Het is 16 apr 2024 13:30


►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur Blauw en Rood Kleurfilter.
 Blauw en Rood Kleurfilter.
BerichtGeplaatst: 18 jul 2017 14:28 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1074
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
[centerFotografie][/center]
Fotografie


Ben de afgelopen dagen flink bezig geweest met de adviezen opvolgen over belichting. Ik ben ook met kleurfilters aan de slag gegaan. Mijn dochter trekt een gekke bek, maar ik had al geluk dat ze toevallig voor mijn camera ging zitten want ik ben eigenlijk alleen maar bezig geweest met zelfportretten om de belichting goed te krijgen. Ik heb weer een voor en na de bewerking geplaatst.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Blauw en Rood Kleurfilter.
BerichtGeplaatst: 18 jul 2017 14:45 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49069
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ziet er mooi uit.

Vraag me af wat er gebeurt als je de flitskracht verhoogt?
Je hoeft dan minder op te lichten in de nabewerking.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Blauw en Rood Kleurfilter.
BerichtGeplaatst: 18 jul 2017 17:17 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1074
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dank je Frans. Ik had de studio in de woonkamer en van alle kanten kwam licht. Ik had inderdaad even de gordijnen dicht kunnen doen zodat ik het diafragma nog iets verder open kon zetten. Toen ik de flitskracht verhoogde kreeg ik te lichte highlights naar mijn mening.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Blauw en Rood Kleurfilter.
BerichtGeplaatst: 18 jul 2017 17:20 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1074
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
O, Frans ik heb overigens gebruik gemaakt van je tip om de lampen juist dichterbij te plaatsen bij een andere foto en dat werkt uitstekend.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Blauw en Rood Kleurfilter.
BerichtGeplaatst: 18 jul 2017 18:37 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49069
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
:up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Blauw en Rood Kleurfilter.
BerichtGeplaatst: 18 jul 2017 20:37 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1999
Bezwaar bewerken: Nee
Bij foto 2 een mooi toegevoegd effect waarmee de dynamiek om het jongetje positief toeneemt. Mooi uitstapje!!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Blauw en Rood Kleurfilter.
BerichtGeplaatst: 19 jul 2017 09:20 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1074
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dank je Ixus. Het is alleen mijn dochter :) ze heeft kort haar dus ik snap de verwarring. Het gedeelte over het "uitstapje" begrijp ik alleen niet.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Blauw en Rood Kleurfilter.
BerichtGeplaatst: 19 jul 2017 09:40 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mijn eerste reactie op basis van je orginele foto: licht staat te laag. De blik op je bewerkte foto bevestigt dit (je hebt daar de foto lichter gemaakt).
Je update spreekt mij meer aan dan het origineel uit de camera: licht, maar ook de kunstmatig toegevoegde bellen.
Achtergrondje vind ik niet zo fotogeniek.

Als je licht dichter bij je model plaatst, is het licht op je model zachter dan wanneer je het verderweg plaatst.
Een grote lichtbron levert je zachter licht op dan een kleine lichtbron.
Als je de achtergrond donkerder wilt hebben, dan is het verstandig om je model verder van je achtergrond af te plaatsen.
Om te zorgen dat er geen strooilicht op je achtergrond terecht komt, kun je dit eenvoudig "blokken" door bijvoorbeeld een zwart vel papier/karton/...iets anders naast je flitser/lamp te plaatsen.

Heb je een externe lichtmeter? Handig, zeker als je begint met flitslicht (maar ook handig als je alles van flitslicht af weet). Er zijn goedkope modellen en dure modellen. Ik heb zelf een goedkoop modelletje en die doet gewoon zijn werk. Door extern op verschillende plekken te meten, kun je een goed beeld krijgen van hoe het licht er in de praktijk uit zal zien.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Blauw en Rood Kleurfilter.
BerichtGeplaatst: 19 jul 2017 09:57 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1074
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Het licht stond op de laagste stand en had wel een tandje hoger gemogen inderdaad. In de bewerking wilde ik nog 2 kunstmatige lichtbronnen toevoegen en was bang dat het dan te licht zou worden. De foto is dan ook niet opgelicht met exposure maar met Dodge en burn en door de rode en witte lichtbron links en rechts.

Voor het origineel had het echt wat lichter gemoeten inderdaad. Je ziet zelfs het clipje rechts nog van de achtergrond die nog niet hoog genoeg stond.

Ik ga straks gelijk even zwart papier kopen bedankt voor de tip. Dacht dat het kwam omdat de gordijnen open stonden. Via een tutorials van adorama heb ik eerst de camera op de hoogste sluitertijd gezet 1/200 ISO op 100 wat je velgens hen doet bij iedere studio shoot. Vervolgens diafragma donkerder gemaakt zodat het beeld zwart is, dan nog 3 stops donkerder zodat je het in de nabewerking makkelijker kan spelen met de hooglichten en de schaduwen zonder ruis te veroorzaken. Tot slot de lampen toegevoegd.

Bedankt:)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Blauw en Rood Kleurfilter.
BerichtGeplaatst: 19 jul 2017 12:44 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49069
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
In je exif van de 1ste foto staat ISO 100, f/14 en 1/200ste.
Als ik het goed begrijp heb je ongeveer 5 stops of meer onderbelicht.
Dat is wel heel veel omgevingslicht.
Op deze manier raak je ook je diafragma als creatief element (DOF) kwijt.

Wel eens op strobist gekeken?
Dit onderdeel vertelt wat over killing the ambient light.



Weet niet wat voor lichtbronnen je gebruikt. Als de reflectie in het oog echt is lijkt dat iets kleins als een reportageflitser. Denk dat Henry met laag niet de flitskracht maar verticale hoogte bedoelde.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Blauw en Rood Kleurfilter.
BerichtGeplaatst: 19 jul 2017 13:10 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Frans, ik bedoelde eigenlijk de flitskracht, maar het licht kan ook wel wat hoger worden opgesteld.

Ik had het verhaal van Danny en de reeds gegeven reacties niet gelezen toen ik mijn opmerking plaatste. Als ik het verhaal van Danny nog eens rustig lees en de commentaren die voor en na mij zijn gegeven, dan denk ik dat Danny het plan had om het omgevingslicht te "overpoweren" met zijn flitser. Ik denk dat het eenvoudiger was geweest om de gordijnen dicht te trekken.

Als je toch wilt oefenen met het overpoweren van het zonlicht, zorg er dan voor dat je dit gaat oefenen bij niet teveel zonlicht, bijvoorbeeld op een bewolkte dag. Uiteindelijk heeft de zon heel veel kracht en niet elke flitser kan tegen dit geweld op.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Blauw en Rood Kleurfilter.
BerichtGeplaatst: 19 jul 2017 13:12 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1074
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Inderdaad iets teveel stops gebruikt, zonder Flitsmeter moest ik een beetje gokken. Had het tethered moeten doen en rechtstreeks op het scherm moeten bekijken dat had makkelijker geweest. Ik zit eraan te denken een Flitsmeter te kopen maar ik krijg het idee dat het voor de ervaring beter is om het te leren aanvoelen.

Strobist heb ik wel een aantal keer gedaan omdat ik toen alleen nog maar een sb700 flitser had. Vooral de sportfotos die je ziet op het web vond ik heel mooi vandaar dat ik dat toen wilde leren. Omdat ik alles van internet haal had ik de link ook al gelezen :). Heb hem wel opgeslagen want het is wel een interessant stukje. Hier een voorbeeld van wat ik toen deed:

Fotografie


Ik gebruik een godox set van 2000watt en voor deze foto (de blauw rode) heb ik die op de laagste stand gezet op ongeveer een meter afstand. De rode heb ik voorzien van een zilverfolie flits paraplu en uiteraard omgedraaid en iets verder gezet, omdat deze zonder te heftig was. De hoogte stond op dezelfde hoogte als het gezicht. Ik wilde hoger en dan 45 graden naar beneden, maar dat vond ik niet zo mooi omdat ik de bovenkant donker wilde. De lamp met paraplu heb ik wel hoger gezet (verticale hoogte)

Reflectie is echt alleen wat aangedikt met een witte brush op 5% dekking en via blend if uit de donkere tonen gehaald.

Enorm bedankt voor de reactie en de moeite die je er in steekt.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Blauw en Rood Kleurfilter.
BerichtGeplaatst: 19 jul 2017 13:18 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1074
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Klopt helemaal Henry. Ik had daarvoor ook een hele interessante video gekeken en dat op eigen idee toegepast met de kleurfilter. Ik weet niet hoe het linken werkt via mijn telefoon maar op YouTube intoetsen: create endless looks on a gray background onset with Daniel Norton also je het interessant lijkt. Titel is een beetje fout want het gaat heel veel over licht. Vooral het gedeelte aan het begin waar hij zegt dat hij voor iedere shoot dezelfde basis stellingen gebruikt vond ik heel interessant.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Blauw en Rood Kleurfilter.
BerichtGeplaatst: 19 jul 2017 13:20 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Gavin Hoey heeft altijd interessante video-instructiefilmpjes:




en




Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Blauw en Rood Kleurfilter.
BerichtGeplaatst: 19 jul 2017 13:48 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1074
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Adorama tv heb ben ik op geabonneerd. De "niet link" die ik in mijn vorige comment gaf komt daar ook vandaan. Ben nu op mijn werk maar ik ga ze thuis zeker bekijken. Al vermoed ik dat ik ze al heb gezien :) bedankt.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Blauw en Rood Kleurfilter.
BerichtGeplaatst: 19 jul 2017 19:35 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1074
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
2e. Filmpje had ik nog niet gezien. Altijd heerlijk om.naar te kijken.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed