Het is 05 jul 2025 19:18

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.

Auteur Laura
 Laura
BerichtGeplaatst: 03 sep 2017 16:10 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Eentje uit de shoot met Laura gisteren. Het was voor mezelf een shoot met gemengde gevoelens. Maar ik heb er toch het beste uitgehaald. Als ik een shoot doe ben ik graag alleen met mijn model omdat ik mij daar zelf het beste bij voel.

Maar bij deze shoot was de mama aanwezig. Ik heb er alle begrip voor dat je wilt weten met wie dochter samenwerkt, maar ik vind het leuk als er wat afstand word gehouden tijdens de shoot.
Toen ik wou beginnen aan de shoot werd er ook gezegd dat ik een uur de tijd kreeg want het feest waar ze heen moesten was vervroegd. Dus het was onder best veel druk fotograferen.
De mama zat er constant op de kijken. En dan ga je al snel merken aan het meisje dat je fotografeert dat ze zich amper kan ontspannen en zelf niet op haar gemak is.
En dan ineens kwamen er ook nog eens een tante en nichtje bij. Dan was het helemaal niet makkelijk meer, zowel niet voor mij als voor mijn model.
Dat was wel jammer.

Laten jullie andere mensen toe bij een shoot? Ik heb bijvoorbeeld geen probleem met een visagiste ofzo, maar familie of vrienden er rond is toch nog even iets anders.

Nu ja, ik heb er één foto uitgehaald waar ik toch nog tevreden over ben en die wou ik met jullie delen.

Fotografie

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Laura
BerichtGeplaatst: 03 sep 2017 17:09 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Is toch een mooie ontspannen foto geworden.

Ik werk veel met kinderen en dan is er altijd begeleiding van 1 of meerdere volwassenen bij. Meestal zijn dat de mama´s die begeleiden. Maar soms komen ook de papa en de helft van de familie mee. Tot nu toe heb ik daar weinig slechte ervaring mee maar maak wel duidelijk dat het mijn set is en ik de regie in handen heb indien ze willen "helpen". Bij jonge kinderen vraagt het een speciale aanpak om aan te sturen en de ouders willen dan al eens "helpen" waar dat niet nodig is. Echter bij zeer jonge kinderen zoals kleuters, peuters of baby´s is het net wenselijk dat de mama even meehelpt. Je stuurt dan de mama mee aan om het gewenste resultaat te bekomen.

Met volwassenen doe ik wel al eens meer geavanceerder dingen in team en dan heb je sowieso volk op de set. MUA, Assist, ...
Die mensen zijn professioneel en storen niet.

Soms doe ik ook wel eens fashion streatstyle en dan zit je wel eens in vol publiek midden in de stad of zo.
Veel mensen kijken eens op en zetten hun weg dan verder.

De meest lastige "klanten" zijn diegene die op amateurbasis aan fotografie doen en toevallig in de buurt zijn. Ze komen dan gluren, lastige en zeer domme vragen stellen. Die stuur ik wandelen :)

Het gebeurt al eens dat onbeschofte marginale jongeren de set komen verstoren met ongepaste opmerkingen. Ze denken interessant te zijn maar eigenlijk zijn het een bende pummels. Dan moet je vooral goed opletten dat je niets gestolen wordt of dat je het mes niet op de keel krijgt. Op dergelijke momenten leg ik de set volledig stil zodat er niets meer te zien is. Meestal snappen ze het wel en trappen het dan af. Dus in dergelijk geval is het net belangrijk om in de meerderheid te zijn en een team rond je te hebben als "bodyguards". Als dan iemand kan filmen met de gsm houden ze zich wel braaf.

Dus in conclusie heeft het zo zijn voordeel en nadeel. Het spreekt voor zich dat je sowieso een goed contact hebt met je model welke storende elementen er ook zijn.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Laura
BerichtGeplaatst: 03 sep 2017 17:29 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Citaat:
Toen ik wou beginnen aan de shoot werd er ook gezegd dat ik een uur de tijd kreeg want het feest waar ze heen moesten was vervroegd.

Wel Annemie, ... als ze me dit zeggen voor ik start,... ja, dan begin ik er zelfs gewoon niet aan :(

Ik heb na al die jaren geleerd, dat tegen een "deadline" werken, nooit goede resultaten oplevert,
zeker niet in de studio.

Een MUA, een kapper, een styliste in de studio, stoort absoluut niet, een ouder bij minderjarige (onder de 16)
kinderen natuurlijk ook niet.

De mensen die bij mij een shoot willen bijwonen, "moeten tot iets dienen"... anders stuur ik ze wandelen, naar een museum, naar de cinema... of weet ik veel.

Ik shoot voor mijn plezier, en leg mijn werkmethode uit op voorhand, past dit...
zoveel te beter, past dit niet,... geen shoot, en hop naar een volgend model :D

Onder je benoemde omstandigheden is je beeld echt niet mis, maar haal je in het vervolg die stress niet meer om het lijf :(

DD. ;)

Laura
BerichtGeplaatst: 03 sep 2017 17:42 
Lid
Fotografie

Dank jullie wel voor jullie reacties :) En bedankt voor de tip Daniel :)

Laura
BerichtGeplaatst: 03 sep 2017 17:51 
Moderator
Fotografie

Ondanks alles vind ik het een prima en spontaan portret. :up

Laura
BerichtGeplaatst: 03 sep 2017 18:01 
Lid
Fotografie

Ondanks de stress een mooi portret!

Laura
BerichtGeplaatst: 03 sep 2017 20:07 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Misschien werk je wel goed onderdruk..... mooie foto.
MvG Toon.

Laura
BerichtGeplaatst: 03 sep 2017 22:20 
Lid
Fotografie

Dank jullie wel allemaal :D

Laura
BerichtGeplaatst: 03 sep 2017 22:55 
Lid
Fotografie

Fijn potret. Zelf geen ervaring met modellen maar de tips van Xafke en Daniel lijken mij ok.

Laura
BerichtGeplaatst: 04 sep 2017 09:36 
Lid
Fotografie

Leuke foto geworden met een mooie blik en lach.

Op je vraag.
We steken allemaal anders in elkaar.
Waar de een zich prettig bij voelt is voor de ander een hel.
Ook het gemak waarmee je met camera, licht, belichtingsmeter werkt is een belangrijke factor.
Algemene richtlijnen zijn daarom niet te geven denk ik.

Misschien nog een tip. Soms is een extra hand makkelijk om een reflectiescherm vast te houden, een lamp uit te richten, een lint of sluier vast te houden. Leuke takjes voor een toeschouwer.

Laura
BerichtGeplaatst: 06 sep 2017 09:33 
Lid

Mooie onstpamnen foto zoals eerder gezegd. En tijdsdruk is iets waar ik echt niet tegen kan. Ik had laatst een 1 jaar shoot van een baby en de ouders kwamen om 1400 uur. Ik zei nog dat ik geen haast had en dat we lekker konden schieten. Toen zei de vader dat hij wel om 14:30 thuis wilde zijn voor het voetbal. Ik denk dat ik voortaan Daniels advies ga opvolgen en dan ga zeggen dat je dan beter een andere afspraak kan maken.

Laura
BerichtGeplaatst: 06 sep 2017 18:24 
Lid
Fotografie

Ondanks de stress komt het wel ontspannen over. Het is een fraai portret geworden. Het enige wat me stoort is de harde reflectie op het voorhoofd.

Laura
BerichtGeplaatst: 06 sep 2017 19:52 
Lid
Fotografie

Dank jullie wel