@Martina: Het zijn neem ik aan analoge opnames, ook al heb je ze niet in dat forumonderdeel geplaatst (niks mis mee, want het zijn ook portretten). De vele vuiltjes (met name in nr 3) speken me echt niet aan. Dit komt wellicht omdat ik zelf nog analoog heb gefotografeerd en afgedrukt en ik het altijd jammer vond als er toch nog een vuiltje is blijven hangen die zichtbaar was op het afdrukje.
Ik ben trouwens van mening dat een foto scherp moet zijn, scherp op het juiste punt wel te verstaan (we leven niet meer in de
19de eeuw...). Op klein formaat valt dit niet zo op. maar op groot formaat zie je dit soort foutjes altijd. Voor mij is een foto die niet goed scherp is, dan ook mislukt, ongeacht op welk formaat de foto wordt gepresenteerd. Nr 2 is trouwens vreselijk onscherp op zijn ogen, de scherpte ligt te ver naar achteren.
Analoog wil niet zeggen dat foto's dan maar onscherp mogen zijn. Kijk maar bijvoorbeeld eens naar de portretten van Henk47. Ik ben dus eigenlijk wel benieuwd wat je goed gelukt vind aan jouw onscherpe foto('s).