Het is 28 apr 2024 15:10


►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur Studio met zwarte achtergrond (feedback aub)
 Studio met zwarte achtergrond (feedback aub)
BerichtGeplaatst: 28 nov 2017 12:50 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 426
Woonplaats: Mechelen (B)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
ik had laatst de vraag van een vriendin of ik een gezinsportret kon maken, liefst met een donkere achtergrond. Als concertfotograaf ligt studio/portret fotografie niet echt in mijn comfortzone, maar ik zag er wel een leer moment in voor me zelf. Met dit ook duidelijk te zeggen, regelde ik een namiddag studio bij een bevriende fotografe die mij op vlak van belichting en opstelling toch even op weg kon helpen.
Het portret moest dienen om in een grote oude kader van een schilderij te plaatsen (+/-1m op de langste zijde) Nu hebben ze laten weten dat ze geen van de foto's gaan gebruiken voor de kader want er is aan elke foto wel iets dat ze niet goed vinden. Dit is de meest spontane gezinsfoto die ik kon maken. Ik had toch wel wat problemen met het aansturen van het gezin. Hoe kan ik dit in de toekomst beter doen.
Fotografie



Natuurlijk moesten er ook enkele portretten van de kinderen afzonderlijk genomen worden. daarvoor ging ik te werk met maar 1 flits omdat ik dat meestal natuurlijker vind. ook hier de vraag hoe kan het beter?
Fotografie


Fotografie


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Studio met zwarte achtergrond (feedback aub)
BerichtGeplaatst: 28 nov 2017 14:06 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4511
Woonplaats: Earth
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Hum... een heel lastige opdracht die je hier aanvaart hebt...

Ik ga het alleen hebben over je groepsfoto :

Persoonlijk vind ik die absoluut niet slecht, technisch gezien is je achtergrond niet 100% perfect,
maar dat is ook niet gemakkelijk.

Waarom je opdrachtgever niet tevreden is, is voor mij te wijten aan het feit dat de mensen nu heel gewoon
zijn geworden aan een (telefoon) selfie of foto, die in eén klik en in eén seconde een " voor de doorsnee mens
de perfecte foto" maakt, dat ze er nu aan toe zijn dat ze een foto van een "echt fototoestel" niet meer "mooi" vinden.

Bovendien is 5 mensen tegelijk op de foto zetten echt niet gemakkelijk, het vraagt jaren lange oefening en ondervinding... en dan zal je nog steeds 1 of 2 van de 5 zich niet "mooi" vinden op de foto...heel triest is dit nu geworden in dit telefoon tijdperk ! :dk

Wel blijft (voorlopig) het feit dat je een telefoon foto niet in een grote van 1 meter goed kan printen...;

DD. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Studio met zwarte achtergrond (feedback aub)
BerichtGeplaatst: 28 nov 2017 15:14 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Foto 1: Ik ben eigenlijk wel beniewd wat ze niet goed vonden aan deze foto. Mij spreken de benen voorin het beeld me niet zo aan. Voor de rest niet veel op aan te merken. Ik had ze gewoon in de camera laten kijken, in plaats van naar elkaar, maar dat is een persoonlijke keuze. Over het aansturen: dat hebben we je niet zien doen, dus hoe je jezelf daarin kunt verbeteren, daar moet je bevriende fotografe je wellicht iets over kunnen zeggen. Ik ben het met je eens dat dit best wel lastig is. Had je van te voren een beeld in je hoofd wat je met deze familie neer wilde zetten?

Foto 2 en 3: het flitslicht had van mij wat feller mogen zijn. De beide foto's vind ik iets te donker. De flitser staat denk ik ook relatief laag, die had wat hoger mogen staan.

Zelf denk ik dat 1 lichtbron heel mooi kan zijn als deze lichtbron heel groot is en diffuus licht aflevert. Denk hierbij aan een groot raam waar mooi zacht diffuus licht door komt. Zelf zou ik 1 lichtbron en een reflectiescherm (of 2 lichtbronnen) hebben gebruikt, dit om te grote contrasten (zoals bij nr 3) te vermijden, maar dat is een kwestie van smaak. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Studio met zwarte achtergrond (feedback aub)
BerichtGeplaatst: 28 nov 2017 18:07 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49123
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De uitdrukkingen en connecties in de eerste foto vind ik prima.
De omzetting naar zwartwit is mooi en sfeervol.
Ook mij vielen de benen zo pontificaal in beeld meteen op als minpuntje.

Wat de andere foto's betreft volg ik Henry.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Studio met zwarte achtergrond (feedback aub)
BerichtGeplaatst: 28 nov 2017 22:32 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 19202
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Kan er ook geheel in volgen :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Studio met zwarte achtergrond (feedback aub)
BerichtGeplaatst: 29 nov 2017 10:53 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8510
Woonplaats: Utrecht
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Ik vind de eerste ook heel mooi. Alleen je keus voor zwart wit vind ik totaal niet passen bij het geheel. Wat een leuke vrolijke foto is maakt het door het zwart wit in combi met de gekozen kleding bijna een rouwkaart. Niet de mensen erop maar de kleur uitstraling als geheel. Grauw en donker. Ik zou deze als klant ook niet gekozen hebben... Helemaal als je weet waar de foto voor gaat dienen.
Als je deze in een oude grote lijst zou hangen zie je vooral op de voorgrond de lange benen van het meisje (en veel weggestopte handen van iedereen.) Niet elk gezin kan dit waarderen in de huiskamer. :D
Maar hoe jij ze verder hebt neergezet is erg leuk en spontaan. Petje af daarvoor!!

Bij de andere kan je zien dat je dit voor het eerst doet. Verkeerd gebruik van het licht. Je hebt toch een fotograaf die ervaring heeft en jou hielp? Waarom heeft hij je dan niet tijdens de shoot geholpen? Ik zou hem of haar vragen je wat meer uitleg te geven. Over hoe je met flitsers werkt, wat licht doet en wat je dus vooral niet moet doen en ook over modellen aansturen.
Je hebt ervaring dus dat komt wel goed. Als je eenmaal leert hoe je met studio licht kunt werken dan kun je daar je eigen stijl weer in kwijt en kun je precies doen wat jij wilt!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Studio met zwarte achtergrond (feedback aub)
BerichtGeplaatst: 29 nov 2017 11:01 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4624
Woonplaats: Harderwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb niets toe te voegen aan mijn voorgangers. Vind de groepsfoto helemaal niet slecht. Vooral de interacties is erg mooi. De zwart wit omzetting maakt het geheel idd wat somber.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Studio met zwarte achtergrond (feedback aub)
BerichtGeplaatst: 29 nov 2017 12:03 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 18040
Woonplaats: B-Limburg
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik weet niet veel van modelfotografie :proost


Laatst bijgewerkt door AJL op 29 nov 2017 14:50, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Studio met zwarte achtergrond (feedback aub)
BerichtGeplaatst: 29 nov 2017 13:56 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 426
Woonplaats: Mechelen (B)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Zwartwit was hun vraag, maar ik heb ze ook de kleurenversie bezorgd. Zij dachten dat zwartwit mooier zou uit komen in de goudkleurige kader. Ik had hen ook een sepia versie voorgesteld maar dat wouden ze zeker niet dus heb ik die ook niet afgewerkt.

De fotografe had me wel
op weg geholpen maar is tijdens de shoot er niet de hele tijd bij gebleven. Ik ga vrijdag met haar de foto's bespreken


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Studio met zwarte achtergrond (feedback aub)
BerichtGeplaatst: 29 nov 2017 14:12 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Henry schreef:
Foto 1: Ik ben eigenlijk wel beniewd wat ze niet goed vonden aan deze foto....


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Studio met zwarte achtergrond (feedback aub)
BerichtGeplaatst: 29 nov 2017 18:40 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1025
Woonplaats: Hank
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Groepsfoto voor een zwarte achtergrond: rete moeilijk !!
Het licht is veel minder toegefelijk dan bij een witte achtergrond. Als een iemand verkeerd kijkt kan hij/zij helemaal wegvallen. Dan ook nog eens domkere kleding gebruikt.
Techniek vind ik je foto dan ook errug okee. Veel meer is daar niet uit te halen.
Ik dank dat het niet hebben van de perfecte foto deels ontstaan ks omdat er altijd wel iemand niet perfect op staat. Bij deze foto vind ik bv de kijkrichtingen mooi verfrissend , maar van de andere kant oogt het ook weer geforceerd door de geknepen lippen ed. Soms kies ik de minder perfect belichte foto,s voor nabewerking, maar waarbij de sfeer helemaal te gek is. Blijft lastig


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Studio met zwarte achtergrond (feedback aub)
BerichtGeplaatst: 29 nov 2017 18:43 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 426
Woonplaats: Mechelen (B)
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Henry schreef:
Henry schreef:
Foto 1: Ik ben eigenlijk wel beniewd wat ze niet goed vonden aan deze foto....

Dat weet ik nog niet, ik heb ze nog niet echt gesproken, dus zeker heel de reeks samen bekeken


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 76 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed