Het is 28 maart 2024 16:28

Ga naar pagina Vorige  1, 2

►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur "Dennis"
 "Dennis"
BerichtGeplaatst: 21 feb 2018 08:01 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 48979
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Geen fan van iets zijn is iets anders dan vinden dat je niet zonder kunt.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 "Dennis"
BerichtGeplaatst: 22 feb 2018 01:08 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Frans schreef:
Geen fan van iets zijn is iets anders dan vinden dat je niet zonder kunt.


Je hebt het over het al dan niet nuttig gebruik van een losse lichtmeter Frans?

Ik ben er sterk voorstander van en voor mij heeft het een zeer grote bijdrage aan het inzicht in de manier waarop ik werk, in de opbouw van mijn beeld. Dus wat mij betreft mag je gerust stellen dat ik bijna niet zonder kan.

Echter zijn er mensen die prachtig werk maken en niet houden van een losse lichtmeter. Daniel is hier wel de meest gekende van. Ook voor deze manier van werken alle respect.

Het bewijst dat je perfect zonder kan maar ook perfect met kan werken.

Echter is een losse lichtmeter meer dan een lichtmeter op de set. Je kan met het ding ook veel andere zaken doen zoals de performantie testen van lichtvormers. Dan krijg je in cijfers de feiten.
Mijn lichtmeter kan bv ook de densiteit meten van ND filters. En dan zou je zeggen "waar in godsnaam is dat nu voor nodig? De waarde staat er toch op?" Ja en nee. Blijkt dat veel ND filters bij nameten behoorlijk afwijken van de waarde die op de verpakking staat.

Je kan er ook EV metingen mee doen. Heel handig als je lichtbronnen wil mengen of als je situaties moet gaan inschatten bv bij het scouten van een nieuwe locatie. Je weet dan al direct hoe je instellingen gaan liggen.

Met mijn lichtmeter kan ik ook balansmetingen doen tussen aanwezig licht (natuurlijk of kunstmatig) gecombineerd met flitslicht. Dat laat je inschatten op voorhand welk beeld je zal bekomen. Bijsturen is dan nog steeds mogelijk wil je een andere uitkomst.

Dus een goede lichtmeter heeft echt wel zijn waarde en functie.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed