Het is 14 jun 2025 14:16

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Mijn prinsesje
 Mijn prinsesje
BerichtGeplaatst: 21 sep 2016 22:15 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Hallo,
Ik ben net lid hier en ik werd vanmiddag super geholpen door een aantal van jullie hier op het forum.
En ik heb wat fijne tips en informatie gekregen dus super bedankt daarvoor, op een ander forum werd ik helaas niet zo fijn geholpen.
Ik wilde deze foto even showen van mijn dochter,na wat tips hier (aangezien ik steeds vond dat mijn fotos niet mooi scherp werden ect.) heb ik wat meer gespeeld met de sluitertijd en ISO.

deze heb ik vanmiddag genomen en wat meer gedurfd te spelen met de sluitertijd en iso.

Fotografie

f5,6 | 1/250 s | ISO 800 | 50mm

Oefening baart kunst werd mij verteld dus vandaar twee fotos, als ik het goed gelezen heb mocht dat?
En ik vind natuurlijk mijn eigen kind hartstikke mooi haha
Ik moet wel zeggen dat dat lichte wel een beetje mijn styltje is..
Ik ben trouwens gewoon een huis tuin en keuken fotograafje maar ik zou wel graag wat meer willen leren.

Bedankt alvast voor het kijken!

Laatst bijgewerkt door NoJay op 21 sep 2016 23:57, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Mijn prinsesje
BerichtGeplaatst: 21 sep 2016 22:15 
Lid

woops hij is zijn wel een beetje groot geplaatst ....
En ik zie dat deze helaas ook niet zo scherp is als je inzoomt op de foto :(

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Mijn prinsesje
BerichtGeplaatst: 21 sep 2016 22:52 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
900 pixels aan de langste zijde is prima voor het forum om de foto te beoordelen.
Inzoomen is dan echter uit den bozen. Dat doen we dus bijna nooit.

Mijn prinsesje
BerichtGeplaatst: 21 sep 2016 23:08 
Lid
Fotografie

Instellingen zien er goed uit, maar kunnen nog ietsje beter.
1/250sec is snel genoeg om bewegingsonscherpte te voorkomen.
1/250sec is een mooie sluitertijd voor een brandpuntsafstand van 50mm. Je traagste sluitertijd zou bij dit brandpuntsafstand zo'n 1/60 sec kunnen bedragen.
Je hebt een iso-waarde van ISO800 ingesteld. Ik heb het even niet opgezocht, maar jouw camera zal bij deze iso-waarde waarschijnlijk al last beginnen te krijgen van ruis door de hoge(re) iso-waarde. Als je een ISO waarde had ingesteld van 400, dan was je sluitertijd 1/125sec geweest. Nog snel genoeg. Bij ISO 200 had die 1/60 sec geweest. Nog snel genoeg om een bewegingsloze foto te maken.
Een hoge ISO waarde levert je daarnaast iets verlies van scherpte op. Dus liever ISO 200 ipv ISO 800 als de omstandigheden het toelaten.
Snap je van bovenstaande iets niet, kijk dan eens bij het forumonderdeel Fototechniek.

Het diafragma van f/5.6 geeft je enerzijds voldoende scherptediepte, maar anderzijds ook de garantie van voldoende scherpte. Een goede keuze dus. De scherptediepte kun je berekenen via de dofmaster (even zoeken hier op het forum). Een lens presteert het beste in de range f5.6 - f/10. Duurdere lenzen presteren ook goed onder de f/5.6
De 50mm's zijn een mooie uitzondering op die regel. Zij leveren al superscherpe beelden af vanaf f/2.

Last but not least: na het verkleinen van je foto moet je hem ietsje verscherpen. Heb je dit ook gedaan? Ik bekijk de foto vanaf mijn mobiel en kan dit niet zo goed zien.

Mijn prinsesje
BerichtGeplaatst: 22 sep 2016 07:56 
Lid
Fotografie

NoJay schreef:
Oefening baart kunst werd mij verteld dus vandaar twee fotos, als ik het goed gelezen heb mocht dat? En ik vind natuurlijk mijn eigenkind hartstikke mooi haha

Ik zie maar één foto... ;)

Voor specifieke aanwijzingen hoe je tot een beter resultaat kunt komen moet je niet bij mij zijn...portretfotografie is niet mijn ding. Maar zoals je al gemerkt hebt zijn er genoeg forumleden die je op het juiste spoor kunnen brengen.

Ik vind haar gezichtsuitdrukking grappig. De onderkant van de foto oogt wat onrustig door de vouw in haar trui. Maar al met al een prima portretfoto wat mij betreft :up

Mijn prinsesje
BerichtGeplaatst: 22 sep 2016 08:08 
Lid

Henry schreef:
Instellingen zien er goed uit, maar kunnen nog ietsje beter.
1/250sec is snel genoeg om bewegingsonscherpte te voorkomen.
1/250sec is een mooie sluitertijd voor een brandpuntsafstand van 50mm. Je traagste sluitertijd zou bij dit brandpuntsafstand zo'n 1/60 sec kunnen bedragen.
Je hebt een iso-waarde van ISO800 ingesteld. Ik heb het even niet opgezocht, maar jouw camera zal bij deze iso-waarde waarschijnlijk al last beginnen te krijgen van ruis door de hoge(re) iso-waarde. Als je een ISO waarde had ingesteld van 400, dan was je sluitertijd 1/125sec geweest. Nog snel genoeg. Bij ISO 200 had die 1/60 sec geweest. Nog snel genoeg om een bewegingsloze foto te maken.
Een hoge ISO waarde levert je daarnaast iets verlies van scherpte op. Dus liever ISO 200 ipv ISO 800 als de omstandigheden het toelaten.
Snap je van bovenstaande iets niet, kijk dan eens bij het forumonderdeel Fototechniek.

Het diafragma van f/5.6 geeft je enerzijds voldoende scherptediepte, maar anderzijds ook de garantie van voldoende scherpte. Een goede keuze dus. De scherptediepte kun je berekenen via de dofmaster (even zoeken hier op het forum). Een lens presteert het beste in de range f5.6 - f/10. Duurdere lenzen presteren ook goed onder de f/5.6
De 50mm's zijn een mooie uitzondering op die regel. Zij leveren al superscherpe beelden af vanaf f/2.

Last but not least: na het verkleinen van je foto moet je hem ietsje verscherpen. Heb je dit ook gedaan? Ik bekijk de foto vanaf mijn mobiel en kan dit niet zo goed zien.

Bedankt voor de tips dan ga ik dat vandaag weer even proberen.
Ja in lightroom een klein beetje scherper gemaakt of is dat niet wat je bedoeld?

Mijn prinsesje
BerichtGeplaatst: 22 sep 2016 18:36 
Lid
Fotografie

Ik vind dit een mooie binnenkomer.
Als ik het goed begrepen heb ben je nog maar startende en moet je nog heel wat leren.
Dit in acht genomen is dit zeker en vast een leuk beeld.
Leuk is de blik van het meisje. Vind ik top.
Je hebt mooi licht maar toch tikt het geheel iets naar overbelichting aan.
Waarschijnlijk heb je dit in nabewerking zo gedaan?
Ik zou hiermee opletten omdat je nu bv op het truitje (haar linkerschouder) detail gaat verliezen.
Maar zeker een zeer mooie binnenkomer!

Mijn prinsesje
BerichtGeplaatst: 23 sep 2016 17:44 
Lid

xafke schreef:
Ik vind dit een mooie binnenkomer.
Als ik het goed begrepen heb ben je nog maar startende en moet je nog heel wat leren.
Dit in acht genomen is dit zeker en vast een leuk beeld.
Leuk is de blik van het meisje. Vind ik top.
Je hebt mooi licht maar toch tikt het geheel iets naar overbelichting aan.
Waarschijnlijk heb je dit in nabewerking zo gedaan?
Ik zou hiermee opletten omdat je nu bv op het truitje (haar linkerschouder) detail gaat verliezen.
Maar zeker een zeer mooie binnenkomer!

Dankjewel!
Ja dat klopt ik ga proberen bij mijn volgende foto de bewerking wat minder te doen.
Ik heb vandaag weer wat fotos gemaakt maar was niet echt tevreden,opnieuw veel ruis helaas

Mijn prinsesje
BerichtGeplaatst: 23 sep 2016 18:02 
Lid
Fotografie

Die quotes zijn niet nodig.
Zeker niet op een bericht dat er net boven staat.
Kost veel ruimte op de server.

Mijn prinsesje
BerichtGeplaatst: 23 sep 2016 18:58 
Lid
Fotografie

NoJay schreef:
...
Ik heb vandaag weer wat fotos gemaakt maar was niet echt tevreden,opnieuw veel ruis helaas

Ruis is idd de dooddoender in fotografie. De gouden regel is dan ook om zoveel mogelijk de ISO laag te houden met respect tot vooral de sluitertijd en het diafragma. Een en ander werkt elkaar in de hand.
Doch ben ik van mening dat in deze foto de ISO gerust 1 stop of zelfs 2 stops lager kon.
Je zou dan werken op ISO 400 of zelfs ISO 200.
Natuurlijk ga dat ergens anders inboeten en dan zal het hier vooral de sluitertijd zijn.
Bij een ISO 400 had je op een sluiter van 1/125 uitgekomen wat voor dit soort portret een betere keuze was geweest.
Eventueel kon je je ook riskeren aan een ISO 200 en dan op een sluiter van 1/60 uitkomen wat nog steeds aanvaardbaar was gezien je model toch mooi stil zit.

Anderzijds moet je ook rekening houden dat indien de sluiter trager gaat worden je in de problemen kan komen met bewegingsonscherpte. Doch ik vermoed dat je hier de kitlens met IS gebruikt hebt en daar zou dat geen probleem bij mogen zijn.

Mijn prinsesje
BerichtGeplaatst: 23 sep 2016 22:22 
Lid

Ja echt super vervelend, ik werd er zelf chagrijnig van haha
Deze foto van mijn dochter is genomen met de 50mm 1.8 die heb ik gekocht omdat ik had gelezen dat deze meer lichtsterk is en dat is in mijn voordeel omdat ik bijna altijd binnen fotografeer.
Vanmiddag heb ik foto's gemaakt met de kitlens 18-55 is dat geloof ik maar dat is nog meer drama.
Morgen weer een dag dan ga ik je tips even uit proberen.
Gelukkig wilt mijn dochter altijd wel even stil zitten voor mijn oefenen maar met onze zoon is dat wat moeilijker die gaat alle kanten op haha

Mijn prinsesje
BerichtGeplaatst: 23 sep 2016 23:22 
Lid
Fotografie

De foto ietsje verscherpen na het verkleinen kan met behulp van diverse pakketten. Lightroom en Photoshop behoren tot die categorie.

Als je echt snel wilt leren, dan zou ik de beste van de mislukte gewoon hier plaatsen. Wel de opmerking erbij zetten dat er iets niet helemaal goed is gegaan enke krijgt in no time de analyse over wat er fout is gegaan en wat er beter kan. Vervolgens met de tips een nieuwe foto maken en deze gewoon in het topic erbij plaatsen (bewerk-functie gebruiken van het openings topic en de nieuwe foto kan er zo bij).

De lange weg bewandelen kan ook: niks plaatsen, zelf proberen vast te stellen wat we fout is gegaan en net zo lang proberen tot je weer een toonbare foto hebt. Als je snel stappen wilt maken, dan zou ik hier niet voor kiezen.

Mijn prinsesje
BerichtGeplaatst: 23 sep 2016 23:26 
Lid
Fotografie

De 50 1.8 is een leuk lensje. Hij is idd lichtsterk. Maar dan moet je wel even het diafragma open zetten of het is een lens net zoals een andere. Deze foto is gemaakt op F5.6 wat dicht bij het maximum zit van je kitlens daarom dacht ik dat je het met de kitlens gemaakt had. In principe zou die met deze instellingen in exact de zelfde situatie ook even goed zijn.

Om even door te gaan op de lichtsterke lens...
Dan had je nog veel meer mogelijkheden tot optimalisatie van dit beeld gewoon omdat de lens lichtsterk is.
Ik kom terug op mijn vorige voorstel. ISO 200, sluitertijd 1/60.
Met die lichtsterke lens kan je nu terug in de omgekeerde richting gaan en uw sluiter verhogen naar 1/125. Dit blijft toch altijd iets beter dan 1/60.
Maar daarvoor moet de lens wel 1 stop (het dubbel) meer open. En dat kan bij die lens. Je stelt die dan in dit geval in op F4. En de kous is af.

Ik denk dat dit voor jou nu allemaal wat technisch zal klinken maar binnen hier en enige tijd ga je dit kunnen zingen :)

Ik stel voor dat je uw camera eens instelt op Av (wieltje bovenaan op Av plaatsen)
Daardoor gaat uw camera halfautomatisch werken en moet jij enkel nog aangeven welk diafragma je wil. Daarvoor moet je aan je wieltje draaien en zie je de instellingen F veranderen. Hoe kleiner dat getal hoor meer licht er in je toestel binnen kan. Vooral waar niet zoveel licht is komt dat goed uit want dan moet die ISO niet omhoog. Maar dat komt niet ongestraft. Alles in de fotografie komt met voor en nadelen. Als je dat getal kleiner gaat maken dan is het gevolg dat niet alles in beeld nog scherp kan zijn. Denk aan iemand die een sterke bril draagt. Die zal zijn krant moeten lezen op een juiste afstand. Iets verder is alles onscherp, alles dichter is ook onscherp. Wij noemen dat de DOF daar waar alles voldoende scherp is.

Dus we stellen dat wieltje nu eens in op bv F1.8.
Je zal zien dat de camera veel sneller is (ook op ISO 100) maar je zal niet alles meer scherp krijgen. Daarom moet je keuzes maken wat je nog scherp wil. Voor een portret gaan we typisch scherp stellen op de ogen zodat die mooi scherp zijn. Je zal zien dat de achtergrond onscherp wordt.

Mijn prinsesje
BerichtGeplaatst: 23 sep 2016 23:31 
Lid
Fotografie

Een lichtsterke lens is wordt zo genoemd omdat het diafragma heel ver open kan.

In jouw geval tot f/1,8.

Als je dan op f/5,6 gaat fotograferen is dat voordeel gewoon weg.

Je scherptediepte wordt wel klein met een grote diafragma-opening.

Dat kan heel mooi en creatief gebruikt worden. Ook bij protrtret.
Wel goed je focuspunt kiezen.

Zie dat de heren het hier ook al over hadden.

Mijn prinsesje
BerichtGeplaatst: 24 sep 2016 12:27 
Lid
Fotografie

Alles wat je wilde weten over het diafragma.

Mijn prinsesje
BerichtGeplaatst: 24 sep 2016 21:02 
Lid

Hoi Heren
Bedankt, ik fotografeer nu meestal in M
maar zal het ook eens proberen in AV een beetje hulp van de camera is zelf is ook handig haha
Dat van het diafragma is me inderdaad bekend,ik moet leren hoe het beste te gebruiken.
Ik heb in mijn andere topic de fotos van vandaag geplaatst, ik denk dat het daar handiger is omdat het geen portret fotos zijn zoals deze.

@henry
ik zal zeker regelmatig fotos plaatsen want ik heb veel meer aan jullie dan dat ik zelf blij aanklooien.
en geld ga uitgeven aan iets wat zomaar iemand me adviseert haha
Ik kijk wel nog steeds naar andere camara's en/of andere lenzen omdat ik dan denk dat een nieuwe met een betere lens mij misschien iets meer op weg kan helpen haha

Mijn prinsesje
BerichtGeplaatst: 27 sep 2016 22:42 
Lid
Fotografie

Ik zal de laatste zijn die beweert dat een betere camera en een betere lens je niet zal helpen om mooiere foto's te maken. Uitgangspunt zou moeten zijn dat de apparatuur waar je nu mee fotografeert je belemmert om verder te groeien. Volgens mij is de apparatuur op dit moment niet de belemmerende factor... :blush

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp