Citaat:
Toch een vraag Daniel, dit is gewoon haar lach.
Moet ik dan tegen haar zeggen je moet iets minder lachen?
Wel,... eigenlijk is een lach van een model éen van de moeilijkste zaken om goed op foto over te brengen.
Ga je dit filmen bvb, dat doet het model hoe ze wil, en word een lach (in beweging) gewoon aanstekelijk.
Persoonlijk stuur ik mijn modellen bijna mm per mm bij inzake hoever de mond open moet.
En, al mijn modellen zijn ver van doorwinterde "modellen", sommige hebben reeds 50 shoots gedaan,
sommige komen bij mij voor een test shoot, en, hebben dus niets ondervinding.
En met deze twee categorieën kan je top beelden bekomen.
Je kan het op twee manieren aanpakken, ofwel laat je haar spontaan doen, en is het aan jou om op éen fractie
van een seconde af te drukken wanneer ze goed staat.
Het probleem hier is dat slechts 20 a 30 % van de modellen in staat is om spontaan iets goed te doen.
En dan ook nog slechts gedurende enkele minuten, dan moet je nog heel snel met je camera zijn, en heb
je dus geen seconde tijd om met je techniek bezig te zijn.
Een tweede manier, is als fotograaf alles onder handen te nemen en continu bijsturen, cm per cm en soms mm per mm.
Voor een portret gaat dit over het gelaat en de schouders, voor een full-body gaat dit van kop tot teen, letterlijk !!!
Je moet het als fotograaf ook zelf kunnen voordoen, zodat je model begrijpt wat je wil (al zijn de meeste fotografen niet fotogeniek, en ik ook niet ! )
Een goede shoot vraagt dus ENORM veel tijd EN energie, zowel van model als fotograaf.
Een klein test shootje duurt bij mij gemakkelijk 3 uur, een "echte" shoot kan 6 tot 8 uur in beslag nemen,
dit is natuurlijk niet continu fotograferen, er zit tijd in voor MU, styling, discutie, eten en drinken...
En, ... op 8 uur tijd zit ik heel zelden boven de 200 genomen foto's, (tenzij er meerder modellen aanwezig zijn natuurlijk)
Misschien ben ik veeleisend ? al is en blijft het maar een hobby voor mij ( zoals voor de meesten )
Hopelijk ben je hier iets mee ?
DD.