Het is 07 jul 2025 03:34

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Baby Angelo.
 Baby Angelo.
BerichtGeplaatst: 26 maart 2017 12:01 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Voor het eerst met flitsers gewerkt op de achtergrond, dit is het resultaat. :D

Fotografie

Fotografie

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Baby Angelo.
BerichtGeplaatst: 26 maart 2017 12:04 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Bij dit soort foto's vind ik het voor een zinvolle beoordeling van belang om wat meer over de maker te weten.
Vooral op gebied kennis en ervaring op fotografiegebied.

we hebben een plekje waar je wat meer over jezelf kunt vertellen.

viewforum.php?f=13

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Baby Angelo.
BerichtGeplaatst: 26 maart 2017 12:08 
Lid
Fotografie

Frans schreef:
Bij dit soort foto's vind ik het voor een zinvolle beoordeling van belang om wat meer over de maker te weten.
Vooral op gebied kennis en ervaring op fotografiegebied.

we hebben een plekje waar je wat meer over jezelf kunt vertellen.

viewforum.php?f=13

Zal ik doen !

Baby Angelo.
BerichtGeplaatst: 26 maart 2017 12:56 
Lid
Fotografie

De eerste heeft Angelo een leuke, aanstekelijke lach.
De focus lijkt wat te ver naar achteren te liggen. Of toch bewegingsonscherpte?
Zie net 1/10 sec sluitertijd in de exif.

De tweede vind ik de tong wat, hoe zeg je dat netjes, uit de mond komen.
De focus vind ik daar veel aangenamer kijken.

Beide foto's hebben wat overstraling van het licht van de achtergrond.
Zeg niet dat het per definitie niet mooi is maar wel punt van aandacht.

Baby Angelo.
BerichtGeplaatst: 26 maart 2017 13:00 
Lid
Fotografie

Frans schreef:
De eerste heeft Angelo een leuke, aanstekelijke lach.
De focus lijkt wat te ver naar achteren te liggen. Of toch bewegingsonscherpte?
Zie net 1/10 sec sluitertijd in de exif.

De tweede vind ik de tong wat, hoe zeg je dat netjes, uit de mond komen.
De focus vind ik daar veel aangenamer kijken.

Beide foto's hebben wat overstraling van het licht van de achtergrond.
Zeg niet dat het per definitie niet mooi is maar wel punt van aandacht.

Bedankt voor de tips !

Baby Angelo.
BerichtGeplaatst: 26 maart 2017 13:04 
Lid
Fotografie

Mooie setting! lekker licht en de baby staat er schattig op.
Jammer van de ontbrekende scherpte in de 1ste opname.

Baby Angelo.
BerichtGeplaatst: 26 maart 2017 13:20 
Lid
Fotografie

Geert schreef:
Mooie setting! lekker licht en de baby staat er schattig op.
Jammer van de ontbrekende scherpte in de 1ste opname.

Dankjewel :)

Baby Angelo.
BerichtGeplaatst: 26 maart 2017 17:45 
Lid
Fotografie

Dit is niet de eenvoudigste discipline in de fotografie. Je maakt het voor jezelf direct behoorlijk moeilijk.

Een leuk idee maar aan de belichting is nog wat werk aan de winkel.
Nu staat je achtergrondbelichting veeeeeeeel maar dan echt veeeeeeeeeeel te hard. Het staat zo hard dat het een lichtbron geworden is.

De nadelen zijn dat het gaat uitbranden. Je krijgt rim (oplichtende randen) maar vooral ook contrastverlies. Lenzen houden niet van tegenlicht.

Je krijgt een betere kwaliteit van licht in dit soort werk als je dit gaat doen voor een heel groot raam waar een voile voor hangt (ik weet niet hoe dit noemt in nederland) Ideaal is het raam noordgericht.

Sorry dat ik wat hard ben in mijn commentaar maar ik weet dat je hier van zal leren.

Baby Angelo.
BerichtGeplaatst: 26 maart 2017 18:03 
Lid
Fotografie

xafke schreef:
Dit is niet de eenvoudigste discipline in de fotografie. Je maakt het voor jezelf direct behoorlijk moeilijk.

Een leuk idee maar aan de belichting is nog wat werk aan de winkel.
Nu staat je achtergrondbelichting veeeeeeeel maar dan echt veeeeeeeeeeel te hard. Het staat zo hard dat het een lichtbron geworden is.

De nadelen zijn dat het gaat uitbranden. Je krijgt rim (oplichtende randen) maar vooral ook contrastverlies. Lenzen houden niet van tegenlicht.

Je krijgt een betere kwaliteit van licht in dit soort werk als je dit gaat doen voor een heel groot raam waar een voile voor hangt (ik weet niet hoe dit noemt in nederland) Ideaal is het raam noordgericht.

Sorry dat ik wat hard ben in mijn commentaar maar ik weet dat je hier van zal leren.

Bedanlt voor de tips en uitleg. Ik ben juist blij met dit soort reacties want dan weet ik waar ik aan moet werken, allleen op die manier zal ik beter worden. Bedankt !

Baby Angelo.
BerichtGeplaatst: 26 maart 2017 18:07 
Lid
Fotografie

Vitrage xafke.

Of gewoon dat licht wat minder fel op de achtergrond zetten.
Als je geen lichtmeter hebt gewoon uitproberen wat het laagste lichtniveau is waarbij de achtergrond wit blijft.

Quoten van lappen tekst, zeker als die net boven je eigen bericht staan, is vrij gebruikelijk op sommige fora maar is vooral onnodig..

Baby Angelo.
BerichtGeplaatst: 26 maart 2017 18:16 
Lid
Fotografie

Is citeren hier ongebruikelijk? Forums waar ik nog meer zit is het gebruikelijk, maar dan weet ik het.

Baby Angelo.
BerichtGeplaatst: 26 maart 2017 18:22 
Lid
Fotografie

We kunnen eventueel wat extra tips geven als we weten met welk materiaal je nu werkt. Welke flits(en) gebruik je nu Elisa?

Baby Angelo.
BerichtGeplaatst: 26 maart 2017 18:27 
Lid
Fotografie

Ik werk met een spiegelreflex, Canon Eos 1100D + 50 mm.

Mijn flitsers zijn Menik sw-250.

Baby Angelo.
BerichtGeplaatst: 26 maart 2017 18:30 
Lid
Fotografie

Elisa_0808 schreef:
Is citeren hier ongebruikelijk? Forums waar ik nog meer zit is het gebruikelijk, maar dan weet ik het.

Precies wat ik zei.

Baby Angelo.
BerichtGeplaatst: 26 maart 2017 18:50 
Lid
Fotografie

Heb je op die flitsen ook omvormers Elisa? zoals paraplu´s, softbox of iets dergelijk.

Wat voor dit soort fotografie goed werkt en een grote softbox bv. Heb je er twee dan kan je de baby plat leggen, van bovenaan fotograferen en aan elke zijde van de baby een softbox opstellen. Niet de gemakkelijkste opstelling om uit te voeren omdat je eigenlijk boven de baby moet staan dan. Ik denk hier dan aan de foto in je ander draadje. Dit kan ook met paraplu´s.

Bij deze hier zou je een leuk idee kunnen doen. Je hebt dan wel een grote softbox nodig. Je stelt die op achter de baby en legt de baby er voor. De andere lichtbron stel je dan op aan camerazijde om frontaal te belichten. Het doel is dan wel dat je het licht op de achtergrond niet te krachtig instelt anders heb je terug het probleem van overstraling en zo.

Baby Angelo.
BerichtGeplaatst: 26 maart 2017 19:26 
Lid
Fotografie

Bij deze foto's heb ik alleen zo een vier kleppen ding gebruikt, maar naar mijn idee deed het niet heel veel.. maar ik wou de flitsers graag uitproberen. Ik wil inderdaad gaan investeren in omvormers maar ik was nog aan het oriënteren of ik het beste voor softbox of paraplu kan gaan.

U raadt mij dus twee grote softboxen aan? Wat zijn de minimale afmetingen die u aanraadt? Bedankt dat u ook even terug komt op mijn andere topic, ik heb nog een hoop te leren !

Baby Angelo.
BerichtGeplaatst: 26 maart 2017 19:55 
Lid
Fotografie

Ik denk dat de belangrijkste verbeterpuntjes al gezegd zijn.
Blijft voor mij de opmerking over dat de composities goed zijn en dat ik het lachje in nr 1 leuker vind dan het tongetje in nr 2.

Baby Angelo.
BerichtGeplaatst: 26 maart 2017 20:02 
Lid
Fotografie

Dankjewel henry :)

Baby Angelo.
BerichtGeplaatst: 26 maart 2017 20:19 
Lid
Fotografie

Het 4 kleppending noemt barndoors maar 4kleppending verstaan we ook hoor ;)
Het is vooral bedoeld om hard licht te maken en dit te concentreren op iets. Je zou er een achtergrond mee kunnen belichten op voorwaarde dat je model toch minstens 2 meter van de achtergrond weg is.

Onder hard licht verstaan we eigenlijk harde schaduwen. Nog meer precies kleine halfschaduwen. In deze foto´s is dat goed uitgedraaid omdat je het hoofdlicht frontaal geplaatst hebt. Er zijn dan geen schaduwen meer. Dus ook geen halfschaduwen.
Dit maakt dat het beeld toch aangenaam overkomt.

Stel u had uw lichtbron naast u gezet zodat het licht een beetje van opzij zou komen op de baby dan zou je met die barndoors zeer harde snijdende schaduwen hebben gehad. En dat kijkt niet zo mooi. We willen liever schaduwen die mooi zacht overgaan van helder naar donker.
Daar is maar 1 oplossing voor en dat is een grote lichtbron gebruiken die je dan ook nog eens dicht bij je model gaat plaatsen. Daarom dat ik voorstelde om een groot raam te gebruiken als lichtbron. Daar heb je mooie zachte schaduwen van.

Nu is het te zien wat je vooral veel wil doen.
Ik neem aan dat je wel eens wat anders wil doen dan enkel baby´s vastleggen.
Mijn inziens is het wat verspilling als je iets gaat kopen en het maar 1 keer gaat gebruiken. Nu, ik kan daar niet over oordelen.

Ik gebruik zeer graag paraplu´s. Ze zijn goedkoop en je kan er best veel mee doen maar niet alles. Ze zijn vooral algemeen inzetbaar.

2 soorten. De witte paraplu waar je door gaat schieten. Voordeel is dat je die dicht bij je model kan plaatsen met zachte schaduwen tot gevolg. Nadeel is dat je minder controle hebt over het licht waar het allemaal naartoe gaat. In de praktijk ga je eigenlijk heel de studio verlichten met een doorschietparaplu. Sommigen vinden dat een probleem, ikzelf heb dat nooit als een probleem ervaren.

Dan is er ook nog de reflectieparaplu. Die is zwart van buiten en zilver of wit vanbinnen. Daarmee kan je het licht beter richten op je model. Nadeel is dat je die niet dicht bij je model kan plaatsen waardoor de schaduwen iets harder worden. Een ander nadeel is dat je in de ogen van je model een wit bolletje zal zien met een zwart vlekje in.

Hebben ze de softbox en octa uitgevonden om hier een antwoord op te geven.
softbox en octa zijn gewoon hetzelfde in toepassing als een doorschietparaplu met de voordelen van een zwarte paraplu. Maar in de ogen van je model zie je een vierkantje bij een softbox en bij een octa zal dat een rondje zijn. De werking is verder hetzelfde. Het licht gaat ook niet alle kanten uit.
Zelf ben ik groot fan van mijn octa´s die 120cm zijn. Ik vind dat een zeer werkbaar formaat. Ik heb ook nog een zeer grote octa van 2 meter maar dat ding is in de praktijk zeer onhandig en heeft ook een zeer krachtige flitskop nodig van minstens 500W/s.

In de praktijk:
Wil je de baby gaan belichten van opzij dan zijn witte paraplu´s een goed idee. Softboxen gaan daar niet echt verschil in maken.

Wil je meer portretfotografie gaan doen dan is de softbox of octa een betere keuze. Neem vooral geen klein formaat want daarmee is het licht ook hard.

Als algemeen advies denk ik dat je best kan starten met paraplu´s. Ze kosten geen fortuin en je zal er veel mee leren. Neem ze niet te klein. 120cm is een goed formaat. Wil je het goedkoop houden dan kan je die al vinden op ebay voor 15 euro of zo. Koop zowel de witte als de zwarte paraplu´s. Al lerende zal je dan zien hoe je ze moet toepassen. Als je goed zoekt dan bestaan er zelfs paraplu´s waar de twee in 1 zijn. Je kan er dan de zwarte achterkant van af halen om zo een doorschietparaplu te maken.

Echter hier had ik ook het idee gegeven om een softbox te gebruiken als achtergrond. Dit is iets wat veel fotografen gebruiken om pasfoto´s te maken. De achtergrond is dan direct perfect wit en je kan het heel dicht achter je model plaatsen. In dit specifieke geval ben je beperkt tot een grote softbox. Iets wat niet kan met een paraplu.

Baby Angelo.
BerichtGeplaatst: 27 maart 2017 12:37 
Lid
Fotografie

Bedankt voor de heldere uitleg, hier kan ik zeker wat mee ! Ik ben eens gaan rond kijken voor paraplu's en softboxen. De softboxen van onderstaand linkje vind ik er wel redelijk aantrekkelijk uit zien. Zou dat een goede koop zijn? De paraplu's kan ik misschien van een kennis krijgen, daarmee wacht ik dus nog even met aanschaffen. Uiteindelijk lijkt het me handig dat ik met alle twee kan werken !

https://www.folux.nl/Webwinkel-Product-3982434/ACTIE!-Menik-SS-4-Softbox-High-Grade-80x120-cm.html

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende