Inderdaad iets teveel stops gebruikt, zonder Flitsmeter moest ik een beetje gokken. Had het tethered moeten doen en rechtstreeks op het scherm moeten bekijken dat had makkelijker geweest. Ik zit eraan te denken een Flitsmeter te kopen maar ik krijg het idee dat het voor de ervaring beter is om het te leren aanvoelen.
Strobist heb ik wel een aantal keer gedaan omdat ik toen alleen nog maar een sb700 flitser had. Vooral de sportfotos die je ziet op het web vond ik heel mooi vandaar dat ik dat toen wilde leren. Omdat ik alles van internet haal had ik de link ook al gelezen

. Heb hem wel opgeslagen want het is wel een interessant stukje. Hier een voorbeeld van wat ik toen deed:
Ik gebruik een godox set van 2000watt en voor deze foto (de blauw rode) heb ik die op de laagste stand gezet op ongeveer een meter afstand. De rode heb ik voorzien van een zilverfolie flits paraplu en uiteraard omgedraaid en iets verder gezet, omdat deze zonder te heftig was. De hoogte stond op dezelfde hoogte als het gezicht. Ik wilde hoger en dan 45 graden naar beneden, maar dat vond ik niet zo mooi omdat ik de bovenkant donker wilde. De lamp met paraplu heb ik wel hoger gezet (verticale hoogte)
Reflectie is echt alleen wat aangedikt met een witte brush op 5% dekking en via blend if uit de donkere tonen gehaald.
Enorm bedankt voor de reactie en de moeite die je er in steekt.