09:09 
Lid
Fotografie

Bedankt voor de reacties. Het zijn geen kennissen. Gewoon een moeder van het schoolplein. De foto's zijn inderdaad gemaild maar met heel groot "Voorbeeld" watermerk er overheen en de foto's zijn in lage resolutie. (om ze makkelijker te mailen) Dus ze hebben er verder niet veel aan. Het watermerk heb ik gedaan omdat er mensen zijn die denken dat ze een 300 kb foto kunnen gebruiken voor fotobehang.

Ze hebben natuurlijk op onze site andere foto's gezien. Dat geeft wellicht een bepaald beeld, dat is ook niet erg want foto's als die zijn heel goed mogelijk. Maar dan zou men toch zelf ook beter moeten nadenken over b.v. de kleding al hebben we daar vooraf in gestuurd. Ze hebben b.v. wel allemaal wit met blauw aan. Ook hoe kinderen zich laten sturen is van belang.
De storende zaken als teksten op de shitrjes en andere zaken was mij ook opgevallen. Maar is uiteindelijk hun keuze geweest.

Ze wilden inderdaad voor een dubbeltje op de eerste rij zitten alles wat maar mogelijk is hebben ze eruit gehaald. We zijn er ook 2,5 uur mee bezig geweest.
Vooraf al keer op keer terug komen over hoeveel het nou ging kosten wat ze daarvoor zouden krijgen enz enz.
Ook voor ons een leer proces immers van tevoren voel je het al aankomen die mensen stoten we voortaan wel af.

Familie Shoot
BerichtGeplaatst: 26 apr 2009 09:54 
Lid
Fotografie

Ik vind ze niet zo slecht; F2 is het licht wel heel goed, maar iets te krap gekadreerd.
Ik zou hem toch willen hebben (een kader errond afdrukken dan kan hij achter een pas-partout

Familie Shoot
BerichtGeplaatst: 27 apr 2009 16:19 
Lid
Fotografie

Ik heb jou ook wel een betere serie zien maken.
Maar goed, wil niet zeggen dat het mislukt is. En zeker voor de leek die het zelf niet beter kan en voor weinig een grote reportage wil, is het toch niet verkeerd.

Ik ben wel van mening dat de verlichting niet zo egaal en vloek hoeft, maar je moet uitkijken dat je niet te veel schaduw en contrast gaan krijgen. En dit is op het randje denk ik. Softbox iets meer van voren laten komen.

Wat ik zelf bedacht had, omdat ik ook binnenkort tegen vergoeding ga fotograferen, is dat ik vooraf goed op ga nemen wat de wensen zijn van de ouders. Wat voor foto's willen ze, close-up of juist niet. En dat ze zelf voor de styling zorgen, Gel / haarlak en kleding wat ze graag willen etc. Daarbij wel tips geven.

En proberen alleen met de kinderen te werken zonder ouders.
Ik had gisteren mijn eerste shoot en de ouders waren er bij maar dat werkte voor geen meter. Het kleine mannetje van bijna 3 wilde niks. Ik was al een beetje radeloos in mijn hoofd, zo van heb ik dit weer. Toen besloot ik om de ouders uit zijn beeld te laten verdwijnen en mij samen met hem het te proberen. Gelukkig een goed besluit en ik kon voor 70% lezen en schrijven met het modelletje.

Ik ben best tevreden over mijn shoot, ook al zitten daar ook wel wat foutjes is. Achtergrond iets grijzig ipv wit. Misschien hier en daar net als jij ook soms tegen de grens aan van te veel schaduw. Maar goed proberen is leren.

Een beetje off topic, maar het doel was om mijn ervaring ook te delen zodat je er misschien ook wat aan hebt.

En laat je niet uit het veld slaan door zo'n domme reactie. Want dat gaat echt nergens over.Vooral die jongen kijkt ook een beetje verveeld. Maar goed dat heb je ook niet altijd in de hand. Ik neem aan dat je probeert om hem wat los te krijgen. Maar als dat niet lukt dan mogen ze wel eens beter naar hun kids kijken....over suf gesproken :D

Familie Shoot
BerichtGeplaatst: 27 apr 2009 19:49 
Lid
Fotografie

Thanx,
Met ouders erbij kan heel lastig zijn. Maar ze kunnen wel aangeven wat ze leuk vinden.. In de situatie hoe ik thuis zit is het heel lastig om geen ouders erbij te hebben. Het zou betekenen dat ik ze naar buiten moet sturen.
Het vooraf sturen qua kleding en dat soort dingen doen wij ook, maar ik wil toch ook dat ze zelfs nadenken over hoe het over komt. Wel geef ik het advies om een beetje uniform qua kleur te gaan omdat dat een wat rustiger beeld geeft.
Jou shoot al gepost?

Familie Shoot
BerichtGeplaatst: 27 apr 2009 21:57 
Lid
Fotografie

Hahaha, nou ja als je ze buiten zet, dan is het wel lekker rustig ten minste.

Ik zal zo ff een paar foto's er op zetten.

Ik moet trouwens zeggen dat nu ik jouw foto's hier thuis bekijk ipv op het werk dat ik de schaduwen eigenlijk niet op het randje vind. Maar juist wel mooi.

Mijn vrouw heeft jouw foto's ook net bekeken en die vond vooral de eerste erg leuk en de laatste ook. Zij vind het ook echt een maffe reactie.....

Dus het ligt niet aan jou ;)

Familie Shoot
BerichtGeplaatst: 29 apr 2009 08:32 
Lid
Fotografie

Ik vind dit ook geen 'hele slechte serie'. Goed er zitten wat verbeterpunten in. Zo heeft de kleding meer licht dan de gezichten op foto 1 en ben ik geen fan van het gebruikte tapijt.

Maar de reacties van de ouders zijn inderdaad raar. Zie het als een leermoment en realiseer je dat er altijd dit soort 'klanten' tussen zullen zitten.

Familie Shoot
BerichtGeplaatst: 29 apr 2009 08:43 
Lid
Fotografie

De "iets mindere" belichting viel mij ook meteen op. Volgende keer op letten.
Ik kan mij ook vinden in de tip over het kleedje.
De foto's zijn zeker niet mislukt.
De opmerking over de kleding deel ik niet. Oké, de foto's worden rustiger als er kleding zonder teksten wordt gebruikt, maar volgens mij bestaan deze kleren er voor kinderen niet eens ;)
Al met: een ervaring rijker. Als je al eerder het gevoel hebt dat mensen het onderste uit de kan willen halen én ook nog eens voor een dubbeltje op de voorste rij willen zitten, moet je later niet vreemd opkijken als je gevoel juist blijkt te zijn...

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende