Ik volg de commentaren maar ik ben het er dan ook zeker mee eens dat het om het plezier gaat. Zoals aangegeven houd ik van bewerken en daarom blijf ik dat ook doen. Frequency seperation is 1 manier om de huid te bewerken maar ik ken nu 6 verschillende manieren om de huid op te knappen en die werken lang niet bij alle foto's , dan werkt de frequency seperation nog eens verschillend bij een 16 bit of 8 bit foto. En dan zij. Er ook nog verschillende manieren van frequency seperation en som werkt deze techniek helemaal niet. Ook zoals aangegeven in het commentaar is het heel belangrijk hoeveel blur je toevoegd in de frequency seperation. Ik heb dan ook de afgelopen anderhalf jaar iedere dag uren op YouTube gezeten om de verschillende technieken te leren en nu pas ben ik erachter welke manieren voor mij het fijnste werken. Dat is dus helemaal niet iets kopiëren wat een ander doet. Ik gebruik nu in een foto technieken van ongeveer 7 verschillende retouchers en ook heb ik technieken zelf aangepast en verbeterd zoals ik ze fijn vind. De workflow die ik nu gebruik is dan ook mijn eigen workflow en. Iet die van een ander.
Ik maak de foto zoals ik hem mooi vind ik ben nog bezig om een betere techniek te ontwikkelen voor de ogen en de lippen omdat dat volgens mij beter kan en zo blijf ik mezelf ontwikkelen en leren.
Op het moment dat de klant zegt dat ze het niet mooi vinden pas ik het aan. Maar nu ik deze bewerking de laatste paar keer toegepast heb krijg ik steeds meer mensen die graag een foto willen en door de tijd die ik erin stop is het minimale dat ik kan vragen 120 euro per foto. Ik neem alle kritieken hier zeker ter harte en probeer daar ook van te leren . Maar ik wil wel doen wat ik zelf mooi vind natuurlijk. En als mensen er dat bedrag voor willen betalen omdat ze het mooi vinden dan denk ik dat ik zeker op de goede weg ben. Het kan altijd beter en retouchen is ook niet een vast programma maar een creatief process dat iedere keer anders uitpakt. Dat vind ik er ook leuk aan. Als mensen het niet mooi vinden ja dan ben ik niet hun fotograaf.
Zo werkte het ook toen ik nog olieverf schilderijen maakte. De een vond het prachtig en de ander afschuwelijk.
Frans ik zie dat haar wang extra geaccentueerd is op het koontje. Dat heb ik bewust gedaan omdat dit het koontje meer naar voren brengt. Ze heeft deze koontjes van zichzelf ook. Bij de andere heb ik dat ook gedaan alleen is het daar door de lichtval niet zo aanwezig. Hier moet ik nog leren dat als ik het licht beter had neergezet , het daar ook zichtbaar zou zijn. Maar ik denk dat je bedoelt dat het niet klopt en dat kan bij deze bewerking niet. Had ik het met een zwarte brush op soft light op 5% zelf ingetekend dan had het wel gekund want dan had ik de hele vorm uit het gezicht kunnen halen. Nu heb ik dus alleen de schaduw die er al was versterkt. Anatomisch moet het dan ook kloppen. Ik snap wat je bedoelt en denk ook te zien wat je bedoelt , maar met alle respect ben ik het er niet mee eens. Ik hoop dat je dat niet negatief opvat want ik weet dat je alles zegt met de beste bedoelingen.
Hoe dan ook bedankt voor de kritieken ik sla ze zeker niet in de wind. Ik Klieder vrolijk verder in de hoop dat er eentje tussen zit die jullie wel mooi vinden.