Zo nieuw is deze foto trouwens niet. Ik zie dat de foto een paar maanden geleden genomen is... Ik zeg dit omdat je deze foto al genomen had voordat je
de geplaatste foto op 25 september aan ons liet zien.
Canon-6D schreef:
...Heb er nu rekening mee gehouden dat ik de foto wat lichter heb genomen, omdat de meeste van jullie mijn foto's toch te donker vinden...
Deze foto is van.... Image Digitized: 2016:08:21 14:03:56
De belichting is voor mij ook te ruim en te hard. Misschien moet je toch eens gaan denken om een diffuser te gaan gebruiken, bijvoorbeeld een paraplu. Je hebt die spullen (heb je eerder in een van je andere posts gemeld, maar hier lijk je die niet te hebben gebruikt). M.b.t. de plaatsing van de lichtbron een tip: Hoe verder je de lichtbron + paraplu van je model plaatst, hoe harder het licht. Hoe dichter je lichtbron + paraplu op je model staat, hoe zachter het licht. Plaats dus je diffuse lichtbron niet te ver van je model.
Omdat sommige mensen hier wel eens een "The making of..." van een foto laten zien, zou je eens moeten kijken naar
de opstelling die Provorm heeft gebruikt bij het maken van een (serie) portret(en). Zoals je kunt zien staat alles dicht rond het model (die er hier helaas niet op staat, maar met een beetje inlevingsvermogen kun je zien dat er net genoeg plek is om tussen de softbox en het bankje te staan). Provorm maakt in deze shoot gebruik van twee flitsers en een achtergrondje. Een flitser flitst door een softbox, de ander via een paraplu.
De ruimte bovenin kan voor mij ook wat minder en je had iets meer aandacht aan d'r haren kunnen besteden (zeker die achterop haar hoofd nu wat rondslingeren). Dit had je zeker een beter plaatje opgeleverd. Door het harde licht komen de oneffenheden in haar gezicht (meer dan wenselijk is, zeker bij dames...) aan het licht. Op mij komt het vervolgens over dat je de schaduwkant in photoshop hebt opgelicht. Bij zulk hard licht verwacht ik diepere schaduwen.
In
dit draadje hebben we je al diverse adviezen gegeven die je op weg kunnen helpen naar een betere portretfoto. In je vorige posts vind je ook genoeg adviezen. Even voor alle duidelijkheid: de reportageflitser en je camera zijn hier niet de grootste beperking...
Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat Maartje blij is met dit resultaat.