Het is 18 jul 2025 07:47

Auteur Maximaal afdrukformaat met 10 mln pix
 Maximaal afdrukformaat met 10 mln pix
BerichtGeplaatst: 15 jul 2009 20:53 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Hoi hoi,

Vraag: weten jullie wat het maximale acceptabele afdruk formaat is van een foto van 10 mln pixels. Een rekensom (of beter: photoshop) leert dat je bij 300 dpi dan een formaat overhoudt van 34,68 cm bij 23,12 cm. Maar, ik heb ook weleens wat 'gesmokkeld', door dus toch wat verder 'op te blazen': dan vergroot ik het formaat met wat centimeters en hou de foto op 300 dpi, zonder echt aantoonbaar kwaliteits verlies. Maar hier zitten natuurlijk grenzen aan. Wie kan me vertellen of er een 'stelregel' is bij het opblazen, dus tot hoever je kunt gaan?

Alvast dank! :foto :zwaai

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 15 jul 2009 21:04 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
10 miljoen pixels maximaal afdrukken 34 bij 23 cm.... :unsure

Bij mijn weten is dat aan de erg magere kant, geloof dat je met 10 megapixels gerust afdrukken op posterformaat kan maken.

Of begrijp ik je nu helegaar verkeerd....

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 15 jul 2009 21:10 
Lid
Fotografie

Nee ik denk dat ik het vooral helemaal verkeerd begrijp :blush :rof !
Want als je zo groot afdrukt, dan wordt de resolutie toch te laag en de foto minder van kwaliteit... :( ? Je moet toch min 300 dpi hebben...?

BerichtGeplaatst: 15 jul 2009 21:11 
Lid
Fotografie

ik met m'n 6 MP druk probleemloos foto's af tot 50x75cm.
Deze ga ik zelf niet vergroten maar laat dat optisch doen in de afdrukcentrale.

Johan

BerichtGeplaatst: 15 jul 2009 22:05 
Lid
Fotografie

Geen DPI kenners online.... :angel

BerichtGeplaatst: 15 jul 2009 23:32 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Met 10MP kan je inderdaad gerust posterformaat afdrukken maken zonder kwaliteitsverlies. 300 DPI wordt gebruikt voor de "kleinere" formaten, maar bij echt groten afdrukken wordt gewerkt met een kleiner aantal DPI. Je hebt namelijk niet meer DPI nodig dan dat de printer aan kan. Groot formaatprinters gaan meestal max. tot 250 DPI en soms zelfs minder.

Ook is de kijkafstand tot de afdruk van belang. Hoe groter deze wordt, hoe minder aantal dots ons oog onderscheidt. Als je bijvoorbeeld een groot billboard van heel dichtbij zou bekijken, dan zie je de dots echt stuk voor stuk zitten, maar door de grote kijkafstand, die je normaal hebt tot een billboard, zien we het als een egaal geheel. Om deze reden heb je bij posters dus ook een kleiner aantal DPI nodig. Wil je echt een top kwaliteit, dan zou ik 200 DPI aanhouden, maar normaal gesproken is 150 DPI ook goed voor posters.

De handigste oplossing is even informeren bij je afdrukcentrale wat zij hanteren, want anders heb je de kans dat ze je bestand toch gaan aanpassen aan hun eisen. Als jij bijvoorbeeld eerst pixels "bijrekent" met behulp van Photoshop zodat je toch de 300 DPI haalt en de afdrukcentrale verkleint je bestand weer naar 150 DPI dan krijg je wel nodeloos kwaliteitsverlies!

@ Johan: Hoe kan een afdrukcentrale optisch vergroten??? Voor zover ik weet is optisch vergroten met lenzen, dus in je camera en zodra er een pc aan te pas komt en dat komt er tegenwoordig ook in de afdrukcentrales, dan spreekt men over digitaal vergroten en daarbij heb je altijd kwaliteitsverlies. Natuurlijk is de ene manier van digitaal vergroten beter dan de andere, waardoor in de beste gevallen het verlies aan kwaliteit niet of nauwelijks merkbaar is (mits er niet te veel vergroot gaat worden).

BerichtGeplaatst: 16 jul 2009 09:06 
Lid
Fotografie

Super bedankt voor je uitgebreide uitleg, heel nuttige info :up ! Ik ga vandaag meteen even na wat 'mijn' drukker hanteert.

BerichtGeplaatst: 16 jul 2009 09:30 
Lid
Fotografie

Ik was in de veronderstelling dat er op normaal fotopapier afgedrukt werd, en dat deze gewoon belicht dient te worden. Als ik er "naast zit" hoor ik dat graag.

Vaak hoor ik van mede amateurfotografen da ze de digitale bestanden in de zelfde afmetingen willen aanleveren dan het toekomstige afdruk formaat. Het is dan heel moeilijk uit te leggen dat het gaat om de maatverhouding en het aantal pixels.

Johan

BerichtGeplaatst: 16 jul 2009 10:31 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
@ Eus: graag gedaan. :)

@ Johan: in het analoge tijdperk ging het inderdaad op die manier, maar dan had je ook een negatief waar het licht door kan vallen, zodat er een afbeelding werd weergegeven op het fotopapier. In het digitale tijdperk is het negatief verdwenen en daarmee de mogelijkheid om licht ergens door te laten vallen. :cry Digitale bestanden worden gewoon geprint. Er zijn tegenwoordig al weer allemaal verschillende mogelijkheden om te printen. De standaard mogelijkheden zoals papier, fotopapier en canvasdoek zijn eigenlijk al helemaal ingeburgerd, maar het wordt tegenwoordig ook steeds normaler dat er op andere, hardere materialen geprint wordt. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om je foto te laten drukken op metaal, hout, plexiglas of gewoon glas. Dit gaat natuurlijk niet met een huis-tuin-en-keuken printer, maar met speciale printers zals een UV-printer.

Het klopt dat het voor veel mensen best lastig is om te begrijpen dat je behalve met je lengte en breedte ook nog rekening moet houden met het aantal DPI. Een goede afdrukcentrale let echter wel op of een bestand goed wordt aangeleverd. ;)

BerichtGeplaatst: 27 jul 2009 12:14 
Lid
Fotografie

Ik zal de link hier nog plaatsen maar er is een verhaal over DPI en pixels. Een drukker die 300 DPI vraagt voor een digitale foto heeft volgens het verhaal geen verstand van zaken. DPI is een waarde die je eenvoudig zelf aanpast in de Exif. Dezelfde foto met een DPI van 72 die in de exif op 300 wordt gezet wordt plotseling wel door de drukker geaccepteerd. I.p.v. DPI is het aantal pixels van de foto van belang. Bij het printen spreken we pas over DPI ofwel het aantal puntjes per inch dat een printer op het papier kan krijgen. Voor een afdruk van 50*75 is 6Mp voldoende.

Het verhaal is hier te vinden http://www.dpiphoto.eu/dpi2.htm

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp