Het is 28 maart 2024 14:43



Auteur Werk als fotobewerker?
 Werk als fotobewerker?
BerichtGeplaatst: 18 apr 2019 10:17 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 320
Woonplaats: Borculo
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik vind foto's bewerken veel leuker dan foto's maken. Nu vroeg ik me af, zou ik daar misschien meer mee kunnen doen? Ik zie echter weinig anderen losse fotobewerking aanbieden? Meestal is het samen mét fotografie of samen met een complete reclamecampagne maken.

- Weet iemand of er professionele foto bewerkers zijn? Misschien gebruik ik niet de juiste zoektermen.
- Waar zou vraag naar zijn?

* Als (beginnend) fotograaf die beter kan fotograferen dan photoshoppen het retoucheren uitbesteden
* Particulieren die hun eigen beste foto's willen laten rtoucheren.
* Particulieren die hun eigen beste foto's in een fantasy-setting willen.
* Voor particulieren hele oude foto's met krasjes, etc. retoucheren.
* Cursussen geven voor fotografen over zelf leren fotobewerken.
* Mezelf als freelancer verhuren aan reclamebureau's. (Dit doe ik al eens als animator, en heb niet het idee dat er vraag is naar freelance fotobewerkers :( )

- Waar zou je als fotograaf zelf behoefte aan hebben?

Het liefst zou ik met fotografen samen werken, maar ik heb het idee dat de meesten liever zelf Photoshoppen, hoe ingewikkeld ze het ook vinden, dan dat ze hun fotobewerking uitbesteden?

Ik hoor graag wat jullie ideeën hierover zijn, zodat ik gerichter kan proberen hier wat meer mee te doen, alvast bedankt! :)

Wat voorbeelden:

Fotografie

Fotografie

Fotografie

Fotografie


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Werk als fotobewerker?
BerichtGeplaatst: 18 apr 2019 16:46 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 48978
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ook topfotografen maken gebruik van mensen die de post production doen.

Voorbeeld https://www.magicdigitalpartners.com/team/


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Werk als fotobewerker?
BerichtGeplaatst: 18 apr 2019 19:08 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De meeste grote professionele fotografen hebben een team in dienst dat enkel retouch doet. Ik ken zo wel een paar studios.

Er is idd een marktsegment om die dienst te gaan aanbieden aan hobby of zelfs professioneel fotografen. Maar het gaat snel aan de winstmarge zitten en de budgetten zijn sowieso al erg laag.

Ik ken retouchers die dit soort werk aanbieden a rato 10$ per foto. Dus als je daar winst uit wil halen zal je wel erg snel en goed moeten zijn in dit soort klussen.

Mijn inziens zal de gewone consument niet je klant zijn.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Werk als fotobewerker?
BerichtGeplaatst: 18 apr 2019 21:01 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 320
Woonplaats: Borculo
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Heel erg bedankt! Hier kan ik zeker wat mee!

Mooi werk van Magic Digital partners.

$10 per foto voor een al goede foto iets mooier maken, zoals mijn voorbeeld met het jongetje met de hoed?
Dat is prima te doen voor $10, vooral als ze meerdere foto's tegelijk sturen van dezelfde shoot.

Als je echt $10 bedoelt voor de andere voorbeelden is dat helaas niet te doen :shock


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Werk als fotobewerker?
BerichtGeplaatst: 18 apr 2019 22:31 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Neenee, voor die 10$ krijg je echte beauty retouch. Niet zomaar even wat prullen in lightroom.
Jij weet ook dat je er al snel 10 minuten mee bezig bent per foto. Dus reken uit wat je over houd na belastingen. Peanuts.
Ik heb zo een paar contacten die dat willen doen voor mij aan die prijs.
Ik maak er wel geen gebruik van. Ik prul liever zelf.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Werk als fotobewerker?
BerichtGeplaatst: 19 apr 2019 07:41 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 48978
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
10 minuten post production 11 euro.
Dat is best een mooi uurloon.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Werk als fotobewerker?
BerichtGeplaatst: 19 apr 2019 08:16 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 320
Woonplaats: Borculo
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
xafke schreef:
Neenee, voor die 10$ krijg je echte beauty retouch. Niet zomaar even wat prullen in lightroom.
Jij weet ook dat je er al snel 10 minuten mee bezig bent per foto. Dus reken uit wat je over houd na belastingen. Peanuts.
Ik heb zo een paar contacten die dat willen doen voor mij aan die prijs.
Ik maak er wel geen gebruik van. Ik prul liever zelf.


Dat jongetje is ook echt Photoshop. Kaartje van het hoedje weggewerkt, wat plekjes van waterpokken weggewerkt en het contrast dat ik heb gemaakt kan niet op deze manier in Lightroom (Soft Light van een kleur uit de foto zelf) en wat dodge en burn.

Hebben die contacten misschien ook websites? Dat ik een voorbeeld heb wat hun maken?

En ik lees al dat er veel benamingen voor zijn. Magic noemt het "Post production", jij noemt het nu "beauty retouch", dat helpt ook enorm om weer even verder te googlen :)

Frans schreef:
10 minuten post production 11 euro.
Dat is best een mooi uurloon.


Ik denk dat jij in loondienst werkt? Als ZZP-er valt dat wel mee hoor... €50 per uur is echt het minimum wat je moet verdienen. Maar €10 voor een retouch is ok.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Werk als fotobewerker?
BerichtGeplaatst: 19 apr 2019 13:02 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 48978
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Beauty retouch is ook nabewerking maar dan vooral van toepassing bij modellenshoots.

Misschien helpt dit je wat betreft naamgeving/zoektermen.

http://fixthephoto.com/blog/retouch-tip ... rence.html


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Werk als fotobewerker?
BerichtGeplaatst: 20 apr 2019 00:09 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Een uurloon berekenen is niet zo eenvoudig als freelancer.
Als je in dienst werkt bij een werkgever dan zijn alle voorzieningen daar aanwezig. Eigenlijk betalen ze je voor uw aanwezigheid en wat u daar doet.
Maar bovenop je loon komen dan inbegrepen sociale zekerheid en belastingen. Dus de meeste mensen kijken dan wat ze netto over houden hiervan maar eigenlijk krijgen ze veel meer dan dat.

Als freelancer moet je al die dingen zelf regelen. Het begint al met infrastructuur, materiaalkosten, abonnementen, verzekeringen, sociale zekerheid, pensioenen, belastingen, verwarming, elektriciteit,.... Waardoor je een totaal ander uurloon krijgt. Netto blijft daar op het einde van de rekening niet veel van over.

Los van dit debat moeten we idd nader bekijken hoe ver je wil gaan in dienstverlening en welke prijs je daar op moet plakken.
Voor zuivere post productie welke in bulk gedaan kan worden kan je de prijs laag houden gerekend per foto. Maar als je echt doorgedreven bewerkingen begint te doen in photoshop gaat dit vooral knagen aan de tijd die je er in moet stoppen waardoor de kost per foto spectaculair omhoog schiet.
Daarom gaan de heel grote fotografen soms een hele dag shooten om finaal met 1 foto thuis te komen. Die ene foto gaan ze dan wel even 3 uur photoshop op los laten. Het is maar hoe je het bekijkt.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed