Het is 20 mei 2025 23:03

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Auteur TUT: Foto's verkleinen en naverscherpen
 TUT: Foto's verkleinen en naverscherpen
BerichtGeplaatst: 13 jan 2010 14:45 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
bass1983 schreef:
Klein tipje van een prof photoshopper:
Als je je afbeelding verkleint doe dat dan alleen met het vinkje "nieuwe beeldpixels berekenen" uit. Anders gaat photoshop zelf dingen bedenken. Dit komt je foto niet te goede. Zie hier veel foto's waar dat mis is gegaan. door deze vink uit te zetten pers je als het waren alles in elkaar. dit levert een veel scherper beeld op.

En iets wat ik altijd doe is eerst de niveau's aan passen: ctrl L je krijgt dan een soort diagram met pieken en dalen. Vaak staat de linker schuif op een platte lijn. deze breng je naar de eerste verhoging die je tegen komt. Dan zal je nog een heleboel beeld tegen komen.

Ik weet niet van welke pro photoshopper je deze tip hebt, maar je kunt deze prima aan laten staan. Je moet alleen wel de juiste kiezen (kijk wel even naar verschillende opties).

Levels aanpassen heeft overigens niets met verscherpen of verkleinen te maken. :S

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 13 jan 2010 19:27 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Eens met opmerking van pdm_fotografie: bij mij verdwijnt dat dan ook!
En ook eens met opmerking van @win mbt de levels...

Maar de rest van de tip van bass1983 vind ik wel :up !!

Profiel op dit foto forum
BerichtGeplaatst: 13 jan 2010 21:53 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Hi,

Ctrl L / levels/ niveaus doe ik als eerste stap in Photoshop en verscherpen is de laatste stap. Houd bij levels de Alt toets eens ingedrukt, dan zie je wanneer je foto te licht/donker wordt. Voor mij een prettig hulpmiddel.

Misschien kan Bas1983 iets meer info geven over wat hij bedoelt met pixels berekenen? Als je nieuwe pixels berekenen uitzet, dan verklein je de afbeelding toch niet echt? Dan verhoog je toch alleen de resolutie en blijft je afbeelding zo groot als die was? Of snap ik er niets van?
Ik weet wel dat je een beeld beter niet kan vergroten in photoshop en dat verkleinen het beste kan in stapjes van 10%, maar jouw theorie ken ik nog niet...

Groetjes,
josé

BerichtGeplaatst: 14 jan 2010 13:33 
Lid

Het is ook helemaal niet de bedoeling dat je in pixels verkleint. Als je Photoshop zelf pixels laat berekenen gaat hij zelf bedenken waar er een pixel bij moet en welke kleur dat ding moet hebben. Een computer is een stom ding en kan niet zelf nadenken. Het is dus FOUT als je op die manier verkleint. Ik werk al jaren in de grafische branche en het eerste wat je leert bij het wijzigen van formaten is dat je dat doet door deze vink uit te zetten en de DPI (pixels per inch) te verhogen, minimaal 300 pixels per inch. Nogmaals dan perst photoshop de afbeelding in elkaar en komt er geen kunstmatig gegeneerde pixel bij. Geloof me nou maar je houdt een veel mooier en voller beeld over. Sla een gemiddeld roddelblaadje open en je ziet meteen waar het fout gaat. onscherpe wazige foto's.
En dat van de levels was een extraatje wat ik er maar even in gooide. Het is voor al leuk om te zien hoeveel beeld informatie er nog verstopt zit in digitale foto's.
Maar ik heb begrepen dat dat tegenwoordig veel al in de bewerking van RAW bestanden al word gedaan.

@jose

Als je het uitzet doet hij juist het tegen overgestelde van wat jij denkt.
Hij verkleind dan altijd het formaat van je afbeelding. Omdat hij het aantal pixels per regel aanpast. dus daar waar er normaal 72 per inch staan moet hij er ineens 300 plaatsen op die zelfde inch. Juist als je het aangevinkt laat staan gaat hij zonder het formaat te weizigen de dpi aan passen en dus zelf bedenken wat hij er tussen moet plakken. en zo als ik al zei een computer is een stom ding dat kan hij niet.

Laatst bijgewerkt door bass1983 op 14 jan 2010 13:39, in totaal 1 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 14 jan 2010 13:36 
Lid

pdm_fotografie schreef:
Ik ga dit ook eens proberen.

Wel een vraag over een action maken in PS.

De verhoudingen van verkleinen zijn afhankelijk of de foto in landschap of portretstand is.
Kun je dit ondervangen in 1 action of zal je voor beide een action moeten maken?

Alvast bedankt! :)

wil je eens uitleggen wat je precies bedoeld?
ik denk dat ik je wel kan helpen maar ik snap je vraag niet helemaal...

BerichtGeplaatst: 14 jan 2010 13:43 
Lid
Fotografie

bass1983 schreef:
Als je Photoshop zelf pixels laat berekenen gaat hij zelf bedenken waar er een pixel bij moet en welke kleur dat ding moet hebben. Een computer is een stom ding en kan niet zelf nadenken. Het is dus FOUT als je op die manier verkleint.

Hoe ga jij dan handmatig bepalen welke pixel welke kleur moet hebben? Ik volg je stelling en redenering niet helemaal. Heb je een duidelijk workflow (als het even kan met voorbeelden) van een goede verkleining + verscherping?

BerichtGeplaatst: 14 jan 2010 13:54 
Lid
Fotografie

bass1983 schreef:
pdm_fotografie schreef:
Ik ga dit ook eens proberen.

Wel een vraag over een action maken in PS.

De verhoudingen van verkleinen zijn afhankelijk of de foto in landschap of portretstand is.
Kun je dit ondervangen in 1 action of zal je voor beide een action moeten maken?

Alvast bedankt! :)

wil je eens uitleggen wat je precies bedoeld?
ik denk dat ik je wel kan helpen maar ik snap je vraag niet helemaal...

Natuurlijk:

Als ik zeg maar in een batch een hele map foto's wil verkleinen met de handeling die ik daarvoor heb gemaakt dan zitten daar zowel liggende als staande foto's in.
Mijn handeling maakt geen onderscheid tussen de 2 fotostanden en gaat dus bij een van de 2 standen mis. Hopelijk leg ik het een beetje helder uit :)

BerichtGeplaatst: 14 jan 2010 13:55 
Lid

@win schreef:
Hoe ga jij dan handmatig bepalen welke pixel welke kleur moet hebben? Ik volg je stelling en redenering niet helemaal. Heb je een duidelijk workflow (als het even kan met voorbeelden) van een goede verkleining + verscherping?

heb geen goed voorbeeld op dit moment. Zal er eentje maken en als ik hem heb dan zal ik hem ook meteen posten.
ik hoef zelf ook niks te bepalen. zie het zo:

je hebt een foto vergroot tot op pixel niveau, en je ziet dat er op een stukje van 1 inch lang 1 pixel hoog 15 blokjes staan. deze zijn bijvoorbeeld allemaal blauw. de inch er naast zijn allemaal rood. als je nu zou zeggen ik verdubbel mijn dpi dan druk je de pixels in elkaar. dus in plaats van alleen de blauwe heb je nu in die ene inch ook alle rode staan. dus in feite maak je de pixels kleiner. om even een makkelijk voorbeeld te geven doe ik het in centimeters:
op 1 cm staan bv 10 pixels deze pixels zijn dus 1 mm X 1mm
als ik nou vind dat er 20 pixels moeten zijn op dezelfde cm dan worden de pixels verkleind ipv 1X1mm worden ze 0.5X0.5 mm

is dat duidelijker? je verkleint dus je afbeelding en behoud de scherpte. omdat je geen verlies hebt in pixels of erger dat photoshop zelf zegt he deze pixel moet groen zijn...

(best moeilijk iets uitleggen wat je als vanzelf sprekend beschouwd, ik zou bijna zeggen het moet zo omdat het zo moet, maar ik doe me best)

BerichtGeplaatst: 14 jan 2010 13:56 
Lid
Fotografie

bass1983 schreef:
Het is ook helemaal niet de bedoeling dat je in pixels verkleint. Als je Photoshop zelf pixels laat berekenen gaat hij zelf bedenken waar er een pixel bij moet en welke kleur dat ding moet hebben. Een computer is een stom ding en kan niet zelf nadenken. Het is dus FOUT als je op die manier verkleint.

Maar hoe geef je dan aan dat de langst zijde bv 800 pixels moet zijn?
Of moet je dat uitrekenen aan de hand van de ppi?

BerichtGeplaatst: 14 jan 2010 14:01 
Lid

pdm_fotografie schreef:

Als ik zeg maar in een batch een hele map foto's wil verkleinen met de handeling die ik daarvoor heb gemaakt dan zitten daar zowel liggende als staande foto's in.
Mijn handeling maakt geen onderscheid tussen de 2 fotostanden en gaat dus bij een van de 2 standen mis. Hopelijk leg ik het een beetje helder uit :)

Als ik een batchfile maak (en dat zijn er nog al wat) dan doe ik dat dus zoals ik hier al opperde. Normaal gesproken is een onbewerkte afbeelding van uit je cam 72 dpi. deze verhoog ik naar 300 dpi zonder het vinkje. Hij verkleind dan automatisch. mits je je verhoudingen behouden aan hebt staan gewoon proportioneel. mocht je daarna het formaat nog wat aan willen passen kan je het vinkje weer aanzetten en handmatig (niet meer dan 20%) verkleinen vergroten. anders je dpi nog wat verder verhogen. je komt vanzelf in de buurt en hij geeft het ook aan in het venster.

BerichtGeplaatst: 14 jan 2010 14:07 
Lid
Fotografie

Ik ga dat eens proberen, thanks! :)

Als ik de ppi verhoog dan veranderen wel de cm'ers maar niet de pixels?

Laatst bijgewerkt door Peter op 14 jan 2010 16:05, in totaal 3 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 14 jan 2010 14:09 
Lid

maar bewerk jij dan zoveel foto's dat je een batch moet maken? ik doe dat pas vanaf 30 afbeeldingen. anders ben ik zelf net zo snel klaar... voordat je een batch helemaal naar zin hebt. ben je ook al even bezig.

BerichtGeplaatst: 14 jan 2010 14:13 
Lid
Fotografie

Ja soms wel :)

BerichtGeplaatst: 14 jan 2010 15:47 
Lid
Fotografie

@bass1983:

wat jij aangeeft gaat over het verhogen van het aantal DPI. Wat nu als je een digitaal bestand hebt van 5000x3000 pixels (oid) en deze wil je terugbrengen naar 800x500 (oid). Dan moet je toch gewoon het bestand verkleinen. In dat geval kan je toch het beste de door PS geoptimaliseerde manier van verkleinen gebruiken?

BerichtGeplaatst: 14 jan 2010 16:15 
Lid

@win schreef:
@bass1983:

wat jij aangeeft gaat over het verhogen van het aantal DPI. Wat nu als je een digitaal bestand hebt van 5000x3000 pixels (oid) en deze wil je terugbrengen naar 800x500 (oid). Dan moet je toch gewoon het bestand verkleinen. In dat geval kan je toch het beste de door PS geoptimaliseerde manier van verkleinen gebruiken?

Allereerst je hebt volkomen gelijk.

Maar wanneer doe je dat? toch alleen maar als je op internet post? je gaat niet een foto zo verkleinen om hem af te drukken. Dan ben je heel flink aan het inleveren op scherpte en kwaliteit van de foto.

Dus mijn excuus want ik had niet door de het puur een bewerking voor monitor weergave was. Dan zal je helaas wel moeten inleveren. Maar kan je hem niet groot hosten en dan hier de afmeting van de vertoning aanpassen in het forum? (ik heb nog geen foto's gepost want dan moet ik eerst eens kijken of ik wat fatsoenlijks uit de camera kan krijgen en dat is nog niet gelukt. (en ik heb een heel heel slecht gevoel voor fotografie).

BerichtGeplaatst: 14 jan 2010 16:19 
Lid
Fotografie

:) Daar gaat dit topic nu juist over...

Op het form staan vaak foto's die wel verkleind zijn (op welke manier dan ook), maar niet verscherpt. Mijn verhandeling gaat over de beste manier om te verkleinen en te verscherpen om een zo maximaal mogelijk scherpe (en kleine) afbeelding te krijgen.

Nou...dan is die verwarring ook weer uit de wereld :)

BerichtGeplaatst: 14 jan 2010 16:23 
Lid
Fotografie

Fewww :D

BerichtGeplaatst: 14 jan 2010 16:43 
Lid
Fotografie

De laatste stap mag wel naar 800 px zijn of ook niet deelbaar door 2 (799)?

BerichtGeplaatst: 14 jan 2010 17:06 
Lid
Fotografie

pdm_fotografie schreef:
Mijn handeling maakt geen onderscheid tussen de 2 fotostanden en gaat dus bij een van de 2 standen mis.

Weet iemand het goede antwoord?

BerichtGeplaatst: 14 jan 2010 23:43 
Lid
Fotografie

In plaats van de foto te verkleinen door Afbeelding->Afbeeldingsgrootte kan je kiezen voor Bestand->Automatisch->Afbeelding passend. Zet beide waarden op een gelijke grootte en de foto zal langs de langste zijde op die waarde worden verkleind. Snappie?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende