Het is 23 apr 2024 11:16


►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur Op de bank
 Op de bank
BerichtGeplaatst: 20 jul 2017 22:38 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1074
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Voor:
Fotografie

Na:
Fotografie


Weer een voor en na. Ik denk dat ik dat niet meer ga doen, iedereen weet inmiddels dat ik veel bewerk dus ik denk dat het niet echt nodig is. Bij deze nog wel gedaan omdat ik wil laten zien dat ik de adviezen over belichting zeker opvolg. Het is nog niet top, maar ik denk dat er wel vooruitgang is.

Ik heb de achtergrond strak proberen te houden zonder rommel, alles op de foto is wat ik wilde. De achtergrond had ik verder weg gewild, maar mijn huis is nu eenmaal niet groter :)

Een enkele softbox gebruikt, schuin van boven 45 graden naar beneden, met een reflectie scherm van onder om de schaduwen iets lichter te maken.

Ik heb getracht een versnelde versie van de bewerking op te nemen, maar 2,5 uur kan ik maximaal tot 10 minuten verkorten en dan gaat het wel heel erg snel. Bedankt voor het kijken :up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Op de bank
BerichtGeplaatst: 21 jul 2017 01:28 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Heel mooi.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Op de bank
BerichtGeplaatst: 21 jul 2017 05:15 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 3664
Woonplaats: Kempen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
prachtig !


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Op de bank
BerichtGeplaatst: 21 jul 2017 07:31 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40252
Woonplaats: Helmond
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
een mooie :upc je logo vind ik wat dominant


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Op de bank
BerichtGeplaatst: 21 jul 2017 08:51 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6197
Woonplaats: Oosterblokker (NH)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik vindtbeide foto's mooi maar de bewerkte is krachtiger.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Op de bank
BerichtGeplaatst: 21 jul 2017 09:00 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49100
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Vind het een mooie foto geworden.
Ook de voor en na vind ik erg leuk om te zien.

PS Mocht je dit beroepsmatig willen gaan doen dan zou ik me er op toe leggen dit veel sneller te doen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Op de bank
BerichtGeplaatst: 21 jul 2017 09:11 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1074
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dank voor de reacties. Tony het logo staat normaal op 30 procent transparantie, dat heeft hij nu niet gedaan om een of andere reden dus je hebt helemaal gelijk. Zou normaal ook gek logo doen maar ik heb geen idee waar mijn foto's blijven via tinypic vandaar.

Frans bedankt, hecht zeker waarde aan je mening en dus zal ik toch de voor er bij blijven doen. Sneller gaat helaas niet. Mensen die dit beroepsmatig doen laten de klant de hoeveelheid van de bewerking bepalen. Huid bewerking kost dan ongeveer een half uur afhankelijk van de huid. Ogen bewerken kan maar wimpers en wenkbrauwen kost dan weer extra. Ik heb de tijden van de profs goed bestudeerd (er zijn een soort wedstrijdjes op YouTube) en voor het haar (dat ik hier niet gedaan heb) staat alleen al 3 uur, maar dan zit ook ieder haartje recht. Als ik straks wat verder ben en ik wil dit inderdaad beroepsmatig gaan doen kom ik uit op €120 euro per foto als ik de tijd bereken en een laag uurloon aanhoud. Ik dacht dat mensen dat nooit gingen betalen, maar kennelijk is dat wel het geval. Toch nog een veel te laag bedrag voor een uur shoot, uitzoeken en 2 uur bewerken maarja, eerst beter worden. Bedankt.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Op de bank
BerichtGeplaatst: 21 jul 2017 09:14 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Heel mooi gedaan, echter.... als ik langer naar je bewerkte foto blijf kijken, dan valt de wazige rand mij wel op. Een wazige rand die ik in het origineel niet terugvind. Het origneel vind ik na langer kijken zelfs mooier. Ook vind ik de huid van haar gezicht bij langer kijken iets teveel bewerkt.

Ik ben het met Frans eens dat als je dit beroepsmatig wilt gaan doen, het op deze manier onbetaalbaar gaat worden. Je kunt er beter voor zorgen dat de foto al goed uit je camera komt. Dit kan bijvoorbeeld door:
- de juiste belichting toe te passen
- de juiste omgeving te creeren
- de juiste props te gebruiken
- stofjes en vuiltjes tijdig te verwijderen

Ik neem als voorbeeld Nuelle. Die heeft inmiddels voor haar hondenfoto's een aantal fotogenieke props, mooie achtergrondjes en een juiste belichting gevonden.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Op de bank
BerichtGeplaatst: 21 jul 2017 11:05 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1074
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dank je Henry , het wazige is een gaussian blur vignet.
En smaken verschillen. Het origineel vind ik persoonlijk een beetje saai. Dit komt ook zeker doordat ik de belichting nog niet meester ben, het kan in de basis al veel spannender natuurlijk, work in progress.

Ik heb inmiddels een handjevol fotografen gevonden die hetzelfde doen als ik maar dan beter en professioneel. Ook zij bewerken 2 uur per foto ondanks dat bij hen het licht wel perfect is in de basis. Je hebt die tijd nu eenmaal nodig om bijvoorbeeld contrast handmatig toe te voegen zonder kwaliteit in de foto te verliezen dat anders snel gebeurt bij dit soort bewerkingen. Ieder donker haartje word overgetrokken met een 5% soft dark brush en de lichte met een lichte brush inplaats van de contrast slider iets te verhogen. Ik dacht dat 120 euro per foto al onmogelijk was maar zij vragen voor 2 uur shoot in de studio plus 1digitale foto gemiddeld 300 euro. Kennelijk wordt het er toch voor betaald. Zover ben ik nog lang niet en misschien wel nooit, maar het is wel een streven om dit te blijven doen om deze manier. En anders maar niet beroepsmatig :) ik vind het gewoon leuk.

Props is iet om over na te denken. Ik wil.liever niet eenzelfde prop terug zien in een andere foto tenzij het een statement is, maar ik denk dat dat bijna onmogelijk is dus ik ga is rondkijken voor props. Alleen de props die ik mooi vind kosten een godsvermogen, zo wil ik heel graag een Chesterfield bank als achtergrond object...never gonna happen helaas :)

Bedankt voor je reactie. :up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Op de bank
BerichtGeplaatst: 21 jul 2017 12:34 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4511
Woonplaats: Earth
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Citaat:
Als ik straks wat verder ben en ik wil dit inderdaad beroepsmatig gaan doen kom ik uit op €120 euro per foto als ik de tijd bereken en een laag uurloon aanhoud.

Citaat:
zij vragen voor 2 uur shoot in de studio plus 1digitale foto gemiddeld 300 euro.


Als ik dit allemaal lees, dan denk ik dat ik niet op dezelfde aardbol leef als diegene Danny hier beschrijft :shock

Op 10 jaar tijd, ben ik nog nooit iemand tegen gekomen die maar eén enkele Euro zou willen betalen voor mijn foto's :dk

Op zich, ben ik reeds heel blij dat ik niet moet betalen voor mijn modellen, want de laatste jaren,
ken ik enorm veel collega fotografen die 150, 250, 300 Euro betalen voor een shoot met een model.

En dat laatste heb ik dan weer ook nooit moeten doen :)

DD. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Op de bank
BerichtGeplaatst: 21 jul 2017 13:01 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1074
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Daniel als je bijvoorbeeld op de site van Mark van Velsen kijkt zie je dat hij voor 2 uur shoot tijd en 3 bewerkte foto's 249 euro vraagt. Dat is er eentje en nog aan de goedkope kant, maar weet ik zo snel even uit mijn hoofd. Een extra foto kost 35 euro en dit is mogelijk omdat je in Lightroom een groot gedeelte van een bewerking kan kopiëren naar de andere foto's en alleen de skinretouch dan nog hoeft te doen. De eerste foto duurt altijd het langst. Voor drie foto's zou ik dan "ooit" 190 euro moeten vragen en dat is verhoudingsgewijs dan nog goedkoop. Een dergelijke fotograaf bespreekt ook vooraf wat je wel en niet wilt zodat hij de tijd van de bewerking kan bepalen en zo ook de kosten. Vind je het haar niet zo belangrijk dan is er zo een uur werk vanaf en ook een uur kosten.

Er zijn ook retouchers die het werk van andere fotografen bewerken en als je daar een prijsopgave aanvraagt kom je tussen de 60/80 euro per uur met een minimale bewerkingstikd van 1 uur.

Met modellen werken en daarvan geld verdienen is denk ik heel moeilijk. Maar als jij een normaal persoon die als een model op de foto wil fotografeert zoals jij dat doet, denk ik dat er heel wat meiden daar graag voor willen betalen. Het kost dan meer tijd in de bewerking omdat een normaal persoon nu eenmaal niet zoveel aandacht aan haar huid besteed en dergelijke. Maar ik ken zeker een handjevol meiden die heel graag een dergelijk portret boven de bank willen die geen model zijn, maar zich wel een keer zo zouden willen voelen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Op de bank
BerichtGeplaatst: 21 jul 2017 13:24 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 11367
Woonplaats: Opdorp (be)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Een heel mooi portret waarvan de bewerking het helemaal TOP maakt :upc


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Op de bank
BerichtGeplaatst: 21 jul 2017 13:26 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1074
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dank je Geert :up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Op de bank
BerichtGeplaatst: 21 jul 2017 13:31 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4511
Woonplaats: Earth
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Ik ken Mark al meerdere jaren hoor, en heb er reeds mee samen ge-shoot, en wat hij bij die shoots toen deed, (dezelfde
dag als ik) , wel ik kan je verzekeren dat de modellen allemaal hun foto's gratis hebben gekregen ... :)

Ik had trouwens nog nooit zoveel materiaal gezien voor éen fotograaf, camera bodies, lenzen, flitsers, softboxen in overvloed, een bedrijfs wagen vol :) (driemaal zoveel als ik die dag benutte)

Maar goed, het maakt me allemaal niet uit hoe een ander het doet, en ik ben blij met mijn manier van doen :D

DD. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Op de bank
BerichtGeplaatst: 21 jul 2017 13:57 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1074
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dat respecteer ik ook zeker Daniel en zoals ik al aangaf als het nooit gaat lukken dan is dat jammer. Ik doe dit ook vooral omdat ik het leuk vind.

Dat de modellen de foto's gratis hebben gekregen snap ik. Je moet toch een portfolio op bouwen. Maar de prijzen die er op zijn site staan zijn toch zeker van deze planeet en ik kan me niet voorstellen dat hij nog geen enkele klant heeft gehad.

Maar ik kan me ook niet voorstellen dat jij (en dit zeg ik met het grootste respect want ik bewonder je werk enorm) nog nooit iemand hebt gehad waar je met jou kwaliteit foto's geld aan kon verdienen. Als dit niet je insteek is dan begrijp ik dat volkomen, maar er zijn fotografen die gisteren een camera hebben gekocht en vandaag een website maken en morgen al een rits klanten hebben. M.a.w er zijn een hoop minder goede fotografen met betere marketing skills en dus beter verkopen dan de echte goede fotografen omdat die te druk bezig zijn met de kunst.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Op de bank
BerichtGeplaatst: 21 jul 2017 13:59 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4511
Woonplaats: Earth
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
:proost


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 59 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed