Het is 20 jul 2025 13:19

Auteur adope photoshop en lightroom
 adope photoshop en lightroom
BerichtGeplaatst: 10 jun 2010 21:58 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ligt het aan mij of is dit progamma abnormaal duur. Wil graag met een goed en degelijk progamma starten waar ik de komende jaren nog mee vooruit kan, maar eer ik dit progamma kan betalen, zijn er al vele nieuwe nog duurdere versies.

Heeft iemand misschien een iets verouderde versie over die voor een leuke prijs aan een net afgestudeerde jonge meid verkocht kan worden?

Of raden jullie mij aan een gratis progamma als gimb ofzoiets wat ik hier op het forum voorbij zag komen?

Ik maak al mijn opnames in zowel RAW als Jpeg omdat ik nog niet weer waarmee ik ze ga bewerken in de toekomst. Iemand tips?

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 10 jun 2010 22:26 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Het ligt zeker niet aan jou Adobe is abnormaal duur en daarmee werken ze de illegale verkoop op Marktplaats voor een paar tientjes ook echt in de hand! Zelf heb ik CS4 (en ja, braaf legaal gekocht voor heel veel geld :angel) en ondanks de extreme prijs is het wel een heel prettig programma. De nieuwe versie CS5 vond ik heel leuk klinken, maar is mij net door een collega fotograaf, die ook zeer veel van Photoshop af weet, afgeraden, aangezien er nog diverse bugs in blijken te zitten. Nu zitten die ook in mijn CS4 versie, maar dat is een ander verhaal, daar ben ik al met Adobe over in gesprek. :S

Hoe recent ben je afgestudeerd? Als je collegejaar nog loopt en je dus eigenlijk nog ingeschreven staat bij je opleiding, dan kan je een studenten versie van Photoshop aanschaffen en deze is veel goedkoper dan de gewone versie.

Hoe GIMP is, weet ik niet, daar heb ik nog nooit meegewerkt, maar CS4 is in ieder geval geschikt voor professioneel gebruik, dus daar kan je alle kanten mee uit...

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 10 jun 2010 22:37 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Klopt, met de studentenkorting is de CS versie is veel goedkoper.
Als je de korting niet meer kunt krijgen, dan is wellicht de Elements-versie een optie. Zit heel veel functionaliteit in van CS, maar kost slechts een fractie van wat CS je kost.

BerichtGeplaatst: 10 jun 2010 23:30 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Ondanks dat er bij lange na niet zoveel mensen zijn die Gimp gebruiken (wat gratis is) zijn er regelmatig uitdagingen geweest om een standaard functionaliteit in PS te vinden wat je met Gimp niet kunt.
Dit bleek vrijwel onmogelijk te zijn.
Sommige dingen kosten wat meer werk, maar het overgrote deel werkt op vrijwel dezelfde manier (als je er aan gewend bent).

Ik heb zelf via mijn werk een PS licentie dus ik doe de moeite niet, maar anders zou ik zeker Gimp gaan proberen :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp