Het is 13 mei 2024 17:09



Auteur Strontrace 2012...
 Strontrace 2012...
BerichtGeplaatst: 17 okt 2012 17:18 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4840
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Zelf ben ik hier midden in opgegroeit, dus voor mij is het een jaarlijks terugkerend feestje. :D


Het weekend van 20 en 21 oktober staat dit jaar weer in het teken van de start van de Strontrace , het Beurtveer en de Visserijdagen. Hoewel de start daadwerkelijk plaatsvindt op de maandagochtend 22 oktober, zal de havenkom van Workum ook het weekend overlopen van bedrijvigheid. De vissers controleren hun visgerei, de strontschepen lopen hun tuigage en jaaglijnen nog eens na en de beurtvaarders verwelkomen honderden gasten aan boord.


Fotografie



Strontrace
Friese stront voor de Zuid-Hollandse Bollenstreek; strontschippers verzorgden tot ongeveer halverwege vorige eeuw dit stinkende transport, zeilend over de Zuiderzee en jagend en bomend door de Ringvaart. Geen ongevaarlijke onderneming met die gistende en half vloeibare lading, en je moest er een razend knappe schipper voor zijn.
Met de komst van kunstmest en vrachtvervoer over de weg verdween langzamerhand het strontvaren. Om de zeilschepen en de daarbij behorende vaardigheden voor het nageslacht te behouden, vindt sinds 1974 jaar elke herfst de Strontrace plaats. Van Workum naar Warmond en weer terug; wie d’r het eerste is! En zo is inmiddels een nieuwe generatie stalen schippers aangetreden, met kennis van schepen, zeilen, wind en water.


Fotografie


Verjongde stront
Omdat de Strontrace juist óók voor jongere generaties bedoeld is, staat de 39e editie van de strontrace in het teken van verjonging. Dit voorjaar en deze zomer trainden meerdere enthousiaste jongeren aan boord van een paar deelnemende strontschepen mee om ervaring op te doen. De Mattenschippersrace was een goede eerste krachtmeting. Zo wordt het stokje van de oude en ervaren generatie overgegeven aan de krachtige en geestdriftige jeugd. Toch zullen ze de klus samen moeten klaren!

Na de start op maandag, waarbij het publiek de strontschepen door ‘t Soal’ trekt, koerst de vloot –nu al 15 deelnemers in de Lichte en Zware klasse- met gedroogde mest voor de bollenstreek via Amsterdam richting Warmond. Na slechts één uur verplichtte rust in Warmond gooien de schepen de trossen weer los om met een lading bloembollen naar de finish in Workum te varen. En dat alles op pure zeil- en spierkracht.



Fotografie



Heel fotogeniek dus. Veel shantykoren, oude ambachten, kraampjes...
Een aanrader voor wie iets leuks wil doen komende week.
Maandag is de is de start van de strontrace.

Informatie:
http://www.strontraceworkum.nl/?categorie=Media&sub=Fotos
http://www.zeilvracht.nl/
http://www.grootsneek.nl/61901/strontrace-2012-in-het-teken-van-verjonging/


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Strontrace 2012...
BerichtGeplaatst: 17 okt 2012 17:24 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49222
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Een riekend geheel.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Strontrace 2012...
BerichtGeplaatst: 17 okt 2012 17:54 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4840
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Nu zijn t nette in zakken verpakte kunstmestkorrels volgens mij Frans.
Geurloos dus.... :DD


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Strontrace 2012...
BerichtGeplaatst: 18 okt 2012 01:03 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4552
Woonplaats: Den Hoorn zh
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
de foto's laan ons dus iets anders denken, dit betekend dus dat je ons goede beelden laat zien. :up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Strontrace 2012...
BerichtGeplaatst: 18 okt 2012 10:00 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8057
Woonplaats: Waddinxveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
He wat grappig zeg! Ooit wel van gehoord... Warmond is natuurlijk bij mij om de hoek. Zal eens kijken hoe mijn werkrooster is maandag, want misschien kan ik het verplichte uurtje rust in Warmond nog wel even meepakken ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Strontrace 2012...
BerichtGeplaatst: 18 okt 2012 10:40 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4840
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik heb natuurlijk geen enkel idee hoe het er vanaf die kant uit ziet... :DD


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed