Het is 18 apr 2024 22:13


►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur Portret Joyce
 Portret Joyce
BerichtGeplaatst: 20 jan 2018 10:15 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1074
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Fotografie
voor de kerst een softbox gekregen met een Grid en deze hier voor het eerst uitgeprobeerd. Omdat ik een setje nodig dacht te hebben van minstens 2000 watt ben ik ook aan het oefenen met feathering omdat 2000 watt er voor zorgt dat de aliens landen in mijn achtertuin iedere keer als ik flits.

Waar ik nog steeds tegenaan blijf lopen is dat mijn foto's er anders uit blijven komen te zien. Ik heb deze foto op een gekalibreerd scherm bewerkt. Daar vond ik hem mooi. Vervolgens op het scherm thuis bekeken, compleet andere foto, telefoon, weer compleet anders, hooglichten lijken teveel verlaagd zoals je (misschien) ziet. Scherm van mijn vrouw, weer anders, Televisie, ook anders. Deze heb ik zelfs laten uitprinten omdat ik wilde zien hoe close het bij een gekalibreerd scherm komt. En zelfs dat is er vele malen donkerder uitgekomen. (Saal digitaal adobergb1998, fine art katoen)Anderen lijken het verschil niet op te vallen maar ik erger me kapot. Ik bedoel ik voeg in de nabewerking niet voor niets 2% grijs toe om het vervolgens niet meer te zien. Hoop gelezen al hier over dit onderwerp maar wat ik ook doe, werkelijk overal is de foto anders.

Om een lang verhaal nog langer te maken ben ik best tevreden over de foto. Interessante achtergrond proberen te creëren zonder extra middelen te gebruiken. Minpuntje vind ik zelf dat de muur niet helemaal wit is. Ik heb een film colorgrading gedaan met de kleuren real en orange en achteraf had ik de muur iets minder mogen doen. In deze versie vind ik dat ik de hooglichten iets minder had moeten verlagen.
Zo op het scherm vind ik hem geslaagd. Na de A3 print te hebben gezien vind ik het op papier eerlijk gezegd een beetje saaie Comp. Ik zet deze zelfkritiek er bewust bij zodat ik weet of ik in de buurt zit met wat jullie vinden en er van kan leren.

Bedankt voor het kijken :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Portret Joyce
BerichtGeplaatst: 20 jan 2018 10:17 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9845
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mooi portret!
Op mijn scherm (niet gekalibreerd) komt hij een beetje grauw/grijs over.
Maar ik herken je struggles. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Portret Joyce
BerichtGeplaatst: 20 jan 2018 10:45 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1074
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dank voor je reactie. Grauw grijs is wel een beetje de bedoeling. Zo zag hij er inderdaad uit op het scherm dat ik gebruikte. Op telefoon vooral te gasatureerd, vooral de huid.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Portret Joyce
BerichtGeplaatst: 20 jan 2018 10:59 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49080
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Meestal is het verschil in donkerte een kwestie van kleurruimte en gamma.
De kleuromvang van printmedium is veel beperkter dan van de moderne beeldschermen.
Daarnaast dus ook letten op gammawaarde.
Dus als je iets wil vergelijken met je scherm moet je het beeld eerst omzetten naar de kleurruimte waar je mee gaat vergelijken. Of proofen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Portret Joyce
BerichtGeplaatst: 20 jan 2018 11:00 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6892
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Helaas zie ik ook de verschillen op de verschillende apparaten, ipad en iphone. Het is een struggle waar meer fotograferen mee worstelen. Het is ook afhankelijk van meerder zaken: soort scherm, helderheid, callibratie etc....

Ik vind het een prettige foto om naar te kijken, de achtergrond is wel wat dominant aanwezig. Een andere scherptediepte had wellicht mooier geweest. Model heeft prachtig ogen en een fijne glimlach. Ik zie, in het linkeroog voor ons als kijkers iets vreemds. Helemaal in haar linkeroog zit een rare lichtgevend puntje? Als je het eenmaal ziet, dan blijft je blik er naar gericht!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Portret Joyce
BerichtGeplaatst: 20 jan 2018 11:54 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 18040
Woonplaats: B-Limburg
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik begrijp niet dat je het beeld van een gekalibreerd scherm gaat vergelijken met het resultaat op een telefoon
Het resultaat op een telefoon = prullaria

Waar je afdrukt is ook een verschil
Is dat een "een drukkersmethode"......of is dat "een fotografische methode"
Als je met een gekalibreerd scherm werkt en met een "fotografische afdrukcentrale" dan is het resultaat 100% hetzelfde

Profotonet of "fotowillems" werken als goede "fotografische centrale"


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Portret Joyce
BerichtGeplaatst: 20 jan 2018 12:48 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik vind het wel een mooi portret.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Portret Joyce
BerichtGeplaatst: 20 jan 2018 14:18 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49080
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Profotonet gebruikt een variant van sRGB.
Heb het ze wel eens gevraagd.
Lever je een 16 bits TIF in in bijvoorbeeld Adobe RGB dan maken ze daar een 8 bits sRGB JPG van.
Die kun je dus dan ook maar het beste zelf zo aanleveren.
Hun printerprofiel kun je inderdaad downloaden. En daarmee proofen.
Ik zie dan geen of nauwelijks geen verschil met sRGB.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Portret Joyce
BerichtGeplaatst: 22 jan 2018 13:27 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1074
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Bedankt voor alle reacties.

En Frans ook bedankt voor de uitleg. Ik doe zelf nu een kalibratie via mijn videokaart die je redelijk de gamma laat aanpassen. Natuurlijk niet te vergelijken met een kalibratie maar momenteel mijn enige houvast. Ik bewerk in tiff 16 bit. En exporteer naar srgb voor web, of adobergb voor print. Bij saal moet ik dat ook aangeven zodat ze daar rekening mee kunnen houden.

Artenco, inderdaad het stukje op jet ook twijfelde ik om weg te halen maar vond het uiteindelijk niet storend. Had ik toch moeten doen heb je gelijk in. De achtergrond heb ik bewust wat scherper gehouden omdat ik mezelf wil dwingen interessante achtergronden te creeren in niet interessante omgevingen. Bennhet met je eens dat dat beter had gekunt in deze.

Ajl, ik open de foto met alles wat ik heb om het verschil te testen. Ben het met je eens dat een telefoon nit de beste optie is, maar niet met het feit dat het troep is. Sterker mijn telefoon heeft een 4k amoled scherm en is theorie eigenlijk beter dan mijn hd monitor. De kleuren op mijn telefoon zijn ook vaak rijker. Terwijl ik ook niet de goedkoopste monitor heb. Het is klein ja dat wel.

Bedankt weer voor het kijken en reageren. Kritieken neem ik altijd mee. Sorry voor d wat late reactie.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed