Citaat:
Gebeurd dit per toeval Daniel of had je het al in je hoofd zitten. Is het een eigen idee of heb je dit ergens gezien en denk dan dat wil ik ook?
Wel Fotosmurf, ik kan dit bestempelen als 100 % improvisatie. ( ik baseer me niet echt op wat anderen doen)
Even wat uitleg en toenadering:
Dit model wilde al jarenlang absoluut eens een shoot met mij doen, ze woont wel meer dan 100 Km van bij mij af, en beschikt niet over een auto.
Na enkele mails over en weer, werd er beslist dat ik eens tot bij haar ging komen, mits mooi weer
besloten we op locatie te werken.
Toen woensdag de mooiste dag van de week bleek te zijn, gingen we voor die dag.
Toen ik vroeg, "weet je een mooie locatie zitten in je buurt" ?, antwoord ze gewoon:
ik vind wel iets, misschien een leuk bos ?
Meer wist ik er dus absoluut niet van... en dat vind ik eigenlijk best boeiend, je hoeft dan niets
op voorhand te bedenken of voorbereiden, je hebt dan ook niets in je hoofd, geen stress, en
zo sta je automatisch voor alles open
Ik wandel dan gewoon rond met haar, al babbelend, zo ontdek ik haar persoonlijkheid, ( heel belangrijk ! ),
en telkens als ik (of zij) iets zie dat boeiend lijkt, zeg ik "stop" , hier proberen we iets.
9 keren op 10 komt daar iets goed uit, voor die ene keer dat het niet goed is, gewoon 200 m verder kijken.
Ik loop dan ook met het minimum aan materiaal rond, 1 camera, 1 lens ((zelden een tweede) een reflectie scherm,
en 1 heel goed regelbare krachtige 500 watt flitser.
80 % van de foto"s maak ik wel zonder flitser.
Ik meet niets, geen grijskaart, (dit duurt allemaal veel te lang !) ik kijk gewoon, kijken en nog eens rond kijken...
En als laatste, ik stuur continu het model bij, ik leg uit wat ik wil, hoe en waar ze moet staan, welke "mood" ik wil, waar ze moet kijken, ik leg de kleding goed, plaats een hand, een voet, een been of wat het ook moge zijn in de goede positie.
Als het model echt heel goed is (je hebt er hé!) dan laat ik ze ook wel een beetje doen

, en zeg ik haar dat ze goed is !
Ga nu niet denken dat dit allemaal onfeilbaar is, ik doe ook stommiteiten, het model ook hé, en dat zijn dan bloopers !
Geeft dit je een beter inzicht ?
DD.
PS: oh ja, en als we zo een uur of 5 geshoot hebben, zijn we beide echt doodmoe !!!

en daarna
.