Ja dat klopt Frans.
Heb ook een zekere (beperkte) kennis van kleurtheorie en dat helpt heel veel. Ik heb een academische vorming genoten, ben vertrouwd met electronica, technologie, wetenschappen en informatica.
Dus ik heb daar een ander beeld over of plaats het anders.
Zo heeft niemand boodschap aan begrippen als fourier transformaties, kleurruimtes, matrixrekenen,...
Als je dat technologisch kan plaatsen zie je dat toch allemaal anders.
Om wat duiding te geven bij frequency separation zou eigenlijk ook een grondanalyse moeten gedaan worden.
Je kan amplitudes aanpassen op de lagen (met logisch gevolg) maar ook de frequenties (met een ander logisch gevolg) Of je kan ook je domein en bereik opdelen in meerdere segmenten (met ook weer een logisch gevolg).
En een goei vriend van me is kunstschilder waar ik ook veel van leer op kunstzinnig vlak, kleurgebruik,...
Bij het werken met PS helpt het ook als je enig inzicht hebt in de wiskundige algorithmes of er toch enig denkpatroon bij kan vormen. En dat bewonder ik wel aan u dat je ook de moeite doet om daar een dieper inzicht in te zoeken. Ben zelf ook zo

Ik zoek ook altijd tot ik iets echt tot de bodem snap.
Probleem is dat je het dan zelf wel verstaat maar het is een ander paar mouwen om het dan ook nog uit te leggen aan mensen zonder die achtergond.