Het is 20 jul 2025 01:31

Auteur workflow
 workflow
BerichtGeplaatst: 03 jul 2014 01:08 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
wat is jullie workflow? van importeren naar pc tot aan eindproduct?
hoe archiveren enzo, meerdere kopiƫn van een foto in andere mappen?
ben benieuwd of het handiger kan. hou van orde maar vind het vaak ook wel gedoe...

ik doe eerst uploaden in map op datum, en geef deze later nog een extra naam nav de meest prominente foto('s) erin, dan meteen wissen wat ik 100% zeker niet ga gebruiken.
dan uitzoeken wat ik te gebruiken vind en dat in map "bewerken" (of meteen bewerken) of meteen in map "verkoop" (of "vakantie x", "uitje x", "familie" etc.) stoppen.
na het bewerken doe ik evt diverse bewerkingen terug in map op datum en eindresultaat in map "verkoop".
foto's in map "verkoop" een naam geven en nog een origineel vd foto met die naam in map "originelen verkoop" plaatsen.
dan sorteerde ik uit de map op datum de (meest bruikbare) foto's nog in mappen op onderwerp. das wel wat dubbel maar kan ik makkelijk foto's vinden als ik even iets zoek wat toch nog bruikbaar is.
en evt. de map op datum na eerste ronde wissen samenvoegen met de meest recente map ervoor. (tegen overvloed aan mappen/bij weinig foto's, alleen zijn foto's dan net wat lastiger te vinden)
als laatste de foto op internet plaatsen waar hij via oypo besteld kan worden en evt. nog op andere site en daarvoor dan eerst een verkleining maken en dan een watermerk erin.

zoiets. dat is de geplande workflow iig. en soms blijft het bij uploaden en wat wissen ;) heb ik later weer wat te doen
deed eerst niet zoveel aan bewerken dus ik verbeter en orden wat foto's na zo nu en dan.

benieuwd naar jullie werkwijze

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 workflow
BerichtGeplaatst: 03 jul 2014 17:13 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Ik plaats eerst al mijn foto's in een mapje, genoemd op locatie met tussen haakjes de datum dat ik er geweest ben aangezien ik vaak locaties meerdere malen bezoek in een jaar. Dit zijn overigens submappen in de submappen die op jaar geordend zijn.
Vervolgens open ik de RAW's die ik wil bewerking in CS6. Hier pas ik standaard correcties toe, in bijvoorbeeld kleur, contrast of helderheid. Hier en daar snijd ik wat bij.
Vervolgens verwijder ik ruis via Filter -) Despeckle. Dit doe ik standaard. Vervolgens dupliceer ik mijn background laag, in de bovenste laag pas ik vervolgens het filter "High Pass" toe. Meestal met een pixel of 2.5. Vervolgens voeg ik beide lagen weer samen, en is de foto mooi verscherpt.

Dan pas ik het kleurenprofiel aan naar sRGB, ipv Adobe RGB.

Als ik hem verklein naar 800px, doe ik dezelfde stappen voor het verscherpen nadat ik hem verkleind heb, echter is de verscherping dan met 0.2 pixels.
En dan opslaan (wel zo handig :P ).

:)

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 workflow
BerichtGeplaatst: 03 jul 2014 17:14 
Lid
Fotografie

Zie overigens nu pas dat je niet zozeer bewerken bedoeld. Laat hem toch maar staan. Verder maak ik een mapje "Bewerkt" in de locatie en datummap, daar sla ik de bewerking jpeg's op.

Profiel op dit foto forum
 workflow
BerichtGeplaatst: 03 jul 2014 17:34 
Lid
Fotografie

Het eerste gedeelte van dit filmpje is wel nuttig hiervoor, ook als je geen Lightroom gebruikt.
https://www.youtube.com/watch?v=QSwkDC3q7uk

workflow
BerichtGeplaatst: 04 jul 2014 00:00 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
dank je Bas. vroeg ik ook naar, maar dan in ander topic ;)

ik zal eens kijken Roy

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp