@win schreef:
Hoe ga jij dan handmatig bepalen welke pixel welke kleur moet hebben? Ik volg je stelling en redenering niet helemaal. Heb je een duidelijk workflow (als het even kan met voorbeelden) van een goede verkleining + verscherping?
heb geen goed voorbeeld op dit moment. Zal er eentje maken en als ik hem heb dan zal ik hem ook meteen posten.
ik hoef zelf ook niks te bepalen. zie het zo:
je hebt een foto vergroot tot op pixel niveau, en je ziet dat er op een stukje van 1 inch lang 1 pixel hoog 15 blokjes staan. deze zijn bijvoorbeeld allemaal blauw. de inch er naast zijn allemaal rood. als je nu zou zeggen ik verdubbel mijn dpi dan druk je de pixels in elkaar. dus in plaats van alleen de blauwe heb je nu in die ene inch ook alle rode staan. dus in feite maak je de pixels kleiner. om even een makkelijk voorbeeld te geven doe ik het in centimeters:
op 1 cm staan bv 10 pixels deze pixels zijn dus 1 mm X 1mm
als ik nou vind dat er 20 pixels moeten zijn op dezelfde cm dan worden de pixels verkleind ipv 1X1mm worden ze 0.5X0.5 mm
is dat duidelijker? je verkleint dus je afbeelding en behoud de scherpte. omdat je geen verlies hebt in pixels of erger dat photoshop zelf zegt he deze pixel moet groen zijn...
(best moeilijk iets uitleggen wat je als vanzelf sprekend beschouwd, ik zou bijna zeggen het moet zo omdat het zo moet, maar ik doe me best)