Het is 28 maart 2024 10:37



Auteur RAW foto’s ‘automatisch’ bewerkt op mijn pc?
 RAW foto’s ‘automatisch’ bewerkt op mijn pc?
BerichtGeplaatst: 09 feb 2021 11:51 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 2
Goede morgen allemaal!
Ik ben nieuw hier en geen pro in fotografie (al zou ik dat wel graag willen zijn!). Ik schiet tegenwoordig mijn foto’s in RAW (.NEF), om ze later te kunnen bewerken. Nu loop ik tegen het volgende aan:
- als ik mijn foto open op mijn laptop ziet die er eerst vaak prima uit (afhankelijk foto), maar mijn foto wordt enkele seconden later ‘automatisch’ verder verbeterd en scherp gesteld. Ik vind dit in 100% van de gevallen een flinke verbetering van mijn foto en zeker donkerdere foto’s zien er echt stukken beter, lichter en scherper uit.
- als ik vervolgens de foto open in het bewerkingsprogramma dat ik nu gebruik (PhotoDirector for Acer) dan vervalt de foto weer in de onscherpere foto die de eerste paar seconden te zien is als ik een foto open op mijn laptop
- ik probeer de foto vervolgens weer te bewerken tot minimaal het niveau dat ik na die aantal seconden op mijn laptop zie, maar slaag daar bijna nooit in. Ik ben er nog niet zo goed in (en ik wil vaak alleen de foto wat croppen of iets meer kleur terug geven).
Weet iemand wat hier gebeurt? En hoe kan ik de ‘automatisch’ bijgewerkte versie als startpunt gebruiken om nog wat kleine zaken te fine-tunen?
Bedankt alvast!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 RAW foto’s ‘automatisch’ bewerkt op mijn pc?
BerichtGeplaatst: 09 feb 2021 12:43 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48976
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Citaat:
maar mijn foto wordt enkele seconden later ‘automatisch’ verder verbeterd en scherp gesteld. Ik vind dit in 100% van de gevallen een flinke verbetering van mijn foto en zeker donkerdere foto’s zien er echt stukken beter, lichter en scherper uit.


Welk programma zorgt voor die verbetering? Oftewel in welk programma bekijk je de foto? De Verkenner?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 RAW foto’s ‘automatisch’ bewerkt op mijn pc?
BerichtGeplaatst: 09 feb 2021 13:03 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 2
Ja klopt; het standaard foto programma op mijn Acer (Photo)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ab59 en 2 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed