Het is 18 apr 2024 12:03



Auteur workshop strobisme Kunstfort Vijfhuizen (NH)
 workshop strobisme Kunstfort Vijfhuizen (NH)
BerichtGeplaatst: 28 mei 2011 12:06 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 254
Woonplaats: Haarlemmermeer
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Peter en Michel, zijn zeer succesvol met hun workshops fotografie en strobisme in belgie. Ik heb veel over deze workshops gelezen op belgium Digital. Verdomd lastig om daar een plekje te bemachtigen. Nu geven ze voor het eerst ook workshops in NL. Weeeee. Dit lijkt me zo leuk om te doen. Het zou ook een toffe gelegenheid zijn om Photodromers in het echt te ontmoeten...er een soort meeting van te maken. Strobisme is voor mij nog totaal onbekend terrein...ik zou daar meer mee moeten doen aangezien ik ook veel kinderportretten buiten maak, maar weet niet waar te beginnen.
op zaterdag 16-07-2011 is er een workshop (duurt de hele dag) voor beginners, op zondag 17-07-2011 is er een workshop voor de gevorderden.

Wie gaat er mee?

Workshops nu ook in NL: http://www.strobistworkshops.be/workshopsnl.htm

facebook: http://www.facebook.com/group.php?gid=147224436034


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Share on FacebookShare on Twitter 
 workshop strobisme Kunstfort Vijfhuizen (NH)
BerichtGeplaatst: 28 mei 2011 12:19 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 31598
Woonplaats: Schagen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Wervende tekst... ze hadden al een gratis banner op de voorpagina :dk


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 
 workshop strobisme Kunstfort Vijfhuizen (NH)
BerichtGeplaatst: 28 mei 2011 12:23 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 254
Woonplaats: Haarlemmermeer
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Er is hier door verschillende mensen wel eens kenbaar gemaakt dat ze zo'n workshop graag willen doen. Lijkt me leuk om met deze mensen af te spreken. Ik hoef niet te werven voor deze fotografen (peter en michel)
Ik heb de links opgestuurd zodat mensen zien waar het is en wat de kosten zijn. Als je je hier aan stoort, zoek ik op welke mensen interesse hadden en stuur dan wel een pm rond. Dit was even gemakkelijker.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 
 workshop strobisme Kunstfort Vijfhuizen (NH)
BerichtGeplaatst: 28 mei 2011 14:23 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb zeer recent een workshop Strobist-fotografie gevolgd (niet bij Peter en Michel, maar bij een collega fotograaf). Voor mij was dat een leuke ervaring omdat portretfotografie niet echt "mijn ding" is.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
 
 workshop strobisme Kunstfort Vijfhuizen (NH)
BerichtGeplaatst: 28 mei 2011 17:37 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 254
Woonplaats: Haarlemmermeer
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Henry schreef:
Ik heb zeer recent een workshop Strobist-fotografie gevolgd (niet bij Peter en Michel, maar bij een collega fotograaf). Voor mij was dat een leuke ervaring omdat portretfotografie niet echt "mijn ding" is.


Zou je nu zonder hulp ook zelf deze technieken kunnen gebruiken? Dat vind ik altijd nog de kunst!
Ik hoop echt dat ik tegen deze tijd wel mijn toestel terug heb....Canon doet er wel lang over :(


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 
 workshop strobisme Kunstfort Vijfhuizen (NH)
BerichtGeplaatst: 28 mei 2011 19:38 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik gebruikte mijn strobostensetje al in de automatische mode (Nikon...) :)
Met automatische mode bedoel ik dat het instellen van de flitsers vanaf de camera wordt gedaan en dat de lichtmeting ook automatisch geschiedt. Communicatie met de flitsers gebeurde via het infrarood signaal vanaf de camera.

Recent heb ik een radiotriggersetje gekocht, waarmee ik de spulletjes manueel moet instellen. Het triggersetje kan info voor het instellen van de flitserinstellingen niet doorgeven. Dit maakt het strobisten-fotografie toch een stuk lastiger.

Degene die de workshop gaf, had een triggersetje waarmee hij de instellingen vanaf zijn Canon dus centraal kon doen. Zo'n half-automatische mode is toch al een stuk makkelijker werken dan een volledig manueel mode. Met de goedkope triggers die ik heb, kan ik alleen in de volledig manueel mode werken (dus camera in M, flitsers met de hand instellen). Moet ik t.z.t. toch aan een duurder setje :(

Het leuke van de workshop is dat je met andere fotografen bezig bent (en niet alles zelf hoeft te bedenken / uit te vinden). Ook de lichtopstellingen en de materialen die anderen gebruiken waren leuk om te zien. Er was een model voor de workshop geregeld die wat meer ervaring had en ik moet zeggen dat dit wel zo fijn werken is. Ook met kleurengels gewerkt, waarmee je eenvoudig verrassende kleureffecten kon realiseren.

Al met al: een geslaagde workshop.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
 
 workshop strobisme Kunstfort Vijfhuizen (NH)
BerichtGeplaatst: 29 mei 2011 10:21 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 254
Woonplaats: Haarlemmermeer
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Dat wist ik dus ook niet :blush Dat er setjes zijn met auto-mode. Is het echt zo lastig om dit volledig manueel te doen? In de studio werken we toch hetzelfde?
Leuk weetje iig, bedankt Henry!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 
 workshop strobisme Kunstfort Vijfhuizen (NH)
BerichtGeplaatst: 29 mei 2011 11:59 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1834
Woonplaats: Drunen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Er zijn tegewoordig idd setjes die TTL info meesturen, waardoor het dus zelfs "vol" automatisch gaat ;)
(steeds meer fabrikanten komen hiermee , en de prijs is al aardig gedaalt hoor.)

Maar idd, zoals Moontjuh al aangeeft,.. we werken in de studio ook volledig manueel, dus waarom op locatie niet. Natuurlijk, TTL is makkelijker, maar als je manueel door hebt is het echt niet een onoverkomelijk iets.
+ bij manueel heb je zoals het woord al zegt volledige controle, wat je ook de mogelijkheid geeft af te wijken vd "standaard".
TTL zal altijd voor de juiste waarde gaan,.... ja, je kunt wat plussen en minnen op je flits licht maar de controle is beperkter dan wanneer je volledig manueel werkt.

Kijk voor de gein dit filmpje eens,... een beetje "strobist belichting instellen in een notendop :D"
http://www.youtube.com/watch?v=w0g63DggyzQ

Kortom TTL is idd makkelijker, maar zeker niet per definitie beter. Het limiteert mijn inziens toch wat vd mogelijkheden van deze soot van "rebelse" tak van fotografie


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 
 workshop strobisme Kunstfort Vijfhuizen (NH)
BerichtGeplaatst: 29 mei 2011 18:05 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Altijd leuk die filmpjes :upc


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
 
 workshop strobisme Kunstfort Vijfhuizen (NH)
BerichtGeplaatst: 30 mei 2011 00:40 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 3524
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Martinvh schreef:
Kortom TTL is idd makkelijker, maar zeker niet per definitie beter. Het limiteert mijn inziens toch wat vd mogelijkheden van deze soot van "rebelse" tak van fotografie
:yes

Het grootste probleem van manueel is dat je de hele tijd je instellingen bij de flitser zelf moet gaan wijzigen. Ben je op locatie en in je eentje, kan dat heel vervelend zijn, zeker als je flitsers niet echt makkelijk benaderbaar zijn (bijvoorbeeld omdat ze hoog op een statief staan en je zelf niet zo groot bent...). De PocketWizard AC3is hier een oplossing voor. Hiermee kun je de flitsers op afstand instellen in de Manuel-stand! Het is jammer dat een complete PocketWizard set zo duur is...


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 
 workshop strobisme Kunstfort Vijfhuizen (NH)
BerichtGeplaatst: 30 mei 2011 20:02 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Helemaal met Wolves eens. Het zal wel een kwestie van tijd zijn voordat deze functionaliteit ook in de Chinese triggersetjes zit. Gewoon eventjes geduld hebben en tot die tijd (voor mij dan) lekker experimenteren in de M-mode met het nodige heen en weer geloop :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
 
 workshop strobisme Kunstfort Vijfhuizen (NH)
BerichtGeplaatst: 30 mei 2011 21:51 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 254
Woonplaats: Haarlemmermeer
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
pocketwizards, TTL...arghhhhh :shock :rof

Jullie hebben geen strobistencursus meer nodig merk ik. Ik beheers studiofotografie redelijk goed...maar omdat je nu ook met bestaand licht werkt, is het een stukje lastiger. Zal ik eindelijk mijn lichtmeter uit de kast moeten halen! :D
Maar wie gaan er mee? Mendel? :P AJB? (Jij wilde toch ook graag...kunnen we samen kids doen :) )
Je kan er ook heeeeeerlijk eten (kunstfort is onderdeel stelling van amsterdam, prachtig)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 
 workshop strobisme Kunstfort Vijfhuizen (NH)
BerichtGeplaatst: 30 mei 2011 22:15 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 3524
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Strobistenfotografie kun je ook heel goed zonder lichtmeter doen (andere fotografie trouwens ook :P). Gewoon een testfoto maken.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 
 workshop strobisme Kunstfort Vijfhuizen (NH)
BerichtGeplaatst: 31 mei 2011 08:33 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 254
Woonplaats: Haarlemmermeer
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
net als in de studio dus...ik werk nooit met een lichtmeter :blush
Testfoto, eventueel bijstellen en gaan :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 
 workshop strobisme Kunstfort Vijfhuizen (NH)
BerichtGeplaatst: 31 mei 2011 14:03 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 3524
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Klopt helemaal! Enne... ik gebruik ook nooit een lichtmeter hoor. Dat ding ligt alleen maar stof te vangen in de kast. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 
 workshop strobisme Kunstfort Vijfhuizen (NH)
BerichtGeplaatst: 30 jun 2011 01:12 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 254
Woonplaats: Haarlemmermeer
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Helaas te weinig aanmeldingen(6). Dat wordt naar Belgie rijden, want ik wil die workshop strobisme voor gevorderderen heel graag doen.
Topic mag gesloten worden.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed