Je hebt gelijk Frans. Eingenlijk moet je de lagen eerst mergen en dan verder bewerken.
Voor mij is dit een eitje als ik het zelf doe, ik sta daar niet veel bij stil en kan direct een techniek toepassen, maar om daar een eenvoudige tutorial van te maken is ander koek. Daarom heb ik bewust enkele details weggelaten die eigenlijk niet veel bijdragen. Ik wou het echt eenvoudig houden met een hoge doeltreffendheid.
Eigenlijk is de foto ook nog vatbaar voor healing en frequency separation om die beschadigde huid te herstellen. Maar als ik zover ga dan wil niemand het nog eens proberen. Beter is dan dat ik eens twee eenvoudige tutorials schrijf over deze topics specifiek. Wat dan apart ingeoefend kan worden.
Het klopt dat veel stappen onderweg verder fijn te stellen zijn naar smaak en ook naar gelang de situatie. Ervaring is hier de sleutel. Zo adviseer ik de deafult instellingen te gebruiken voor Z/W omzetting maar het staat iedereen vrij daar aan te sleutelen. Doch moet je opletten daarmee ook. Want het omzetten naar z/w is eigenlijk een omzetting van kleuren naar helderheidswaarden en daar moet je voorzichtig mee zijn. De kleurinformatie wordt eigenlijk totaal weggenomen. (desondanks we via de tint er terug kleurtinten in zetten wat eigenlijk 2 bewerkingen zijn in 1 stap)
Hier is het doel de huidkeur terug te halen en met een gelijkaaridge intensiteit terug neer te zetten (in te vullen) bij het origineel. Als je daar teveel in gaat verschuiven kom je in de verder stappen in de problemen omdat de helderheidswaarden en contrasten uit het orgineel niet meer gaan overeenstemmen met die van de invulling. En dat zou wel eens behoorlijk kunnen tegenslaan.
Los van deze wil ik ook de tip geven dat deze techiek zeer goed werkt op newborns.
Newborns hebben soms een minder mooie huid door hoge doorbloeding (blauwe haarvaatjes in het gelaat) en afwijkende huidtinten (door 9 maand in water te leven)
En deze techniek zet dat mooi recht. De blauwtinten zet je via deze weg om in huidtinten. Vergeling van het weken zet je ook om in huidtinten.
De term doordrukken moet ik eens een alternatief voor zoeken. Daar heb je een punt.
Ik ben me bewust dat de vraag hier in de vragenrubriek staat. Ik bedoelde eigenlijk meer een soort studiehoekje bijmaken waar GEEN vragen gesteld kunnen worden maar waar eigenlijk tuturials gepubliceerd kunnen worden (eventueel na verfijning en goedkeuren van meerdere personen.) Zo krijg je een aantrekkingspool voor starters.
En ik zal eerlijk zijn, ik zou er ook gebruik van maken

Een mens kan nooit alles weten.
Naarg, ik hoop dat mijn bijdrage toch iemand kan helpen.