Het is 29 maart 2024 13:54


►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur Graag een wittere achtergrond
 Graag een wittere achtergrond
BerichtGeplaatst: 15 sep 2017 08:01 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 46
Beste,
Kan er mij soms iemand helpen hoe het komt dat mijn witte achtergronddoek altijd grijs is op de fotos.
Ik gebruik 2 statieffliters en 1 externe flitser op mijn camera. Deze kan ik niet echt regelen alleen op TTL, Mh en Ml en nu fotografeer ik met de flitsen op Ml.
Mijn flitsen zijn van Vidaxl en hebben standen 1/8,1/4,1/2 en full. Deze gebruikt ik nu op 1/2 anders is mijn kind overbelicht. Kan mij iemand een duidelijke uitleg geven hoe ik dit best opstel en instel.
Hieronder een foto die ik zeker niet slecht vind maar wil een iets wittere achtergrond.

Fotografie


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Graag een wittere achtergrond
BerichtGeplaatst: 15 sep 2017 08:11 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1071
Woonplaats: Opglabbeek - Belgie
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Wit waar geen licht op valt is zwart.

Verder van achtergrond plaatsen en meer licht op achtergrond.
Verder van achtergrond omdat je ander overstraling krijgt.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Graag een wittere achtergrond
BerichtGeplaatst: 15 sep 2017 08:23 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 46
Ik moet ze dus meer op het doek laten flitsen ipv op het model?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Graag een wittere achtergrond
BerichtGeplaatst: 15 sep 2017 08:34 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4511
Woonplaats: Earth
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Om het eenvoudig te houden:

- Je model tweemaal verder van de achtergrond plaatsen.

- Je licht op de achtergrond tweemaal sterken zetten.

Als je dit een volgende maal toepast, zal je er al niet meer ver naast zitten, de rest zal gewoon finetunen worden :D

Misschien gaan andere je veel meer technische uitleg geven, ik probeer het steeds zo eenvoudig mogelijk te houden :) (hierin volg ik Paly)

DD. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Graag een wittere achtergrond
BerichtGeplaatst: 15 sep 2017 08:38 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 46
Ok bedankt voor jullie reacties, Deze avond zal ik eens proberen en het resultaat posten.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Graag een wittere achtergrond
BerichtGeplaatst: 15 sep 2017 08:53 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1071
Woonplaats: Opglabbeek - Belgie
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Als je je achtergrond niet afzonderlijk gaat verlichten gaat die nooit wit zijn.
Omdat:
de afstand van je licht tot de achtergrond groter is dan de afstand tot je onderwerp.

Licht wat een dubbele afstand aflegt gaat maar 1/4 zo sterk zijn.

Ook daarom gaat het ook moeilijk zijn om je achtergrond egaal uit te lichten als je (ook een reden waarom je afstand moet hebben.)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Graag een wittere achtergrond
BerichtGeplaatst: 15 sep 2017 13:00 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Je hebt je model mooi uitgelicht!

Je belichtingsplaatje is mij niet duidelijk. Misschien dat belichtingsplaatje nog even toelichten.

Over een witte achtergrond:
  • Wat Paly hierboven typt is wel heel belangrijk: voor een witte achtergrond moet je jouw achtergrond afzonderlijk van je model belichten.
  • Om je achtergrond (bij een full body portret) egaal wit te krijgen, zul je deze (zeer waarschijnlijk) moeten uitlichten met meerdere (twee behoorlijke) lichtbronnen/flitsers.
  • De opmerking van Paly dat het moeilijk gaat worden om je achtergrond egaal uit te gaan lichten heeft alles te maken met afstand die je moet hebben (tussen model en achtergrond) en de flitsers die je gebruikt. De achtergrond-flitsers moeten namelijk in staat zijn om een groot vlak egaal uit te lichten zonder dat er teveel licht wordt "gemorst" op je model.
  • Als belichtingsrichtlijn voor de flitsers, kun je de tip van DD gebruiken: je model goed uitlichten en de flitsers op je achtergrond vervolgens 2x sterker zetten dan het licht op je model. Een meer technisch verhaal is te leveren, maar ook ik houd het graag eenvoudig. We houden hier bij Photodrome namelijk van eenvoudig. Als je er aan toe bent, dan zou ik zeker om die meer technische achtergrond vragen. Vooralsnog is die niet nodig en moet je met deze simpele richtlijnen dit ook voor elkaar kunnen krijgen.
  • Om overstraling te voorkomen van het achtergrond-flitslicht op je model, moet je jouw model verder van de achtergrond af plaatsen. Hanteer de richtlijn van DD hiervoor => plaats haar tweemaal verder van de achtergrond dan dat ze er op dit moment vanaf staat. Als je de ruimte hebt, dan is meer afstand tot de acahtergrond ook goed.
  • Om niet een enorm achtergronddoek nodig te hebben, heb je óók afstand voor je model nodig en helpt het als je met een redelijke telelens de foto kunt maken. Een telelens heeft namelijk een kleine beeldhoek, een groothoeklens heeft een grote beeldhoek.

Lukt een full body tegen een witte achtergrond niet (omdat je de ruimte niet hebt), dan kun je wellicht nog wel een half-body portret maken.

Heb je niet meer flitsers beschikbaar, dan ben ik bang dat je het egaal witte achtergrondje voorlopig maar uit je hoofd moet zetten, want dan wordt het een heel moeilijk verhaal. Als je een of meerdere flitsers die nu je model moet opofferen voor het uitlichten van de achtergrond, dan zul je dus een probleem hebben om je model zo mooi uitgelicht te krijgen.

Je zou dan om een meer technisch verhaal kunnen vragen, want dan wordt het je gelijk duidelijk waarom je meerdere lichten nodig hebt, meer afstand en een meer telelens.

Een niet-spierwitte achtergrond vind ik trouwens veel mooier.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Graag een wittere achtergrond
BerichtGeplaatst: 15 sep 2017 17:48 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Niet erg professioneel maar als je de flitsen echt heel ver van je achtergrond en model gaat zetten dan komt het wit van de achtergrond toch behoorlijk wit ook. Je moet dan wel je model juist dichter bij de achtergrond brengen. bv een halve meter. En de flitsen zet je op 4 meter weg of meer en op volle kracht. Diafragma zal wel meer open moeten dan of eventueel de ISO wat hoger zetten ook.

Verder volg ik wel met de andere tips. Die zijn ook juist. De juiste manier is om evenveel flitskracht apart op de achtergrond te plaatsen net zoals je apart op je model doet. Moet je bij voorkeur wel 3 of meer statieven hebben. En in dat geval moet je model idd wat weg van de achtergrond. 2 meter +/- is heel goed.

Wil je het wit witter dan wit dan moet je de achtergrond ongeveer 1 stop overbelichten. Niet veel meer want dan krijg je ander problemen zoals overstraling op je model.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Graag een wittere achtergrond
BerichtGeplaatst: 15 sep 2017 19:05 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1074
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Het meeste is al gezegd maar toevallig heb ik dit pas gedaan en inderdaad de achtergrond verlicht met 2 lampen. Alleen heb ik de lampen niet op mijn achtergrond laten schijnen maar aan de achterkant geplaatst zodat ze van achter op het doek schijnen.

Waar Ik vooral tegenaan liep was dat ik moest oppassen dat het allemaal niet te licht werd zodat de randen van het model niet meer scherp waren. Ik heb geen lichtmeter dus het was even puzzelen.

Op de hoogste stand later nog hetzelfde geprobeerd met 1 lamp erachter die via een reflectiescherm weerkaatste en dat ging ook redelijk. Wel heb ik ondanks de twee lampen in lr alsnog de achtergrond echt egaal gemaakt met de brush tool en dan op autodetectie en de witte tinten op plus 38.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 44 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed