Het is 18 apr 2024 10:14


►Maximaal 2 beoordelingstopics per dag. ► Maximaal 8 foto's per topic. ► Gewenste plaatsingsgrootte foto's is 900 pixels. ► Minimale plaatsingsgrootte foto's is 700 pixels.


Auteur - Avond tegenlicht, met Amandine...
 - Avond tegenlicht, met Amandine...
BerichtGeplaatst: 21 jul 2018 10:09 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4511
Woonplaats: Earth
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
*


Fotografie


.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 - Avond tegenlicht, met Amandine...
BerichtGeplaatst: 21 jul 2018 11:49 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 2588
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Mooi portret waarbij ik vooral naar de ogen word getrokken, waarvan de kleur mooi terug komt in de achtergrond!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 - Avond tegenlicht, met Amandine...
BerichtGeplaatst: 21 jul 2018 12:08 
Moderator
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 40657
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mooi scherp portret en erg netjes belicht. :up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 - Avond tegenlicht, met Amandine...
BerichtGeplaatst: 21 jul 2018 12:38 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24476
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Erg ingetogen voor jouw doen, maar technisch helemaal ok - optimaal gebruik van egale verlichting die het resultaat is van het (onderdrukte) tegenlicht


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 - Avond tegenlicht, met Amandine...
BerichtGeplaatst: 21 jul 2018 14:06 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 943
Woonplaats: Bussum
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mooi belicht en scherpte, topper!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 - Avond tegenlicht, met Amandine...
BerichtGeplaatst: 21 jul 2018 18:10 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9845
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Deze portretfoto's spreken mij meer aan dan je kunstmatige studiofoto's (wat jij overigens als de beste onder controle hebt, maar het is gewoon persoonsgebonden), een topper dit wat mij betreft! :up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 - Avond tegenlicht, met Amandine...
BerichtGeplaatst: 21 jul 2018 19:47 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4511
Woonplaats: Earth
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Iedereen heel bedankt voor de fijne reacties :upc

Wat Matthijs in zijn reactie uitdrukkelijk verwoord voel ik trouwens ook een heel klein beetje terug in de andere commentaren...

Dit zet mij tot nadenken aan,... en blijf met vragen zitten :dk

Ik zet de onderdelen van deze foto effen op een rij:

- Deze vrouw, reeds in de dertig, heeft niet de minste shoot ervaring.

- Ik heb met haar in deze setting 5 fotootjes genomen, geen licht gemeten, geen grijs kaart gebruikt, geen flitsers,
geen make-up artieste of andere zaken nodig gehad...

- Voor mij is dit eigenlijk het eenvoudigste portret fotografie mogelijk, ik zou het bijna kunnen met mijn ogen toe :D

- Ook in post-productie steekt bijna geen tijd in...

En daar staat nu tegenover, dat een (beauty) studio shoot, soms 6 tot 8 uur werk in beslag neemt,
de modellen dikwijls wel (jaren) shoot ervaring hebben, de make-up artiesten, kappers enz, soms wel tientallen jaren ervaring hebben.
En waar ik dan ook nog eens post-productie werk op heb...

Ik begrijp dat persoonlijke smaken ( Matthijs verwoord het) ook een rol spelen,
maar ik stel vast, dat tegenwoordig ( 5 of 10 jaar geleden was dit niet zo ) , een foto waar veel kunstzinnig werk
achter steekt, (dikwijls van een heel team) minder in de smaak valt...

( Noteer tussen haakjes, dat deze mensen mijn werk wel super vinden ;) )

Word iedereen nu te gewoon aan een gewoon soft en braaf " smart phone " portret ? Of zijn er andere redenen ?

Ben benieuwd naar jullie bevindingen hierover...

Bedankt op voorhand, Daniel ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 - Avond tegenlicht, met Amandine...
BerichtGeplaatst: 21 jul 2018 20:10 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9845
Woonplaats: Zeeland
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Daniel, je moet je van mij mening niet teveel aantrekken. Mijn kennis en ervaring op dit gebied is namelijk niet noemenswaardig en dát maakt misschien ook dat ik sneller voor de naturelle foto's kies.
Een "soft en braaf smart phone" portret zou ik dit niet willen noemen, in jouw ogen is dat wel zo maar voor mij als beginner niet.
Doe waar jij vrolijk van wordt, en wat jouw modellen van jouw verwachten en laat je niet leiden door een mening van een één of andere knulletje :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 - Avond tegenlicht, met Amandine...
BerichtGeplaatst: 21 jul 2018 20:39 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 42035
Woonplaats: Delft
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Eerst even zeggen dat dit weer een fraai portret is. :up


Verder over jou vraag. Men is wel gewend aan die smartphoneplaatjes en die zijn soms echt ook wel het bekijken waard. Maar ik denk dat je voor een topfoto nog steeds een goede camera en een goede fotograaf nodig heeft.

Ik weet, net als jij, dat fotografie smaakgebonden is. Alleen in portret heb je al meerdere varianten en dan nog de andere takken van fotografie.

Jou studiowerk ziet er altijd op en top verzorgd uit zowel de foto als de visagie. Is het mijn smaak nee maar ik kan het wel waarderen mede door dat ik weet hoeveel werk er in zit. De leken kijken daar geeneens naar.

Niet mijn smaak dus maar zoals deze foto hierboven is meer mijn ding. Gewoon mensen op een natuurlijke manier zo mooi mogelijk in beeld brengen en dan ook nog het liefst spontaan genomen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 - Avond tegenlicht, met Amandine...
BerichtGeplaatst: 22 jul 2018 09:55 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 3800
Woonplaats: Assen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Deze kijkt lekker neutraal weg. Jou commentaar vind ik begrijpelijk vanuit jou oogpunt. Er zijn mensen hier die de 100% opsmuk van jou mooi vinden, ik zie liever de 50% versies van je en dit is dan ook erg smaakvol.

Je hebt de gave om eigenlijk op elk onderdeel van dit soort fotografie fabuleus te werk te gaan. Houdt die gedachte vast en geniet. :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 - Avond tegenlicht, met Amandine...
BerichtGeplaatst: 22 jul 2018 12:31 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 106
Woonplaats: Antwerpen
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Inderdaad, heerlijk naturel portret.
Ik ben fan van dit soort fotografie.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 - Avond tegenlicht, met Amandine...
BerichtGeplaatst: 22 jul 2018 16:33 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 14055
Woonplaats: Harderwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Een mooie zuivere heldere eerlijke portretfoto van een mooie vrouw zonder opsmuk.

Ik ben een fan van jouw artistieke foto’s en die zijn van hoge kwaliteit. Jouw vakmanschap staat buiten kijf en laat mij en vele anderen ver achter je. De meeste fotografen schatten jouw werk, zeker weten, naar waarde goed in en zo niet dan is dat een gebrek aan inzicht.
Ik heb genoten van een expositie van Desiree Dolron, jou vast wel bekend en jullie werk valt in categorie Kunst. Zoals met veel kunstenaars komt de waardering soms wat later. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 - Avond tegenlicht, met Amandine...
BerichtGeplaatst: 22 jul 2018 18:41 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 47500
Woonplaats: Puurs
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik kan zowel van je kunstzinnige werken als van deze 'eenvoudige' portretten genieten.
In je kunstzinnige werken vind ik je creativiteit vaak bewonderenswaardig.
Maar zo'n 'simpel' portret (dat vind jij, dat geldt niet voor mij) is een mooie afwisseling :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 - Avond tegenlicht, met Amandine...
BerichtGeplaatst: 22 jul 2018 21:01 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24476
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik zou niet weten waarom de waardering voor een foto gebaseerd zou moeten zijn op de hoeveelheid werk die erin is gestoken. Respect daarvoor, maar uiteindelijk bepaalt het beeld zelf de impact op de kijker.

Wat betreft je vraag, die twee vormen van fotografie zijn onvergelijkbare zaken, wat mij betreft. Je beauty shots zijn een vorm van body art. Per definitie dus een planmatige aangelegenheid (zoals je aangeeft, soms 6 tot 8 uur). Het portret in dit topic laat niets van dat alles zien maar toont een persoon. Een spontaan portret waarin de beschouwer een glimp ziet van een jonge zelfbewuste vrouw. Hoewel je zelf al meermalen hebt aangegeven dat de modellen in je beauty shots zich mede zo volledig blootgeven vanuit een basis van zelfvertrouwen blijven ze toch vooral de drager van een concept, we zien niet een persoon maar een kunstwerk.

Dit alles gezegd hebbende: mits goed gedaan (en dat heb je) kan ik beide vormen waarderen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 - Avond tegenlicht, met Amandine...
BerichtGeplaatst: 22 jul 2018 21:38 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1025
Woonplaats: Hank
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Ik denk dat veel een kwestie van smaak is. Studiowerk en dit genre. Overignes is het nig niet zo makkelijk als jij het beschrijft, geen flits geen post prossession etc. De foto is perfect in balans qua licht. Dat kan alleen op het juiste moment van de dag of bij bewolkt weer. Er zullen mensen zijn die dus best moeite hebben dit zo te doen. natuurlijk licht is grillig, studiolicht dan weer niet


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 - Avond tegenlicht, met Amandine...
BerichtGeplaatst: 22 jul 2018 22:58 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1356
Woonplaats: Gent
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik heb veel respect voor jou werk en ik kan mij voorstellen dat er veel werk inkruipt. Maar het is ook niet altijd mijn smaak. Deze foto grijpt mij gewoon, haar ogen!!! Heel mooi vastgelegd! De puurheid van een mens raakt mij altijd. Daarom spreekt het mij ook altijd aan om mensen zo naturel mogelijk vast te leggen.

Maar er gaat zoveel om smaak.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 - Avond tegenlicht, met Amandine...
BerichtGeplaatst: 23 jul 2018 09:39 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 10409
Woonplaats: Wijdenes
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Totaal niet mijn discipline. Toch heb ik heel veel bewondering voor je altijd mooie platen. Wat je smaak ook mag zijn: voor mijn idee stralen ze een hoge mate van professionaliteit en vaak creativiteit uit. Misschien niet altijd gezegd maar petje af voor je werk. Gr. Harry


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 - Avond tegenlicht, met Amandine...
BerichtGeplaatst: 23 jul 2018 10:47 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4511
Woonplaats: Earth
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Eerst en vooral wil ik iedereen die hier gereageerd heeft, heel hartelijk bedanken :upc

Het geeft me echt een beter inzicht op jullie smaken, maar ook en vooral hoe mijn werk bekeken word :)

De laatste jaren is het aantal (goede en creatieve) portret fotografen fel naar beneden gevallen,( vind ik persoonlijk)
het aantal prutsers en "would be" fotografen is daarentegen wel gestegen.

Ik spreek hier niet specifiek over deze site, maar meer Europa, of zelfs wereld wijd ...

Ik heb gans mijn leven (voor mijn plezier) foto's genomen, alles stijlen, en sinds nu ongeveer 12 jaar,
vooral met modellen. (ook juist voor het plezier)

En ik blijf het boeiend vinden, juist omdat het met mensen samenwerken is,
ik heb er enorm mee bijgeleerd, ieder model, iedere make-up artieste, iedere kapper, ieder stylist
is anders, heeft andere ideeën, andere zaken te vertellen, andere levens ervaringen... enz.

De nationaliteit van de modellen speelt ook een grote rol...

Aangaande het licht, daar raad ik steeds aan de beginnelingen om het licht te meten,
maar eens je dit onder de knie hebt, (gewoonlijk na een jaartje) gewoon het licht "leren zien" met je eigen ogen.

Een foto zoals hierboven in volledig tegenlicht neem je natuurlijk met een lage zon, dit lukt s'morgen gedurende een 3 tal uren, en s'avonds voordat de zon verdwijnt, ook een 3 tal uren.

Maar ik zeg steeds dat je ook moet oefenen om goede portret foto's te maken op het middag uur in de volle zomer, volle hevige zon, moeilijker natuurlijk, maar absoluut doenbaar, ik spreek uit ervaring.

Als je ergens staat met "moeilijk licht" is het soms gewoon een beetje opschuiven om een betere licht situatie te bekomen.

Een goede aansturing van het model is natuurlijk ook zeer belangrijk, iets dat je niet op enkele shoots aangeleerd krijgt, ... het vraagt veel tijd, mensen kennis, lichaam kennis en psychologie...

Buiten met daglicht beschik je over honderden camera instellingen, in de studio ook, maar daar heb je ook nog eens honderden licht instellingen tot je beschikking....

Thank's and have a nice day ! :)

DD. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 42 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed