Hoi henry Bedankt voor je aanvulling, maar bij sommige opmerkingen snap ik echt niet wat je bedoelt. En ben ik dus niet met je eens
Henry schreef:
Even wat extra info over de Oostvaardersplassen. Volgens mij wonen er ook nog wel meer mensen op dit forum daar in de buurt (of zijn er wellicht zelf al eens geweest), dus die kunnen ook waardevolle informatie verstrekken.
Inderdaad fijn voor de mensen die er nooit zijn geweest.
Henry schreef:
De Oostvaardersplassen is zo'n 5.600 hectare groot. Ik vind het persoonlijk een slecht toegankelijk natuurgebied. Dit kan ook niet anders, want als het supergoed toegankelijk zou zijn, zouden er niet zoveel wilde dieren kunnen leven.
Het uitgestrekte, moerasachtige landschap van de Oostvaardersplassen is uniek. Want echt ongerepte gebieden waar de natuur onbelemmerd haar eigen gang mag gaan, kom je niet vaak meer tegen, zeker niet in Nederland.
Het grootste deel van de Oostvaardersplassen bestaat uit water en moeras en kan dus niet door mensen betreden worden. Maar vanaf de wandel- en fietspaden en vanaf de uitkijkpunten en observatiehutten kan iedereen dit unieke gebied beleven.
Het ene is natuurlijk afhankelijk van het andere. Doordat er veel water is kun je veel plekken niet in, maar door het vele water is het gebied ook ontstaan. Namelijk omdat ze het niet droog kregen hebben ze zich eerst druk gemaakt om de 2 steden Lelystad en Almere, met als idee dat het gebied wel zo worden gedroogd als ze daar landbouwgrond nodig hadden, maar toen kwam de industriele revolutie, en was die grond niet meer nodig. Toen ze het wel konden gebruiken was er een heel natuurgebied ontstaan.
Ga je daar allemaal paden door heen leggen, moeten dat dijken worden, met als gevolg dat het natuur idee er wel af gaat. en het een park wordt. Zoals in een aantal begaanbare gebieden nu al het geval lijkt. Doordat het niet begaanbaar is zit daar dan ook al jaren een koppel zeearenden. En heeft daar ook een tijdje een witruggier gezeten (als ik de naam nog goed weet)
Henry schreef:
Als het vriest, is het gebied wel goed toegankelijk voor schaatsers, dus als je een goede schaatser bent en je neemt je camera mee, dan kom je op plaatsen waar je als het niet meer vriest niet kan komen.
Hier wordt ik een beetje boos van. Er is heel veel protest tegen het schaatsen op de oostvaarders plassen, omdat de roerdomp daar nu veel zit, even als de waterral, watersnip, en andere riet vogels. Dat schaatsen in zo'n waardevol gebied is belachelijk, als er eens cijfers zouden komen van hoeveel dieren er zijn verjaagd, gestorven en niet meer terug komen door dat geschaats... dan zou er eindelijk eens actie worden ondernomen.
Henry schreef:
Er zijn enkele vaste wandelroutes waarmee je "de Oostvaardersplassen" in kan, maar daar zul je nauwelijks iets van groot wild aantreffen, natuurlijk kom je daar wel vogels tegen. Ook tref je op deze wandelroutes uitkijkposten / schuilhutten van waaruit je van alles en nog wat kunt aantreffen (vogels, herten, runderen, paarden, .... eigenlijk alles wat maar voorbij wil lopen of vliegen). Neem wel een behoorlijke lens mee, want anders zul je in de nabewerking stevig moeten croppen.
Euhm waar heb jij het over? ik heb reeen op enkele meters afstand gehad, daarbij moest ik mijn telefoon camera uitzoomen! Ik heb een vos op 3 meter van mijn auto gehad. Misschien moet je de verre kijker voor je ogen weghalen en voor je kijken.

Het stikt in de OVP van het wild, en je ziet het overal. Precies achter het informatie centrum heb ik zeker al 10 reeen gezien op max 10 meter afstand. Er zit zelf 1 vrouw die gewoon blijft zitten.
De meeste dieren zie ik pal achter de hutten, zelf eens 1 keer pal voor de hut.
Tele lenzen, het ging geloof ik over natuur fotografie, en dan specifiek vogel fotografie. Dan heb je toch altijd een tele lens nodig??
Henry schreef:
Een rondje Oostvaardersplassen schat ik al snel op een kilometertje of 60, dus dat loop je niet zomaar.... Tijdens dit rondje zijn er enkele plekken waar je een mooi overzicht hebt op een klein deel van de OVP. Het beschikken over een auto is dan wel verrekte handig, al is het maar om de verschillende wandelroutes en uitkijkposten eenvoudiger te kunnen bereiken. Monteer ook op die uitijkplateau's weer die mooie grote (super)telelens van je voor een mooi resultaat. Sterker nog... ik zou hem er die dag niet vanaf halen...

Ik was ook niet van plan een heel rondje te maken, maar je kunt redelijk makkelijk de hotspots doen. Idd is een auto toch wel handig, anders is daar komen al een hele opgave. Maar ik vertrouw er op dat wanneer we met een groepje zijn er genoeg auto's zijn voor iedereen. En jah die telelenzen zijn wel erg handig jah!
Henry schreef:
In de winter zitten diverse mannetjesherten in de bosjes aan de rand van de Oostvaardersplassen aan de kant van Lelystad. Ook zijn er aan die kant bepaalde plekken waar je volop ganzen en Konikpaarden kunt zien. De herten zijn met name erg schuw en zullen bij toenadering al snel de bosjes inschieten (en elk lid van Photodrome weet dan dat een op dat moment genomen foto wel eens een achtergrond kan hebben wat te druk/onrustig kan zijn...)
Er zitten er dus wel meer, maar idd daar waar jij beschrijft ook. Het leuke van met een groep gaan is dat nu juist daar wat van kan leren.
Henry schreef:
Het is nu niet zichtbaar op de site, maar er zijn er ook bolderkar-excursies. Wellicht ook leuk of zelfs leuker. Je moet wel de info opvragen wanneer deze gedaan kunnen worden. Met zo'n excursie kom je veel dichter bij het grote wild.
Jah die wil ik ook graag doen net als de jeep safari, nadeel is alleen dat er maar weinig zijn, en dat ze heel snel vol zitten. Dit kun je als groep gewoon afspreken. Als we een groepje hebben die mee wilt kunnen we ook daar nog naar kijken.
Henry schreef:
Een alternatief voor de Oostvaardersplassen is het Natuurpark Lelystad. Ook in de buurt van Lelystad, waar "wilde beesten" binnen een redelijk groot gebied vrij rondlopen, maar waarbij het gebied welk goed toegankelijk is en waar je mooie dierenfoto's kunt maken. Przewalskipaarden, wilde zwijnen, ooievaars, Pater Davidherten en visotters vormen slechts een greep uit de bonte dierenverzameling. In de lente heb je een grote kans dat je mooie plaatjes kunt schieten van bijvoorbeeld kleine wilde zwijntjes. Het park is toegankelijk van zonsopgang tot zonsondergang. Het bezoekerscentrum in de zomer open tot 17.00 uur, in de winter tot 16.00 uur. Prijzen voor volwassenen € 0,00 en het parkeren van je auto kost je € 2,50.
Een heel leuk park! Maar geen alternatief. Om dezelfde reden dat Burgers zoo geen alternatief is voor je wereld reis! Het is een park waar dieren achter tralies zitten, dat heeft weinig tot niets met natuurfotografie te maken. Maar idd een heel leuk park, waar je beslist eens heen zou moeten.
Henry schreef:
De foto van de ijsvogel is als je weet waar hij woont goed te maken. (Er zitten inderdaad ijsvogels in de buurt van Lelystad, maar ik weet niet waar. Ik heb wel eens foto's gezien van mensen die deze beestjes daar hebben gefotografeerd). Hem die dag proberen te vinden is denk ik onbegonnen werk. Je zult bij mensen die dit beestje weten te vinden naar de juiste locatie moeten vragen (en hopen dat ze je de plek willen vertellen).
Ik was van plan mee te gaan. Ik weet in de OVP 3 vaste plekken waar hij regelmatig te zien is. 1 plek daar heb ik hem tot nu pas 1 keer niet gezien. Maar toen kwam ik ergens anders voor en had ik weinig tijd. Overigens wel een paar sperwers en een slang gezien. Op die plek kun je redelijk met 200mm uit de voeten. Al is mei niet de beste tijd voor de ijsvogel.
Ik vind dat je een erg negatief beeld schetst van een 1 van de natuur gebieden waar je in een redelijk korte tijd juist zoveel kan zien! Ik was daar laatst in de vakantie dus veel kinderen. Waarop ik toch een aantal nieuwe soorten op mijn lijstje heb kunnen bijschrijven. Zoals de zeearend (nu heel duidelijk) 2x de roerdomp, 1 waterral de baardmannen. Ik ben daar toen anderhalf uur geweest.
Ook heb ik in het park achtige ding achter het informatie centrum, een groep kinderen kunnen laten kennis maken met edelherten, reeen en vossen. Deze hebben ze allemaal op oog afstand gezien.
Je verhaal komt op mij negatief over, ik kom daar redelijk veel, en denk dat daar veel te zien is voor zowel de niet doorgewinterde natuur fotograaf als de wel doorgewinterde natuurfotograaf.