Het is 09 mei 2024 08:15

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende


Auteur Kleur van de huid
 Kleur van de huid
BerichtGeplaatst: 25 jul 2015 22:21 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Image -> Adjustments -> Black and White

Er zijn meerdere methoden om een zwart wit te maken in PS. Maar persoonlijk vind ik dit de beste methode omdat je hier selectief op kleurkanalen kan bepalen wat in je zwart /wit terecht komt.

Bij huidkleuren zijn vooral de kleuren Rood, Geel en magenta belangrijk.
Voor ons doel hier is GEEN aanpassing nodg. Neem gewoon de standaard waarden.

Omderaan zie je "Tint" in het formulier, daar stel je de nieuwe RGB waarden in welke we nodig hebben voor onze bewerking.
We zijn enkel geinteresseerd in de huid, dat de rest van de foto niet om aan te zien is maakt niets uit.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Kleur van de huid
BerichtGeplaatst: 25 jul 2015 22:23 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 49196
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dat maakt jet plotseling een stuk duidelijker.
Dank je wel.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Kleur van de huid
BerichtGeplaatst: 25 jul 2015 22:42 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1623
Woonplaats: Leiderdorp
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Frans schreef:
Dat maakt jet plotseling een stuk duidelijker.
Dank je wel.



Voor mij niet :shock maar ik ga morgen ook aan de slag.
Ik zie ineens een berg informatie voorbij komen. Het is maar goed dat het weer slecht is. :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Kleur van de huid
BerichtGeplaatst: 25 jul 2015 22:53 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ok, ik heb het nu wat aangepast en paar screenshots bijgezet.
Na 11 keer aanpassen denk ik dat het nu wat meer leesbaar is.
Ik hoor graag als er nog foutjes in zitten.

Van de burn heb ik geen voorbeeld omdat ik nu even lui ben :S


Los van dit even de vraag: Zou dat niet tof zijn als er een extra hoekje zou bijkomen op het forum waar iedereen een kleine tutorial kan schrijven. Bv een hoekje Photoshoptechnieken en een hoekje Fotografietechnieken en misschien nog een hoekje Belichtingstechnieken.

Ik zeg maar wat.

Zo kunnen we kennis delen en gaat iedereen er op vooruit.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Kleur van de huid
BerichtGeplaatst: 26 jul 2015 12:56 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 49196
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dat hoekje bestaat al.

Sterker nog de vraag is in dat hoekje gesteld.

viewforum.php?f=43


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Kleur van de huid
BerichtGeplaatst: 26 jul 2015 13:09 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Je kunt de mods altijd vragen om een door jou geschreven tutorial als sticky in de desbetreffende hoekje te markeren. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Kleur van de huid
BerichtGeplaatst: 26 jul 2015 13:45 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 49196
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Je verhaal is nu uitstekend te volgen.
Althans voor het gedeelte van het verminderen van de roodheid van de huid.

Wat ik lastig vind is dat je een term als doordrukken, die in de fotografie goed is gedefinieerd, in meerdere betekenissen gebruikt. Bijvoorbeeld in de betekenis van overvloeien.

De door jou toegepaste techniek heeft duidelijk effect.
Ben altijd benieuwd naar algoritme dat wordt toegepast. In dit geval dan hoe het kleurfilter wordt toegepast op de zwart/wit afbeelding.

Je zegt dat de sliders voor RGB en CMYK op de standaardwaarden kunnen blijven staan.
Waarom is dat? Je kunt daar immers de helderheid van de huidtinten mee aanpassen.

Door als eindbewerking op de oorspronkelijke laag de dodgetechniek toe te passen wordt de toegepaste methode extra complex. Dodge geeft naast lichter worden kleur ok een kleurshift.

Rest de vraag hoe deze methode zich verhoudt tot selectieve aanpassing van de rode huid middels het filter Hue and saturation.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Kleur van de huid
BerichtGeplaatst: 26 jul 2015 17:44 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Je hebt gelijk Frans. Eingenlijk moet je de lagen eerst mergen en dan verder bewerken.
Voor mij is dit een eitje als ik het zelf doe, ik sta daar niet veel bij stil en kan direct een techniek toepassen, maar om daar een eenvoudige tutorial van te maken is ander koek. Daarom heb ik bewust enkele details weggelaten die eigenlijk niet veel bijdragen. Ik wou het echt eenvoudig houden met een hoge doeltreffendheid.

Eigenlijk is de foto ook nog vatbaar voor healing en frequency separation om die beschadigde huid te herstellen. Maar als ik zover ga dan wil niemand het nog eens proberen. Beter is dan dat ik eens twee eenvoudige tutorials schrijf over deze topics specifiek. Wat dan apart ingeoefend kan worden.

Het klopt dat veel stappen onderweg verder fijn te stellen zijn naar smaak en ook naar gelang de situatie. Ervaring is hier de sleutel. Zo adviseer ik de deafult instellingen te gebruiken voor Z/W omzetting maar het staat iedereen vrij daar aan te sleutelen. Doch moet je opletten daarmee ook. Want het omzetten naar z/w is eigenlijk een omzetting van kleuren naar helderheidswaarden en daar moet je voorzichtig mee zijn. De kleurinformatie wordt eigenlijk totaal weggenomen. (desondanks we via de tint er terug kleurtinten in zetten wat eigenlijk 2 bewerkingen zijn in 1 stap)

Hier is het doel de huidkeur terug te halen en met een gelijkaaridge intensiteit terug neer te zetten (in te vullen) bij het origineel. Als je daar teveel in gaat verschuiven kom je in de verder stappen in de problemen omdat de helderheidswaarden en contrasten uit het orgineel niet meer gaan overeenstemmen met die van de invulling. En dat zou wel eens behoorlijk kunnen tegenslaan.

Los van deze wil ik ook de tip geven dat deze techiek zeer goed werkt op newborns.
Newborns hebben soms een minder mooie huid door hoge doorbloeding (blauwe haarvaatjes in het gelaat) en afwijkende huidtinten (door 9 maand in water te leven)
En deze techniek zet dat mooi recht. De blauwtinten zet je via deze weg om in huidtinten. Vergeling van het weken zet je ook om in huidtinten.

De term doordrukken moet ik eens een alternatief voor zoeken. Daar heb je een punt.

Ik ben me bewust dat de vraag hier in de vragenrubriek staat. Ik bedoelde eigenlijk meer een soort studiehoekje bijmaken waar GEEN vragen gesteld kunnen worden maar waar eigenlijk tuturials gepubliceerd kunnen worden (eventueel na verfijning en goedkeuren van meerdere personen.) Zo krijg je een aantrekkingspool voor starters.
En ik zal eerlijk zijn, ik zou er ook gebruik van maken ;) Een mens kan nooit alles weten.

Naarg, ik hoop dat mijn bijdrage toch iemand kan helpen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Kleur van de huid
BerichtGeplaatst: 26 jul 2015 18:35 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Je doet mij er een enorm plezier mee om de workflow zeer gedetailleerd te beschrijven. Ik heb me nooit erg verdiept in het "betere photoshop-werk", en zou het leuk vinden om van deze workflow de details eens te zien, dus als je nog een uurtje vrij hebt... :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Kleur van de huid
BerichtGeplaatst: 26 jul 2015 19:34 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik zou ook graag eens horen van Ήυs wat ze ervan vindt.

Verder zal ik zien of ik een meer gedetaileerd stappenplan kan maken met meer duiding bij elke stap of variaties er op.
Maar dat zal voor in de pijplijn ergens zijn want mijn vakantie zit er morgen op en ik ga een zeer drukke periode tegemoed.

Ik heb professioneel al handleidingen moeten maken en weet dat je al snel meerdere dagen kwijt bent. Een forum is ook niet ideaal om er op te publiceren.

Als er een platform zou komen waar we kunnen publiceren zou dat wel een extra stimulans zijn. (wordpress pages of pdf storage bv, ik denk maar hardop)

Zo heb ik nog wel een paar handige photoshoptricks in gedachten en ik ben er zeker van dat hier mensen zijn die veel beter zijn dan ik en graag handleidingen zouden maken ook op vlak van belichtingstechnieken en fotografietechniek bv.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Kleur van de huid
BerichtGeplaatst: 26 jul 2015 20:12 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb geduld. :)
Er was hier in het verleden iemand die een workflow ontwikkeld had waarmee hij zijn portretfoto's binnen korte tijd een glamour-effect kon meegeven. Omdat hij met het idee rond liep om er zijn beroep van te maken, wilde hij er niet te veel over prijs geven. Na verloop van tijd kwam hij tot de conclusie dat dat toch niet ging lukken en de dure apparatuur werd verkocht en "een setje voor vakantiefoto's" werd aangeschaft. Toen vond ik het jammer dat hij zijn kennis niet wilde delen, als jij dat wel wilt doen, wil ik het geduld wel opbrengen :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Kleur van de huid
BerichtGeplaatst: 26 jul 2015 20:44 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4752
Woonplaats: Moerdijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Komen toch weer een hoop oja momentjes voorbij !

grote lappen kouwen slecht dat is dan weer de kracht van een forum als dit ;)

korte tips die "hands on" zijn door een actief onderwerp

grt
maurice


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Kleur van de huid
BerichtGeplaatst: 27 jul 2015 11:33 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 49196
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Paula Loonen schreef:

Gebruik het penseel (kijk gewoon welk percentage dekking je wilt gebruiken) en zet de modes op kleur bovenin de balk van photoshop
Zet de cursor even op een plek met de kleur die je wilt hebben.
Druk op de alt toets en klik met je penseel
Dan kleur je het deel in dat je wilt. Je kunt links en recht even wat van de oorspronkelijke kleur aanklikken en kleuren.

Ik heb dit ooit geleerd van James van der Borght.


@Paula:

Als je op dezelfde manier als jij doet een monster neemt van de kleur waar je mee wilt schilderen en vervolgens schildert op een nieuwe laag die je op overvloeimodus kleur zet bereik je hetzelfde resultaat.
Je kunt zowel de doorschijnendheid an het penseel aanpassen als ook dat van de laag waar je op schildert.

Voordeel is dat je op deze manier non-destructief kunt werken.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Kleur van de huid
BerichtGeplaatst: 27 jul 2015 12:01 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Frans, ook al stel je de laag in op overvloeimodus en heeft het penseel de optie doorschijnendheid, dan nog zul je structuur van de huid "doen vervagen". Vergelijk het met make-up wat bij de modellen van deze wereld wordt aangebracht. Je kunt er (bij wijze van spreken) net zoveel op smeren als je wilt. Wie kent niet de "make-over" foto's van de sterren van deze wereld... Neem als voorbeeld maar Madonna...

Fotografie


of Eva Longoria

Fotografie


Non-destructief werken (het doen van de aanpassingen in speciale lagen) heeft uiteraard het grote voordeel dat je niks direct aanpast in het origineel.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Kleur van de huid
BerichtGeplaatst: 27 jul 2015 12:10 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 49196
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
@xafke: ik heb je methode om de zonnebrand te verminderen nog eens onder de loep genomen.
Je maakt een zwart/wit aanpassingslaag met de standaardwaarden van die laag. Vervolgens kleur je die laag in met een huidtint.

Op dit punt laat je de mogelijkheid liggen om met de sliders voor rood en geel de helderheid van de kleur aan te passen zonder dat de kleur (Hue) aangetast wordt.
(Je kunt dat eenvoudig controleren door het nemen van een monster dat je op HSB of Lab waarden zet.)

Omdat ik altijd wil begrijpen wat een bewerking doet heb ik de foto van Hus geopend en er een nieuwe laag boven gezet die ik gevuld heb met de door jou gekozen waarden voor de huidskleur en die laag op overvloeimodus kleur gezet.

het beeld dat ik kreeg heb ik vergeleken met het beeld met jouw methode door:
- het resultaat van beide methodes boven elkaar te zetten met de overvloeimodus op verschil
- op vele plaatsen monsters te nemen en daarvan de Lab-waarden te vergelijken.

De conclusie daaruit is dat er een gering verschil is in helderheidswaarden met verwaarloosbare verschillen in kleur.

Gevolgtrekking is dat dit deel uit jouw methode gelijk is aan de methode van Paula.
Met dezelfde voor- en nadelen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Kleur van de huid
BerichtGeplaatst: 27 jul 2015 12:10 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 49196
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
@Henry: het smeereffect ontstaat voornamelijk doordat je met een egale kleur schildert.
Dat geeft eentonigheid.
In de foto van de zwangere schilder je bovendien over een stuk lichte huid dat toch al weinig detail heeft.

Je weet ik houd van experimenten.

Hier een beeld van mijn gerimpelde kop.
Er boven de laag met een afwijkende huidskleur.
Een eenvoudig rechthoekig masker om het effect te laten zien.

Fotografie


In het volgende beeld zelfde foto, zelfde kleur erover en een masker in de vorm van een grote letter met heel dikke lijnen.

Vervolgens heb kleurmode Lab gebruikt.
Het L-kanaal laat de helderheidswaarden zien gescheiden van de kleuren.

Fotografie


Als er veel detail verloren zou zijn gegaan moet je de letter kunnen herkennen als een gebied met meer detail als de rest.

De vraag is dus: welke letter heb ik gebruikt?


Laatst bijgewerkt door Frans op 27 jul 2015 12:55, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Kleur van de huid
BerichtGeplaatst: 27 jul 2015 12:49 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9146
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
@Frans: Ik zal het even opslaan en van de week testen. :)
@Henry: daar kijk ik ook even naar :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Kleur van de huid
BerichtGeplaatst: 27 jul 2015 12:56 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 49196
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ben benieuwd naar je bevindingen Paula.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Kleur van de huid
BerichtGeplaatst: 27 jul 2015 13:01 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Frans, ik kan de letter niet ontdekken :dk


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Kleur van de huid
BerichtGeplaatst: 27 jul 2015 13:07 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 9146
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik ook niet. Er gaat een wereld voor me open. Of ik het ga onthouden straks is een tweede, maar ik heb wat teksten opgeslagen die ik denk ik gebruiken kan bij het testen van de week.
Mijn bevindingen zullen dus ook komen uit de tips die voor mij begrijpelijk zijn (ik ben zo'n slecht shopper als het gaat om de regels ervan en de handigheid erin).
Maar ik ga wel oefenen. Ik struikelde daarnet al meteen over de lab-mode :wacko :shock
Daar ga ik eerst eens wat joetjoepers van bekijken en testen wat ik ermee kan.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed