Henry schreef:
Roy, kun je je opmerking over het histogram toelichten? Niemand is immers te oud om te leren

Dit is eigenlijk iets wat iedere serieuze fotograaf zou moeten weten!!! ...zelfs als je niet aan fotobewerking doet.
Ik zal een poging wagen om het heel kort en simpel uit te leggen:
Een histogram is een grafische weergave van de belichting van een foto. Op bijna iedere DSLR kan je dat ter plekke op het scherm van je camera bekijken. En in bijvoorbeeld Photoshop kan je dat bekijken en aanpassen met "Levels". Dat kan je zowel voor de hele foto doen als voor rood, groen en blauw afzonderlijk. Ik beperk me nu alleen tot de hele foto. Zie onderstaande twee voorbeelden.

Je ziet een curve met links op de balk het donkere gedeelte en rechts het lichte gedeelte van de foto.
De meeste foto's hebben helemaal links en rechts van de curve een vlakke gedeelte. Zie linker plaatje. Daar heeft de foto geen informatie opgeslagen en kan je ongestraft verwijderen zonder dat de foto informatie verliest. Dat doe je door de schuifjes onder de balk te verplaatsen. Het resultaat is het rechter plaatje en (theoretisch gezien) een foto met een ideaal afgestelde belichting. De curve is dan namelijk verdeeld over het hele vlak. Natuulijk moet je in de preview in de gaten houden wat dit met de foto doet en moet je niet zonder nadenken de schuifjes verplaatsen tot aan het begin en einde van de curve (Dat is namelijk wat "auto contrast", "auto levels" en dergelijke doet).
Als je "Brightness/Contrast" of "Curves" gebruikt gebeurt er eigenlijk het zelfde, maar dan weet je nooit of je een gedeelte weghaalt waar wel informatie in zit.
Verder is een histogram erg handig om ter plekke op je camera te bekijken (die optie zit er natuurlijk niet voor niets

) om te zien in hoeverre jouw foto goed belicht is of niet. Je kan daar de instellingen van je camera eventueel op aanpassen en indien nodig de foto nog een keer opnieuw maken totdat de curve een ideaal verdeling heeft.
Hier zijn overigens talloze tutorials over te vinden op internet maar dan wel een stuk langer, maar vast en zeker ook beter, dan mijn uitleg.... Dus zie internet... Google is your friend