Het is 16 apr 2024 19:16


►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur Maartje
 Maartje
BerichtGeplaatst: 30 dec 2016 09:36 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 895
Woonplaats: Tilburg
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Fotografie

Heb er nu rekening mee gehouden dat ik de foto wat lichter heb genomen, omdat de meeste van jullie mijn foto's toch te donker vinden.
Dus ben benieuwd wat jullie van deze foto vinden en eventuele opmerkingen voor verbeterpunten.

Groet,


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Maartje
BerichtGeplaatst: 30 dec 2016 09:44 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4511
Woonplaats: Earth
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Voor mij nu toch echt te licht (te hard) van belichting, en boven ook veel te veel ruimte...

Ik vraag me zelf af hoe en waar je flitser stond, want buiten het "rode ogen effect" dat je niet hebt,
krijg ik hier bijna de indruk van een gewone opzet flits op je camera ?

Je foto mist dus "sfeer" voor mij...


DD.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Maartje
BerichtGeplaatst: 30 dec 2016 09:47 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 895
Woonplaats: Tilburg
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
he jammer


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Maartje
BerichtGeplaatst: 30 dec 2016 10:56 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1025
Woonplaats: Hank
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Idd vrij harde belichting. Mogelijk doet deze foto het beter in zwwit?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Maartje
BerichtGeplaatst: 30 dec 2016 11:16 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 18040
Woonplaats: B-Limburg
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hard licht in kleur blijft in z/w ook hard licht
Veel te veel ruimte boven....de ogen staan niet op een sterk punt; dus compo kan beter


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Maartje
BerichtGeplaatst: 30 dec 2016 11:52 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Zo nieuw is deze foto trouwens niet. Ik zie dat de foto een paar maanden geleden genomen is... Ik zeg dit omdat je deze foto al genomen had voordat je de geplaatste foto op 25 september aan ons liet zien.
Canon-6D schreef:
...Heb er nu rekening mee gehouden dat ik de foto wat lichter heb genomen, omdat de meeste van jullie mijn foto's toch te donker vinden...
Deze foto is van.... Image Digitized: 2016:08:21 14:03:56


De belichting is voor mij ook te ruim en te hard. Misschien moet je toch eens gaan denken om een diffuser te gaan gebruiken, bijvoorbeeld een paraplu. Je hebt die spullen (heb je eerder in een van je andere posts gemeld, maar hier lijk je die niet te hebben gebruikt). M.b.t. de plaatsing van de lichtbron een tip: Hoe verder je de lichtbron + paraplu van je model plaatst, hoe harder het licht. Hoe dichter je lichtbron + paraplu op je model staat, hoe zachter het licht. Plaats dus je diffuse lichtbron niet te ver van je model.

Omdat sommige mensen hier wel eens een "The making of..." van een foto laten zien, zou je eens moeten kijken naar de opstelling die Provorm heeft gebruikt bij het maken van een (serie) portret(en). Zoals je kunt zien staat alles dicht rond het model (die er hier helaas niet op staat, maar met een beetje inlevingsvermogen kun je zien dat er net genoeg plek is om tussen de softbox en het bankje te staan). Provorm maakt in deze shoot gebruik van twee flitsers en een achtergrondje. Een flitser flitst door een softbox, de ander via een paraplu.


De ruimte bovenin kan voor mij ook wat minder en je had iets meer aandacht aan d'r haren kunnen besteden (zeker die achterop haar hoofd nu wat rondslingeren). Dit had je zeker een beter plaatje opgeleverd. Door het harde licht komen de oneffenheden in haar gezicht (meer dan wenselijk is, zeker bij dames...) aan het licht. Op mij komt het vervolgens over dat je de schaduwkant in photoshop hebt opgelicht. Bij zulk hard licht verwacht ik diepere schaduwen.

In dit draadje hebben we je al diverse adviezen gegeven die je op weg kunnen helpen naar een betere portretfoto. In je vorige posts vind je ook genoeg adviezen. Even voor alle duidelijkheid: de reportageflitser en je camera zijn hier niet de grootste beperking...

Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat Maartje blij is met dit resultaat.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Maartje
BerichtGeplaatst: 30 dec 2016 23:01 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1025
Woonplaats: Hank
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
AJL schreef:
Hard licht in kleur blijft in z/w ook hard licht
Veel te veel ruimte boven....de ogen staan niet op een sterk punt; dus compo kan beter

Mijn lichtgebruik voor zww is vaak veel anders dan voor kleur, oa door de contrasten :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Maartje
BerichtGeplaatst: 31 dec 2016 00:20 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hmm. Mijn eerste gedacht was: ouch dit is wat overbelicht.
En ik denk dat dit het grootste minpunt aan de foto is.

Het licht is wat hard (harde schaduwen) maar het is nog niet extreem.
Ik zie ook dat de flits naast je stond. Dat is goed. Daar snap ik Daniel even niet.

Ik volg wel met de opmerking dat je bovenin iets teveel ruimte hebt.

Dus in conclusie denk ik dat het vooral op je nabewerking aankomt en dat je dit beeld nog kan redden.

Dit is ongeveer wat ik in gedachten had. Ik krijg het niet perfect omdat ik je RAW niet heb. De hooglichten zijn wat te hard in je jpg. Maar zo slecht is het niet meer. Wel wat fletse huidtinten door de bewerking nu.

Fotografie

Natuurlijk ben je best af als je de exposure bij het maken van de foto reeds goed hebt. Want bijsturen in nabewerking gaat snel vreten aan de huidtinten.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Maartje
BerichtGeplaatst: 31 dec 2016 09:51 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 895
Woonplaats: Tilburg
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Bedankt voor het bewerken dit is inderdaad beter.
Thanks


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Maartje
BerichtGeplaatst: 31 dec 2016 10:20 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Koen, snap je ook mijn reactie en kun je er wat mee?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Maartje
BerichtGeplaatst: 31 dec 2016 10:49 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1615
Woonplaats: Veldhoven
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Het volgen van een workshop bij een doorgewinterde fotograaf (wij deden dat destijds bij Madmax - Jorgen Houtsma in Almere) kan je een 'boost' geven in je resultaten.
Voor de effecten van lichtopstellingen op het resultaat verwijs ik altijd naar het boek 'Mensen fotograferen' uitgave Librero ISBN 978-90-8998-035-9, omdat daarin bij elke foto de precieze lichtopstelling is weergegeven.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Maartje
BerichtGeplaatst: 31 dec 2016 11:30 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 18040
Woonplaats: B-Limburg
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
ppp schreef:
AJL schreef:
Hard licht in kleur blijft in z/w ook hard licht
Veel te veel ruimte boven....de ogen staan niet op een sterk punt; dus compo kan beter

Mijn lichtgebruik voor zww is vaak veel anders dan voor kleur, oa door de contrasten :)



"Hard licht" heeft niks met contrasten te maken :proost
Hard licht is als de scheiding tussen belichte zone en schaduwzone volgens een dunne overgangslijn verloopt en niet volgens een zachte geleidelijke overgang

zie
viewtopic.php?f=96&t=27875


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Maartje
BerichtGeplaatst: 31 dec 2016 11:36 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
xafke schreef:
...Dus in conclusie denk ik dat het vooral op je nabewerking aankomt en dat je dit beeld nog kan redden....

Natuurlijk ben je best af als je de exposure bij het maken van de foto reeds goed hebt. Want bijsturen in nabewerking gaat snel vreten aan de huidtinten.

Xafke, loop eens door de foto's die Koen hier in de loop der jaren heeft geplaatst. De foto oplappen in de nabewerking hebben we al meerdere malen gedaan en is de echte oplossing niet. Dat geef je in je afsluitende zin ook aan. Met Photoshop kun je de puntjes op de I zetten, het gaat te ver om van een A een I te maken...

Ik ben het met Henk eens dat het volgen van een cursus wellicht hier de beste oplossing is, want ik begin er ernstig aan te twijfelen of het via zelf-educatie zal gaan lukken.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Maartje
BerichtGeplaatst: 31 dec 2016 12:58 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 895
Woonplaats: Tilburg
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Jazeker Henry bedankt voor je reactie.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Maartje
BerichtGeplaatst: 31 dec 2016 13:17 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1025
Woonplaats: Hank
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
AJL schreef:
ppp schreef:
AJL schreef:
Hard licht in kleur blijft in z/w ook hard licht
Veel te veel ruimte boven....de ogen staan niet op een sterk punt; dus compo kan beter

Mijn lichtgebruik voor zww is vaak veel anders dan voor kleur, oa door de contrasten :)



"Hard licht" heeft niks met contrasten te maken :proost
Hard licht is als de scheiding tussen belichte zone en schaduwzone volgens een dunne overgangslijn verloopt en niet volgens een zachte geleidelijke overgang

zie
viewtopic.php?f=96&t=27875

ik wil hier geen discussie over lichttechnieken gaan houden, gevoelsmatig dacht ik gewoon dat deze foto het beter doet in zww dan in kleur. Laten we het maar weer over de foto zelf gaan houden, excuus voor het zijsprongetje :blush


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed