Het is 19 mei 2025 11:13

Auteur te scherp (zon)licht weghalen in FS??
 te scherp (zon)licht weghalen in FS??
BerichtGeplaatst: 14 nov 2009 18:16 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hoi,
Een vraagje....als beginnend hobby-fotograaf ben ik ook begonnen met het me steeds meer verdiepen in het bewerken van foto's.

Is er een oplossing en kan me iemand die vertellen/tonen voor onderstaande foto's?

De foto's zijn met een compact-camera gemaakt met een niet zo denderende kwaliteit maar dienen dan ook meer als voorbeeld hoe ik een vergelijkbaar probleem zou kunnen oplossen.
(de foto's op mijn pc zijn uiteraard groter, maar enkel in JPG-bestand)

De 1se foto leek me wel leuk om de schittering van de zon te zien in de goud-kleurige gebouwen.
Nu is er dus bij het middelste gebouw een te scherp zonlicht-punt.
Wat kun je hier mee?
Fotografie

De 2de foto is gemaakt vanuit een hotelraam zonder statief maar middels het venster.
Leek me leuk om via de "nacht-stand" een nachtfoto te maken van het station aan de overkant.
Het licht in het midden van de foto is erg hinderlijk.
Wat kun je hier mee?
Fotografie

Alvast bedankt. :up

Groeten Dennis

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 14 nov 2009 19:12 
Lid
Fotografie

Ik zou het niet weten :)

Mijn advies: probeer dit soort zaken eenvoudigweg te voorkomen. Voorkomen is ook hier beter dan genezen...
Het is sowieso veel beter om met allerlei zaken vooraf rekening te houden in plaats van ze achteraf met photoshop te willen corrigeren. Ik ben bang dat dit niet te corrigeren is.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 14 nov 2009 22:33 
Lid
Fotografie

Bij de eerste spotmeting op de fele zonreflectie voor belichting, en dan later in de nabewerking de donkere delen ophalen. De flare kan je met schuin invallend zonlicht voorkomen door je hand als een zonnekap buiten bereik van beeld te gebruiken. Maar bij zulk een direct licht lijken met de flare's onvemijdelijk...

Tweede voorbeeld komt van je diafragma, men kan er leuke effecten mee bereiken. Wanneer men deze dicht zet f22 bijvoobeeld, dan worden de stralen sterenstralen rond de lamp. Om dit te vermijden, kan men het diafragma open zetten, zoals bij deze opname is gebeurt. Men ziet dan slechts een paar stralen. Geloof niet dat je dat kon vermijden.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp