Het is 28 maart 2024 23:42

Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Auteur Oostvaarderplassen, aalscholver kolonie
 Oostvaarderplassen, aalscholver kolonie
BerichtGeplaatst: 07 jan 2010 23:31 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 3675
Woonplaats: Amersfoort
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Vanwege de weinige interesse ga ik het verder niet organiseren. Heb je zin in een middagje OVP met iemand die redelijk wat weet te vinden al daar, kun je me pm'en.

Hallo
Ik ben gek op de OVP en ik zag nu een mogelijkheid tot een tocht (link onderaan topic)met de boswachter naar de schollevaar. Ik vroeg mij af of wij hier op het forum een beetje een groep bij elkaar krijg met liefhebbers die graag mee willen!
Ik dacht dat we een afspraak kunnen maken vanaf 15 personen, dan zijn we 10 euro pp kwijt.

Even snel gedacht dacht ik dat we eerste deze tocht naar de schollevaar (alleen toegankelijk met boswachter) zouden kunnen doen, dan misschien een mee gebrachte lunch te nuttigen en dan voor de liefhebber nog even opzoek naar een goede ijsvogel spot, en evt in de schemering nog wat edelherten, vossen en reeen op de foto zetten. Het wordt een een vermoeiende maar hopelijk een dag die eindigd met een voldaan gevoel. Uiteraard kunnen je halverwege ook uit of instromen.

Een dag als deze is wel bedoeld voor de wat meer serieuse vogel fotograaf. Tijdens de wandelingen en tochten is luidruchtig kletsen niet gewenst.

http://www.staatsbosbeheer.nl/Activitei ... lonie.aspx

Ik wil nu eerst even kijken wie er mee willen doen. Kunnen we daarna naar een datum kijken. Het kan van april tot oktober. Ik denk dat april, mei de goede tijd is ivm de drukte van vogels in de lente.


Mee willen:

Niels
Carlijn (mijn vriendin)
Joop (mijn vader)


Laatst bijgewerkt door Niels op 10 jan 2010 23:50, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Share on FacebookShare on Twitter 
 Oostvaarderplassen, aalscholver kolonie
BerichtGeplaatst: 08 jan 2010 00:45 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Even wat extra info over de Oostvaardersplassen. Volgens mij wonen er ook nog wel meer mensen op dit forum daar in de buurt (of zijn er wellicht zelf al eens geweest), dus die kunnen ook waardevolle informatie verstrekken.

De Oostvaardersplassen is zo'n 5.600 hectare groot. Ik vind het persoonlijk een slecht toegankelijk natuurgebied. Dit kan ook niet anders, want als het supergoed toegankelijk zou zijn, zouden er niet zoveel wilde dieren kunnen leven.

Het uitgestrekte, moerasachtige landschap van de Oostvaardersplassen is uniek. Want echt ongerepte gebieden waar de natuur onbelemmerd haar eigen gang mag gaan, kom je niet vaak meer tegen, zeker niet in Nederland.

Het grootste deel van de Oostvaardersplassen bestaat uit water en moeras en kan dus niet door mensen betreden worden. Maar vanaf de wandel- en fietspaden en vanaf de uitkijkpunten en observatiehutten kan iedereen dit unieke gebied beleven. Als het vriest, is het gebied wel goed toegankelijk voor schaatsers, dus als je een goede schaatser bent en je neemt je camera mee, dan kom je op plaatsen waar je als het niet meer vriest niet kan komen.

Slechts enkele personen hebben vrij toegang tot het gehele park (boswachter en beheerders dus...).

Er zijn enkele vaste wandelroutes waarmee je "de Oostvaardersplassen" in kan, maar daar zul je nauwelijks iets van groot wild aantreffen, natuurlijk kom je daar wel vogels tegen. Ook tref je op deze wandelroutes uitkijkposten / schuilhutten van waaruit je van alles en nog wat kunt aantreffen (vogels, herten, runderen, paarden, .... eigenlijk alles wat maar voorbij wil lopen of vliegen). Neem wel een behoorlijke lens mee, want anders zul je in de nabewerking stevig moeten croppen.

Een rondje Oostvaardersplassen schat ik al snel op een kilometertje of 60, dus dat loop je niet zomaar.... Tijdens dit rondje zijn er enkele plekken waar je een mooi overzicht hebt op een klein deel van de OVP. Het beschikken over een auto is dan wel verrekte handig, al is het maar om de verschillende wandelroutes en uitkijkposten eenvoudiger te kunnen bereiken. Monteer ook op die uitijkplateau's weer die mooie grote (super)telelens van je voor een mooi resultaat. Sterker nog... ik zou hem er die dag niet vanaf halen... ;)

In de winter zitten diverse mannetjesherten in de bosjes aan de rand van de Oostvaardersplassen aan de kant van Lelystad. Ook zijn er aan die kant bepaalde plekken waar je volop ganzen en Konikpaarden kunt zien. De herten zijn met name erg schuw en zullen bij toenadering al snel de bosjes inschieten (en elk lid van Photodrome weet dan dat een op dat moment genomen foto wel eens een achtergrond kan hebben wat te druk/onrustig kan zijn...)

Het is nu niet zichtbaar op de site, maar er zijn er ook bolderkar-excursies. Wellicht ook leuk of zelfs leuker. Je moet wel de info opvragen wanneer deze gedaan kunnen worden. Met zo'n excursie kom je veel dichter bij het grote wild.


Een alternatief voor de Oostvaardersplassen is het Natuurpark Lelystad. Ook in de buurt van Lelystad, waar "wilde beesten" binnen een redelijk groot gebied vrij rondlopen, maar waarbij het gebied welk goed toegankelijk is en waar je mooie dierenfoto's kunt maken. Przewalskipaarden, wilde zwijnen, ooievaars, Pater Davidherten en visotters vormen slechts een greep uit de bonte dierenverzameling. In de lente heb je een grote kans dat je mooie plaatjes kunt schieten van bijvoorbeeld kleine wilde zwijntjes. Het park is toegankelijk van zonsopgang tot zonsondergang. Het bezoekerscentrum in de zomer open tot 17.00 uur, in de winter tot 16.00 uur. Prijzen voor volwassenen € 0,00 en het parkeren van je auto kost je € 2,50.

De foto van de ijsvogel is als je weet waar hij woont goed te maken. (Er zitten inderdaad ijsvogels in de buurt van Lelystad, maar ik weet niet waar. Ik heb wel eens foto's gezien van mensen die deze beestjes daar hebben gefotografeerd). Hem die dag proberen te vinden is denk ik onbegonnen werk. Je zult bij mensen die dit beestje weten te vinden naar de juiste locatie moeten vragen (en hopen dat ze je de plek willen vertellen).


:)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
 
 Oostvaarderplassen, aalscholver kolonie
BerichtGeplaatst: 08 jan 2010 03:01 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 3675
Woonplaats: Amersfoort
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hoi henry Bedankt voor je aanvulling, maar bij sommige opmerkingen snap ik echt niet wat je bedoelt. En ben ik dus niet met je eens

Henry schreef:
Even wat extra info over de Oostvaardersplassen. Volgens mij wonen er ook nog wel meer mensen op dit forum daar in de buurt (of zijn er wellicht zelf al eens geweest), dus die kunnen ook waardevolle informatie verstrekken.


Inderdaad fijn voor de mensen die er nooit zijn geweest.

Henry schreef:
De Oostvaardersplassen is zo'n 5.600 hectare groot. Ik vind het persoonlijk een slecht toegankelijk natuurgebied. Dit kan ook niet anders, want als het supergoed toegankelijk zou zijn, zouden er niet zoveel wilde dieren kunnen leven.

Het uitgestrekte, moerasachtige landschap van de Oostvaardersplassen is uniek. Want echt ongerepte gebieden waar de natuur onbelemmerd haar eigen gang mag gaan, kom je niet vaak meer tegen, zeker niet in Nederland.

Het grootste deel van de Oostvaardersplassen bestaat uit water en moeras en kan dus niet door mensen betreden worden. Maar vanaf de wandel- en fietspaden en vanaf de uitkijkpunten en observatiehutten kan iedereen dit unieke gebied beleven.


Het ene is natuurlijk afhankelijk van het andere. Doordat er veel water is kun je veel plekken niet in, maar door het vele water is het gebied ook ontstaan. Namelijk omdat ze het niet droog kregen hebben ze zich eerst druk gemaakt om de 2 steden Lelystad en Almere, met als idee dat het gebied wel zo worden gedroogd als ze daar landbouwgrond nodig hadden, maar toen kwam de industriele revolutie, en was die grond niet meer nodig. Toen ze het wel konden gebruiken was er een heel natuurgebied ontstaan.
Ga je daar allemaal paden door heen leggen, moeten dat dijken worden, met als gevolg dat het natuur idee er wel af gaat. en het een park wordt. Zoals in een aantal begaanbare gebieden nu al het geval lijkt. Doordat het niet begaanbaar is zit daar dan ook al jaren een koppel zeearenden. En heeft daar ook een tijdje een witruggier gezeten (als ik de naam nog goed weet)

Henry schreef:
Als het vriest, is het gebied wel goed toegankelijk voor schaatsers, dus als je een goede schaatser bent en je neemt je camera mee, dan kom je op plaatsen waar je als het niet meer vriest niet kan komen.


Hier wordt ik een beetje boos van. Er is heel veel protest tegen het schaatsen op de oostvaarders plassen, omdat de roerdomp daar nu veel zit, even als de waterral, watersnip, en andere riet vogels. Dat schaatsen in zo'n waardevol gebied is belachelijk, als er eens cijfers zouden komen van hoeveel dieren er zijn verjaagd, gestorven en niet meer terug komen door dat geschaats... dan zou er eindelijk eens actie worden ondernomen.


Henry schreef:
Er zijn enkele vaste wandelroutes waarmee je "de Oostvaardersplassen" in kan, maar daar zul je nauwelijks iets van groot wild aantreffen, natuurlijk kom je daar wel vogels tegen. Ook tref je op deze wandelroutes uitkijkposten / schuilhutten van waaruit je van alles en nog wat kunt aantreffen (vogels, herten, runderen, paarden, .... eigenlijk alles wat maar voorbij wil lopen of vliegen). Neem wel een behoorlijke lens mee, want anders zul je in de nabewerking stevig moeten croppen.


Euhm waar heb jij het over? ik heb reeen op enkele meters afstand gehad, daarbij moest ik mijn telefoon camera uitzoomen! Ik heb een vos op 3 meter van mijn auto gehad. Misschien moet je de verre kijker voor je ogen weghalen en voor je kijken. :D Het stikt in de OVP van het wild, en je ziet het overal. Precies achter het informatie centrum heb ik zeker al 10 reeen gezien op max 10 meter afstand. Er zit zelf 1 vrouw die gewoon blijft zitten.
De meeste dieren zie ik pal achter de hutten, zelf eens 1 keer pal voor de hut.

Tele lenzen, het ging geloof ik over natuur fotografie, en dan specifiek vogel fotografie. Dan heb je toch altijd een tele lens nodig??

Henry schreef:
Een rondje Oostvaardersplassen schat ik al snel op een kilometertje of 60, dus dat loop je niet zomaar.... Tijdens dit rondje zijn er enkele plekken waar je een mooi overzicht hebt op een klein deel van de OVP. Het beschikken over een auto is dan wel verrekte handig, al is het maar om de verschillende wandelroutes en uitkijkposten eenvoudiger te kunnen bereiken. Monteer ook op die uitijkplateau's weer die mooie grote (super)telelens van je voor een mooi resultaat. Sterker nog... ik zou hem er die dag niet vanaf halen... ;)

Ik was ook niet van plan een heel rondje te maken, maar je kunt redelijk makkelijk de hotspots doen. Idd is een auto toch wel handig, anders is daar komen al een hele opgave. Maar ik vertrouw er op dat wanneer we met een groepje zijn er genoeg auto's zijn voor iedereen. En jah die telelenzen zijn wel erg handig jah!

Henry schreef:
In de winter zitten diverse mannetjesherten in de bosjes aan de rand van de Oostvaardersplassen aan de kant van Lelystad. Ook zijn er aan die kant bepaalde plekken waar je volop ganzen en Konikpaarden kunt zien. De herten zijn met name erg schuw en zullen bij toenadering al snel de bosjes inschieten (en elk lid van Photodrome weet dan dat een op dat moment genomen foto wel eens een achtergrond kan hebben wat te druk/onrustig kan zijn...)

Er zitten er dus wel meer, maar idd daar waar jij beschrijft ook. Het leuke van met een groep gaan is dat nu juist daar wat van kan leren.

Henry schreef:
Het is nu niet zichtbaar op de site, maar er zijn er ook bolderkar-excursies. Wellicht ook leuk of zelfs leuker. Je moet wel de info opvragen wanneer deze gedaan kunnen worden. Met zo'n excursie kom je veel dichter bij het grote wild.

Jah die wil ik ook graag doen net als de jeep safari, nadeel is alleen dat er maar weinig zijn, en dat ze heel snel vol zitten. Dit kun je als groep gewoon afspreken. Als we een groepje hebben die mee wilt kunnen we ook daar nog naar kijken.
Henry schreef:
Een alternatief voor de Oostvaardersplassen is het Natuurpark Lelystad. Ook in de buurt van Lelystad, waar "wilde beesten" binnen een redelijk groot gebied vrij rondlopen, maar waarbij het gebied welk goed toegankelijk is en waar je mooie dierenfoto's kunt maken. Przewalskipaarden, wilde zwijnen, ooievaars, Pater Davidherten en visotters vormen slechts een greep uit de bonte dierenverzameling. In de lente heb je een grote kans dat je mooie plaatjes kunt schieten van bijvoorbeeld kleine wilde zwijntjes. Het park is toegankelijk van zonsopgang tot zonsondergang. Het bezoekerscentrum in de zomer open tot 17.00 uur, in de winter tot 16.00 uur. Prijzen voor volwassenen € 0,00 en het parkeren van je auto kost je € 2,50.

Een heel leuk park! Maar geen alternatief. Om dezelfde reden dat Burgers zoo geen alternatief is voor je wereld reis! Het is een park waar dieren achter tralies zitten, dat heeft weinig tot niets met natuurfotografie te maken. Maar idd een heel leuk park, waar je beslist eens heen zou moeten.

Henry schreef:
De foto van de ijsvogel is als je weet waar hij woont goed te maken. (Er zitten inderdaad ijsvogels in de buurt van Lelystad, maar ik weet niet waar. Ik heb wel eens foto's gezien van mensen die deze beestjes daar hebben gefotografeerd). Hem die dag proberen te vinden is denk ik onbegonnen werk. Je zult bij mensen die dit beestje weten te vinden naar de juiste locatie moeten vragen (en hopen dat ze je de plek willen vertellen).

Ik was van plan mee te gaan. Ik weet in de OVP 3 vaste plekken waar hij regelmatig te zien is. 1 plek daar heb ik hem tot nu pas 1 keer niet gezien. Maar toen kwam ik ergens anders voor en had ik weinig tijd. Overigens wel een paar sperwers en een slang gezien. Op die plek kun je redelijk met 200mm uit de voeten. Al is mei niet de beste tijd voor de ijsvogel.

Ik vind dat je een erg negatief beeld schetst van een 1 van de natuur gebieden waar je in een redelijk korte tijd juist zoveel kan zien! Ik was daar laatst in de vakantie dus veel kinderen. Waarop ik toch een aantal nieuwe soorten op mijn lijstje heb kunnen bijschrijven. Zoals de zeearend (nu heel duidelijk) 2x de roerdomp, 1 waterral de baardmannen. Ik ben daar toen anderhalf uur geweest.

Ook heb ik in het park achtige ding achter het informatie centrum, een groep kinderen kunnen laten kennis maken met edelherten, reeen en vossen. Deze hebben ze allemaal op oog afstand gezien.

Je verhaal komt op mij negatief over, ik kom daar redelijk veel, en denk dat daar veel te zien is voor zowel de niet doorgewinterde natuur fotograaf als de wel doorgewinterde natuurfotograaf.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
 
 Oostvaarderplassen, aalscholver kolonie
BerichtGeplaatst: 08 jan 2010 08:49 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 3650
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
ik wil best nog een keer mee naar de OVP enkel niet voor de aalscholver.
ik zie ze zo vaak dat ik daar nu geen zin in heb.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
 
 Oostvaarderplassen, aalscholver kolonie
BerichtGeplaatst: 08 jan 2010 10:04 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40242
Woonplaats: Helmond
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
ben er wel ooit geweest met de vogelwerkgroep van het I.V.N. ik ging mee om natuurlijk ook foto's te maken met toen nog 70-300 telelens,het was een grote teleurstelling voor mij, het is een prachtig gebied en heerlijk en spannend om er rond te wandelen, op diverse plekken en hutten geweest.ook heel veel dieren gezien, dat was prachtig, maar foto's :S nee
dat is geen optie als je niet op zijn minst met een 4 of 500mm aankomt. en als je dan ook nog eens een paar honderd km. er voor moet rijden. :S
het is een heel leuk initiatief, :up als ik in de buurt woonde, zou ik best meegaan, maar niet meer met de intentie om mooie plaatjes te maken, dan ging ik wel mee om te genieten van dit prachtige stukje natuur in Nederland. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 
 Oostvaarderplassen, aalscholver kolonie
BerichtGeplaatst: 08 jan 2010 14:34 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 3675
Woonplaats: Amersfoort
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Vioto schreef:
ik wil best nog een keer mee naar de OVP enkel niet voor de aalscholver.
ik zie ze zo vaak dat ik daar nu geen zin in heb.


Het gaat om de grootste kolonie aalscholvers. en met een toch van in totaal 3 uur ga je zeker nog veel meer zien dan alleen aalscholvers. Ik ken de spot niet zo goed, maar ik verwacht daar nog wel meer dieren dan alleen aalscholvers. Denkend aan lepelaars, kluten zangvogels onderweg daar naar toe.

Tony schreef:
ben er wel ooit geweest met de vogelwerkgroep van het I.V.N. ik ging mee om natuurlijk ook foto's te maken met toen nog 70-300 telelens,het was een grote teleurstelling voor mij, het is een prachtig gebied en heerlijk en spannend om er rond te wandelen, op diverse plekken en hutten geweest.ook heel veel dieren gezien, dat was prachtig, maar foto's :S nee
dat is geen optie als je niet op zijn minst met een 4 of 500mm aankomt.


Tjah dat is natuurlijk altijd met vogel fotografie. Toch heb ik maar een 70-200 en schiet heel veel met de 1.4 converter in dat gebied.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
 
 Oostvaarderplassen, aalscholver kolonie
BerichtGeplaatst: 08 jan 2010 17:24 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 267
Woonplaats: Burgum
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Zet ons, Ruud en Nicole, er maar even onder voorbehoud bij.
Heb je al een precieze datum in gedachten in April/Mei?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
 
 Oostvaarderplassen, aalscholver kolonie
BerichtGeplaatst: 08 jan 2010 17:55 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 3675
Woonplaats: Amersfoort
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Nicole nee nog niet!
Dat kunnen we dan afspreken.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
 
 Oostvaarderplassen, aalscholver kolonie
BerichtGeplaatst: 08 jan 2010 19:59 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Nagtie schreef:
Je verhaal komt op mij negatief over, ik kom daar redelijk veel, en denk dat daar veel te zien is voor zowel de niet doorgewinterde natuur fotograaf als de wel doorgewinterde natuurfotograaf

Nagtie, het klopt dat ik niet razend enthousiast ben over de OVP. Wel als natuurgebied zelf, maar het "even een mooi beestje schieten" kan wel eens anders uitpakken. Als je er niet in gaat met een gids, kan het je nog wel eens lelijk tegenvallen (Ojee... daar verval ik bijna weer in de fout... ;) )
Natuurlijk zijn er zat dieren te zien, maar zoals Tony het al heeft aangegeven, neem gerust een 500mm mee (en als je ze hebt: convertors ook in de tas stoppen).

Ach, ik zou zeggen: verras me eens met een serietje mooie foto's. Ben nooit te beroerd om mijn ongelijk toe te geven. Als de dag gunstig is, kom ik zelfs misschien ook wel even kijken. Is immers bijna mijn achtertuin.... :D

Trouwens, ik vind het schitterend dat jij weer een uitstapje organiseert :upc
(Omdat dat ook wel eens gezegd mag worden, zal ik het maar gelijk even doen.)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
 
 Oostvaarderplassen, aalscholver kolonie
BerichtGeplaatst: 08 jan 2010 21:19 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 3675
Woonplaats: Amersfoort
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dat ik daar nog geen series heb gemaakt waar ik aplause voor krijg ligt aan mij niet aan de dieren.
De baardmannen van 2 weken terug was met 200mm in de OVP met een 300mm was het goed gelukt! (als je het kan)

Ik zal er geen gewoonte van maken naar andere sites te linken, maar kwam dit net tegen, ik gok dat dit wel een bewijs is dat je wild van dichtbij kan zien.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
 
 Oostvaarderplassen, aalscholver kolonie
BerichtGeplaatst: 08 jan 2010 23:53 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 310
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Wil ook even wat bijdragen aan dit topic......
Initiatief: :up
OVP is best mooi maar om met een groep langs te gaan om ff wat plaatjes te scoren is niet echt een goed plan (denk ik). Is meer rust en veel tijd voor nodig.
Heb zelf vrijwel altijd minimaal 400+ mm op de body, heb je heel vaak wel nodig (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk!). Uiteraard ook met minder mm wel wat te maken maar toch minder is mijn ervaring. Behalve bij de broedhopen (3 stuks) van de ringslang, daar is een 200mm al snel genoeg, zeker als ze in het paar seizoen zitten. Deze zijn ook makkelijk te vinden.
Volgens de boswachters aldaar is een bolderkar tochtje best leuk maar niet erg geschikt voor fotografen. Maak maar eens een babbel met die mannen. Zij vertellen je ook met alle plezier waar je goed een ijsvogel kunt spotten bijvoorbeeld.

Als je mazzel hebt kom je overigens heel dicht bij de dieren hoor, maar dat is meer uitzondering dan regel, daar moet je niet op rekenen. Heb zelf ook herten benaderd tot 5 meter, net als de paarden trouwens.

Groet,
Ed


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
 
 Oostvaarderplassen, aalscholver kolonie
BerichtGeplaatst: 09 jan 2010 00:15 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 3675
Woonplaats: Amersfoort
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Het blijft natuurlijk natuur fotografie. Daarvoor heb je tele lenzen nodig, of je nu op de veluwe bent of de OVP. En bij natuur weet je ook nooit wat je gaat zien.

Ik ben het met je eens dat met 15 mensen door het bos rennen niet de beste manier is. Maar voor deze activiteit moeten we zelf een groep bij elkaar regelen.. en van af 15 wordt dat natuurlijk wel leuk.

Maar het is gewoon even een animo check.. Als het niks wordt verzinnen we weer eens wat anders.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
 
 Oostvaarderplassen, aalscholver kolonie
BerichtGeplaatst: 09 jan 2010 00:19 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 310
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
zoals gezegd: initiatief: :up ,

oké, oké, :up :up

;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
 
 Oostvaarderplassen, aalscholver kolonie
BerichtGeplaatst: 10 jan 2010 16:02 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Wilde paarden steken Oostvaardersplassen over
Uitgegeven: 10 januari 2010
ALMERE - Een kudde van ongeveer honderd konikpaarden uit de Oostvaardersplassen is in de nacht van zaterdag op zondag het ijs overgestoken naar het Oostvaardersbos bij Almere.
© NU.nl/Gideon van der Meijden

Dat maakte Staatsbosbeheer zondag bekend. Onder het gewicht is een aantal wilde dieren door het ijs gezakt. Alle paarden kwamen op eigen kracht het water weer uit, maar één paard was zo verzwakt dat de boswachters hem moesten afschieten.

Door de sneeuw is het voor de dieren moeilijk te zien waar de grens ligt tussen vaste grond en bevroren water, aldus een woordvoerster van Staatsbosbeheer.
De paarden hebben waarschijnlijk het spoor van een groep edelherten over het ijs geprobeerd te volgen. Een edelhert is ongeveer 100 kilo lichter dan een paard en maakt dus een stuk makkelijker de oversteek.
© ANP



Ik was vanochtend bij de Oostvaardersplassen en heb daar de ontsnapte paarden gezien. Ze waren echter te ver weg om ze behoorlijk op de foto te zetten :S

Ik heb ook een aantal mannetjes herten gezien (in de bosjes naast de Knardijk), maar deze verscholen zich dus... Heb wel een foto gemaakt en zal deze later vandaag eens posten.
De volgels... een groot deel van de kolonie lijkt op vakantie te zijn naar warmere oorden. Een enkele roofvogel valt van buiten nog wel te spotten. Ik ben vandaag niet naar een van de vogelhutten gelopen. Ook nu weer voldoende natuurliefhebbers gezien met verrekijker.

Op de grote open vlakte waren de kuddes herten en paarden niet aanwezig (Praamwegviaduct naast De Lage Vaart).

Wel diverse roofvogels gezien (hoog in de bomen), maar deze niet vastgelegd.

:)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
 
 Oostvaarderplassen, aalscholver kolonie
BerichtGeplaatst: 10 jan 2010 16:14 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 267
Woonplaats: Burgum
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Nagtie schreef:
Dat ik daar nog geen series heb gemaakt waar ik aplause voor krijg ligt aan mij niet aan de dieren.
De baardmannen van 2 weken terug was met 200mm in de OVP met een 300mm was het goed gelukt! (als je het kan)

Ik zal er geen gewoonte van maken naar andere sites te linken, maar kwam dit net tegen, ik gok dat dit wel een bewijs is dat je wild van dichtbij kan zien.



Die link heeft mooie foto's maar dat zal je in de tijd dat je wilt gaan niet zien.
Alle dieren hebben in deze barre tijd nu zoveel honger of zijn zo verzwakt en daardoor kan je ze veel dichterbij benaderen.. dat is wel te zien aan de hoeveelheden foto's, op de verschillende fotoforums, van dieren die je normaal nooit zo dichtbij op de foto kan zetten zonder een goede zoomlens (500mm ofzo) :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
 
 Oostvaarderplassen, aalscholver kolonie
BerichtGeplaatst: 10 jan 2010 18:10 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 2237
Woonplaats: www.schendelbeke.be
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
heb dit topic even gelezen en waardeer je initiatief voor zon uitstap te willen organiseren
maar denk dat het op niets zal uitdraaien in de periode dat je dit wil doen, zeker niet met zoveel mensen
ik ben het dan ook eens met het betoog van nicole en zou er nog aan toevoegen vergeet je teleconverter ook niet en je schuiltent

veel succes

greets


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 
 Oostvaarderplassen, aalscholver kolonie
BerichtGeplaatst: 10 jan 2010 23:48 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 3675
Woonplaats: Amersfoort
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
korandoke schreef:
heb dit topic even gelezen en waardeer je initiatief voor zon uitstap te willen organiseren
maar denk dat het op niets zal uitdraaien in de periode dat je dit wil doen, zeker niet met zoveel mensen
ik ben het dan ook eens met het betoog van nicole en zou er nog aan toevoegen vergeet je teleconverter ook niet en je schuiltent

veel succes

greets


Weleens daar geweest? Zoals ik al schreef heb ik ook rond die periode een groep kinderen reeen, vossen, en verschillende bijzonder vogels laten zien, op kijk afstand. Dat waren er 10, maar wel kinderen. Voor de meeste mensen is een ree nog een bijzonderheid. Paar keer naar de OVP en dat is er bij mij nu wel af. Een vos, is leuk, maar niet heel bijzonder! Een edelhert dichtbij, een wolf, bruine beer, of syberische tijger dan wordt het eigenlijk weer spannend.

Maar goed gezien de weinig interesse, ik er verder niet meer mee leuren, mocht ik weer wat moois tegen komen, waarbij een 50mm voldoende is(wie denkt er nu aan natuurfotografie zonder goede telelens...) zal ik het hier wel weer posten!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
 
 Oostvaarderplassen, aalscholver kolonie
BerichtGeplaatst: 11 jan 2010 19:11 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 267
Woonplaats: Burgum
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Jammer dat er niet zoveel animo naar is.
Terwijl er wel meerdere foto forums met grote groepen op stap gaan...b.v. met het eosdigitaal forum gaan ze elk jaar naar de Biesbosch(ze gaan vaak in maart of september). Met een groep van zo'n 30 á 40 personen en dan is er ook genoeg wild/vogels te zien en te fotograferen en in zo'n groep heeft niet elk persoon een lens wat in de buurt komt van 400 of 500 mm maar over het algemeen komt iedereen wel thuis met mooie foto's.
Als je met een groep bent dan kan je lenzen onderling wisselen/lenen zodat iedereen een kans heeft. ;)

Dus ik snap al deze negatieve reacties niet :blink
Ik vind dat we juist blij moeten zijn dat er iemand eens iets organiseer :upc :up Jammer dat het dan zo de grond in wordt gestampt. :(


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
 
 Oostvaarderplassen, aalscholver kolonie
BerichtGeplaatst: 11 jan 2010 19:29 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 3675
Woonplaats: Amersfoort
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik vind het jammer dat er mensen negatief zijn over een gebied als de OVP ik heb daar heel veel dieren gezien op goede afstand. Ik denk zelf dus dat die negatieviteit meer aan de personen ligt dan aan de OVP. Maar goed dat is hun ervaring met het gebied. Dat kan, ik vind het jammer dat men niet net zo enthousiast is als ik. Maar het is niet anders. Ik wil daar dan niet iemand de schuld van geven..


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
 
 Oostvaarderplassen, aalscholver kolonie
BerichtGeplaatst: 11 jan 2010 22:28 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Nagtie schreef:
...Ik denk zelf dus dat die negatieviteit meer aan de personen ligt dan aan de OVP. Maar goed dat is hun ervaring met het gebied. Dat kan, ik vind het jammer dat men niet net zo enthousiast is als ik. Maar het is niet anders. Ik wil daar dan niet iemand de schuld van geven..

Nagtie, ik weet niet wie je hiermee bedoelt, maar nogmaals: Ik vind het fantastisch dat je dit organiseert. Wat dat betreft niets dan lof.

Wat ik al eerder schreef: Het klopt dat ik niet razend enthousiast ben over de OVP. Wel als natuurgebied zelf, maar het "even een mooi beestje schieten" kan wel eens anders uitpakken.
Verras me eens met een serietje mooie foto's. Ik ben nooit te beroerd om mijn ongelijk toe te geven. Als de dag gunstig is, kom ik zelfs misschien ook wel even kijken. De OVP is immers bijna mijn achtertuin....


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
 
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed