Er is in enkele topics een discussie over het gebruik van dodge en burn.
Hoop dat het mogelijk is wat opheldering te verschaffen omdat het denk ik vooral gaat om begripsverwarring.
Wat is het?
Een techniek om plaatselijk de lichtintensiteit in een foto aan te passen.
Bekend uit het analoge tijdperk door de hoeveelheid licht van de vergroter op het fotopapier te regelen.
Het licht "tegenhouden" waardoor het beeld ter plaatse minder donker wordt oftewel lichter blijft.
Plaatselijk meer licht door te laten (door te drukken door de rest van het beeld af te schermen) waardoor het beeld daar donkerder wordt.
In veel fotobewerkingsprogramma's zijn daar twee
gereedschapjes voor te vinden die dan Dodge en Burn heten.
Ik denk dat het belangrijk is om onderscheid te maken tussen de
gereedschappen Dodge&Burn en de
techniek van Dodge&Burn.
Naast de ingebouwde
gereedschappen zijn er meerdere
technieken om D&B toe te passen.
Middels Curven in photoshop bijvoorbeeld.
Of door met een zwarte of witte kwast te schilderen in een laag die gevuld is met 50% grijs en die in de overvloeimodus zwak licht of bedekken is gezet.
of .......
De
techniek Dodge&Burn wordt vaak toegepast.
In landschapsfotografie om luchten dramatisch aan te zetten.
In portretten om ogen sprekender te maken door wimpers en wenkbrauwen donkerder te maken (eyeliner effect), rimpels te verzachten, oogwit lichter te maken en tanden te bleken.
In high end retouch is het een belangrijke techniek om gezicht en lijf te modelleren. Door schaduw en licht kan het driedimensionale effect versterkt worden.
Kijk eens naar de plaatjes in het volgende linkje dan begrijp je meteen wat ik bedoel.
https://fstoppers.com/post-production/ultimate-guide-dodge-burn-technique-part-1-fundamentals-9261Ik denk dat Sugarman en Daniel Doyen het gebruik van het Dodge&Burn
gereedschap in bijvoorbeeld Photoshop afraden maar niet de
techniek op zich veroordelen.
Sterker nog dat in ieder geval Daniel de techniek ook gebruikt (maar het nisschien anders benoemt).
Ben benieuwd naar de reacties.