Het is 07 jun 2025 15:11

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur once upon a time in Westfriesland
 once upon a time in Westfriesland
BerichtGeplaatst: 15 feb 2017 17:36 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Een experiment met mijn nieuwe flitser (TTL stand) Gebounced via plafond. Gordijn achter wat gecorrigeerd.
Fotografie

Fotografie

frontaal geflitst:
Fotografie

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 15 feb 2017 19:13 
Lid
Fotografie

Als je ons nu ook nog wat meer ogen had laten zien was het beeld interessanter geweest om te aanschouwen.

Wat je goed aan de polo en het gordijn kan zien zijn de verschillen in witbalans.

Als je wat verder van het gordijn afgaat zitten/staan worden de schaduwen daarop ook zachter (laatste foto).

Qua helderheid/frisheid beeld spreekt de laatste me het meest aan.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 15 feb 2017 19:25 
Lid
Fotografie

Ik sluit me aan bij de opmerking van Frans over het (niet) zien van je ogen.
Via het plafond flitsen (nrs 1 en 2) heeft je mooi zacht licht opgeleverd. Bij nr 3 (rechtstreeks flitsen) heeft je gezicht en je borst meer licht gevangen, maar heeft je ook wat schaduwen achter je opgeleverd.
Ik ben ook met Frans eens dat een metertje meer afstand tot de achtergrond je een mooiere achtergrond had opgeleverd en eventuele schaduwen (zoals bij nr 3) zouden daar dan zachter op te zien zijn.

BerichtGeplaatst: 15 feb 2017 19:28 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Frontaal flitsen werkt niet voor mij. De foto wordt dan te vlak en je krijgt harde schaduwen.
De eerste is voor mij de beste al denk ik dat er iets teveel rood in het gezicht zit. Maar als het iemand is die altijd buiten werkt dan zou de kleur wel kunnen. Leuk is ook dat je hier nog wat oog ziet. Je kunt ook zien dat de schaduw hier mooi zacht is evenals bij de tweede trouwens. Maar bij de tweede is kleur toch wel aan de groene kant.
Blijf proberen en noteer welke stand het beste resultaat oplevert altijd makkelijk voor een volgende keer.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 15 feb 2017 21:46 
Lid
Fotografie

Ik heb juist mijn best gedaan om maar een deel van mijn ogen onder de hoed vandaan te laten komen. Beetje Western look zal ik maar zeggen. Vond ik ook heel moeilijk om dan jezelf in de goede positie te fotograferen. Ik zelf vindt de eerste foto het mooiste. De 3e vindt ik niet zo mooi maar drukt wel het meest mijn bedoeling uit. Inderdaad frontaal flitsen vindt ik ook minder. Het was een oefening in flitsen. Ik heb de foto op ongeveer 3,50 afstand genomen. Verder weg dan moet ik verhuizen voor een ruimere achterkamer. :) .Inderdaad wat verder van het gordijn had denk ik een beter effect gehad. Ga ik opnieuw iets mee proberen.

Ik wil jullie opnieuw bedanken voor jullie adviezen en kritiek. Ik denk dat ik er veel van leer ook al merk ik dat het nog wat moeite kost om het in de praktijk te brengen.

BerichtGeplaatst: 16 feb 2017 00:31 
Lid
Fotografie

Het flitsen via het plafond gaat goed. Zoals we voorspelde zie je geen schaduwen in de achtergrond.
Echter heb je hier wel een uitzondering doordat de man een hoed draagt.
Als je op het plafond richt, dan komt het licht voor het model ook vandaar en dus niet van je flits. Het is dus indirect licht. Hier had je echter de tegenslag dat de man een hoed op had en hij dus in de schaduw zit.

Je lost het dan op door frontaal in te flitsen met de gekende harde schaduwen. Het is alvast goed dat je de foto genomen hebt in landschapstand anders waren de schaduwen veel veel erger.

Rest mij u nog een tip mee te geven.

Je kan profiteren van beide voordelen door de flits onder een hoek te plaatsen.
Dan zal het licht deels via het plafond gaan en deels frontaal invullen.

Moet je eens mee oefenen.

BerichtGeplaatst: 16 feb 2017 10:53 
Lid
Fotografie

Bedankt Xafke. Ga ik doen