Ik ga er nog iets aan toevoegen dat absoluut nog niet genoemd is :
Het model (vrouw of man) moet interesse en 100% vertrouwen hebben in de fotograaf. (en zijn werk)
Indien je haar nog niet kent voor de shoot, moet je zorgen dat je in eén uur tijd een band gecréeerd heb
tussen jou en het model. (indien dit je niet gelukt is, ga je geen boeiende foto's kunnen maken,
en eindig je met foto's zoals hier: "tegen een boom" , het model geeft hier niets van haarzelf aan de fotograaf,
de tittel alleen zegt al genoeg, sta effe tegen die boom.... end of game for the model ! )
Ze moet geloven in wat je doet,... laat dus als fotograaf nooit geen seconde onzekerheid zien...
Ze moet er plezier aan beleven, doe ze lachen, ... soms moeten wij zelfs 2 minuten stoppen zo hard word er fun gemaakt !
Als fotograaf moet je over haar praten... woman just love this !!!!
En tenslotte om te besluiten, ... model staan is moeilijk, het vraagt enorm veel energie, na een dagje shooten, zijn mijn modellen volledig uitgeput !
En een model moet zich ook volledig bloot (figuurlijk hé) kunnen geven aan de fotograaf.
Een goede keuze van het model is dus ook belangrijk

In al die jaren heb ik reeds honderden modellen gewoon van op de straat opgepikt, een shoot voorgesteld,
er een glas gaan mee drinken, er een half uurtje mee gebeld, en er daarna bij de shoot alles kunnen van bekomen wat ik wou...inclusief naakt voor drie kwart van mijn modellen !
Al wat ik hier vertel lukt natuurlijk niet altijd, ik denk 75 % lukt, 25% kreeg ik een "nee"... maar die "nee" van het model moet je dan ook aanvaarden,
en er nog iets van bijleren voor een volgend contact

Matthijs, volg je nog ? ... Fotosmurf ook ?
DD.