Het is 20 jul 2025 23:06

Auteur Kleurzweem corrigeren in CS2 en CS4
 Kleurzweem corrigeren in CS2 en CS4
BerichtGeplaatst: 31 dec 2010 12:58 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik ga hier de tekst weergeven die ik in een tijdschrift heb gelezen (en toegepast)
Wel moet ik zeggen dat ik CS2 heb gebruik en ik denk dat de tekst is voor CS4
Ik ga in de originele tekst aanduiden in vet wat ik anders doe (niet heb gedaan) en in cursief wat ik in de plaats heb gedaan, of wat ik erbij heb gedaan.

Hier gaan we (wel verkort weergegeven) :
F1 : startfoto (met groene zweem; het goud-gele haar willen we behouden)
Fotografie

Via Niveau's verdwijnt kleurzweem als sneeuw voor de zon.
(Het probleem veelal is dat ge geen midden grijs in uw foto hebt, dat gaan we oplossen via een omweg)

Punt 1 : Begin met wat je hebt
* Open uw foto in photoshop (als hij nog diverse lagen heeft, voeg dan eerst de lagen samen)
* Er is niets aanwezig wat je als 50% neutraal grijs kunt aanwijzen
* Kopieer uw grondlaag
* (als ge een deel van de foto wilt behouden - bvb goudgeel haar - dan leg je er een laagmasker over het haar.)
* Voeg een nieuwe laag toeen vul met 50% grijs (=nieuwe blanco laag; bewerken/vullen/kies 50% grijs)

Punt 2 : Wat een verschil
* Selecteer die grijze laag; zet overvloeimodus op "verschil"(difference)
In deze modus worden alle pixels aangegeven die verschillen van 50% grijs
Zoek de pixels die weinig verschillen van 50% grijs. dat zijn de donkerste en minst opvallende pixels
(met die laatste 2 zinnen moet ge niks doen, staan zo in de tekst, maar vereisten geen bewerking)
(zie nota 1 later)

Punt 3 : Drempel
3a) Voeg een aanpassingslaag "dremel (treshold) toe, schuif de knop naar heel links. Schuif nu langzaam naar rechts tot ge voldoende oppervlakte ziet die zwart is (die later met pipet aanstipbaar zijn.) met overwegend witte achtergrond.
Dit zijn de pixels die 50% grijs bevatten.
3b) Met het gereedschap "Tellen" (count) markeer je de plekken.

Nota 1 :
Ik heb die bewerking 3b niet gedaan omdat ik ze niet ken. Ik heb wel CS2 gebruikt voor mijn bewerking
Wat heb ik gedaan?
Ik heb na punt 2; op het scherm met een puntig voorwerp aangeduid(lees : een lucifer gehouden) waar de foto ongeveer 50% grijs was. (Dat was in het voorbeeld aan de linkse kant van de foto, aan de schouder)
Ik hou mijn lucifer op die plaats en ga over naar stap 4

Punt 4 : Nu begint de magie
* Verwijder de grijze laag en de drempel aanpassingslaag
* Voeg nu "niveau aanpassingslaag" toe
* Gebruik het grijze pipet en stip aan op de aangegeven punt(volgens de tekst)
* Gebruik het grijze pipet en klik aan op de foto op de plaats van mijn lucifer
* De kleurenzweem is helemaal verdwenen.

Einde originele tekst

F2 : voorlopig eindresultaat
Fotografie

Nota 2 :
Ik heb dan nog zelf een "curvelaag " toegevoegd.
Hierin klik ik op het pipet zwart.
Dan klik op "opties"
Daar kies ik voor :
"donkere & lichte kleuren zoeken"
Dan klik op "ok"
Dan nog eens klik op "ok" om het curvevenster te sluiten.

En dan krijgt ge dit resultaat
F3

Fotografie

Dit is de rubriek waar de gehele diskussie en deze bewerking is uit ontstaan :
viewtopic.php?f=4&t=27730

AANVULLING :
PDM heeft gevonden waar dat probleem van "bewerken : tellen " vermoedelijk te vinden is.
Het is "analyse / tellen
Kijk hier maar, en proberen
Fotografie

Met dank aan medewerkers : PDM en Flash

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 31 dec 2010 18:23 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Er is altijd een gevaar als je "recepten" toepast zonder inzicht in de werking. In de beschreven methode ga je op zoek naar iets in de buurt van grijs en maakt dat vervolgens grijs.
Alleen in de foto is niets grijs, niets in de buurt van grijs integendeel alles is verre van grijs. En daarvoor is de methode niet bedoeld.
Het is trouwens een misvatting dat kleurzwemen perse in het grijs zichtbaar zijn.
Sommige kleurzwemen zitten vooral in de hooglichten, anderen in het laag.
Eigenlijk moet je op zoek naar kleuren die je kent maar niet gelooft. Groene sneeuw, een huidtint met meer magenta als geel, een blauw autoband, gras dat geel is in plaats van geelachtig groen.
Helaas is in deze foto ook geen sneeuw, een autoband of gras te zien :D en zijn de huidtinten niet normaal belicht.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 01 jan 2011 06:09 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
In Photoshop CS5 zit het tabblad Analyse niet. Dit is kennelijk alleen bij de extended versie... Het tellen zie ik zo snel ook niet op een andere plaats staan, maar ik heb het idee dat het alleen wordt gebruikt om een plek te markeren. Dit kun je ook met het kleurenpipet doen. Dit werkt allicht makkelijker dan een lucifer op de juiste plaats houden. :D Het kleurenpipet kun je vinden door met je rechtermuis op het pipetje te klikken. Wanneer het kleurenpipet is geselecteerd kun je met links op de pixel die je wilt onthouden klikken. Op die plaats komt nu een markering te staan. Je kunt ook meerdere van deze markeringen kiezen en uiteraard is het ook mogelijk om alle markeringen weer te wissen. ;)

Hiermee ga ik helemaal voorbij aan het feit dat ik het met Frans eens ben dat dit niet altijd de juiste methode is om een kleurzweem te verwijderen. :angel

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp