Heel bedankt voor je lange en complete reactie Henry
Ik heb die heel aandachtig en meermalen gelezen, en ga er proberen rekening mee te houden
Ik pluk er slechts het laatste stukje uit ( wat erboven staat negeer ik absoluut niet hoor Henry ),
maar ik wil effe terugkomen op dit:
Citaat:
Je bent niet bereid om mensen verder te helpen, het lijkt er op alsof je alleen je foto's hier komt showen.
Iemand met zoveel ervaring als jij, zou mensen met wat concrete tips verder kunnen helpen. Ik zie je dit niet doen (tenminste, je doet dit niet concreet). Je geeft eerder geen hulp of vage hulp, ook niet als mensen dit "hinten". Nu kun je wel zeggen dat je slecht bent in het uitleggen van zaken. Ik zou zeggen: probeer het gewoon en laat de anderen daar een mening over geven. Ik denk namelijk dat velen die hier met portretfotografie worstelen, veel aan wat tips van jou kunnen hebben.
Dat ik niet bereid ben iemand te helpen, ben ik niet volledig mee akkoord, al kan ik echt niet zoveel
over fotografie schrijven als jij

. Als ik je lees op dit forum lijkt je alles over ieder soort van fotografie te weten. Theorie en praktijk. Daar kan ik niet aan tillen, en daarom onthoud ik me dikwijls.
Nu een anecdote:
Twee, drie jaar geleden heb ik een tijdje (gratis) workshops gegeven aan fotografen, en na een tiental workshops ben ik er maar mee gestopt, omdat ik steeds als reactie kreeg: jij doet echt niet zoals we geleerd hebben op school, je gebruikt geen grijs kaart, je meet het licht niet, je zet een beauty dish achter het model, je gebruikt hard licht, je flitsers staan ver van de modellen, je mix flitsers en daglicht, je gebruikt leds en neon licht samen, een tilt-shift lens voor portret foto's, enz...
Soms kreeg ik ook de reactie van mensen die me zegden dat ze andere workshops gevolgd hadden, bij Canon, bij Nikon, bij andere fotografen, en ze kwamen tot de conclusie dat ik alles verkeerd deed, dat ik tussen kwam voor de MU, zelf haartooi deed, de modellen bijstuurde op een manier die ze verschillend vonden dan bij andere fotografen...
Maar goed, misschien communiceer ik dan op een manier die ze niet goed verstaan ? of breng ik de zaken verkeerd over ? Best mogelijk ook, that's life zou ik zeggen !...
DD.